10 اندام مصنوعی پیشرفته تاریخی

clinic clinic

اندام مصنوعی تاریخی
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • 10 اندام مصنوعی پیشرفته تاریخی

    پروتز (اندام مصنوعی) ها یک اختراع مدرن نیستند. هزاران سال است ، که پزشکان و صنعتگران جایگزینی برای اعضای بدن که افراد در اثر جراحت ، قطع عضو یا بیماری از دست داده اند ایجاد کرده اند.

    امروزه تعداد کمی از نمونه های باستانی سالم مانده اند زیرا ساخت آنها از چوب و مواد آلی است که به سرعت خراب و تجزیه ميشوند.

    بسیاری از آنهایی که باقی مانده اند، ماشین هایی هستند که با زیبایی طراحی شده اند. پروتزهای باستانیِ دیگر پوشیده از رمز و راز هستند و دانش ما درباره آنها فقط از طریق افسانه ها حاصل شده است.

    کلینیک ارتوپدی فنی فرا_مرز با بهره گیری از به روزترین تکنولوژی های دنیا خدمات ساخت انواع اندام مصنوعی کارا و زیبایی را به شما ارائه میدهد.

    1- پاي کاپوا

    پای مصنوعی روم باستان
    پای کاپوا

          درسال 1910 ، باستان شناسان یک پای مصنوعی در یک مقبره رومی در شهر کاپوآ ایتالیا کشف کردند. پای کاپوا در زمان کشف، قدیمی ترین اندام مصنوعی در جهان بود.
     

         پروتز رومی 300 سال قبل از میلاد مسیح و از برنز ساخته شده بود. این پروتز جایگزین قسمت تحتانی پا در زیر زانو بود. محققان معتقدند که کمربند فلزی باعث محکم نگه داشتن پا میشده است.

          پای کاپوآ در لندن و در کالج سلطنتی جراحان نگهداری می شد تا اینکه در جنگ جهانی دوم در یک حمله هوایی منهدم شد. نسخه ای از آن در موزه علوم لندن موجود است.

          اندام مصنوعی در روم باستان امری عادی نبود. با این حال، چند نمونه معروف وجود دارد. ژنرال مارکوس سرگیوس در طول جنگ پونیک دوم بازوی خود را از دست داد. او سفارش یک دست مصنوعی آهنی داد. اندام جدید به او اجازه داد تا سپری در دست داشته باشد و به جنگ ادامه دهد.

    2- بازوی نقره ای بارباروسا

    دست مصنوعی باستانی
    آروج بارباروسا

          در قرن شانزدهم ، دزد دریایی بدنام آروج بارباروسا در ساحل باربری به خاطر اندام مصنوعی براق خود به “بازو نقره ای” معروف بود. در طی نبرد با اسپانیایی ها در الجزایر در سال 1512 ، وی بر اثر اصابت توپ بازوی چپ خود را از دست داد.

          افراد وی فرمانده بیهوش خود را به تونس بردند، جایی که جراحان عرب بسیار ماهری داشت آنها اندام شکسته را قطع کردند. پس از آن بارباروسا به پروتز دست مخصوصی از فلز براق کننده مجهز شد.
    سرانجام بارباروسا سلطان الجزایر شد. وی برای محافظت از مالکیت خود، با عثمانی ها متحد شد و به عنوان فرماندار استان جدید آنها درآمد.

    3- پای میخ اتریشی باستان

    پای میخ اتریشی باستان

    در یک گورستان باستانی اتریش، باستان شناسان بقایای یک جنگجوی قرن ششم را که پای مصنوعی داشت کشف کردند. کارشناسان معتقدند که اندام درجنگ قطع شده است. پروتز از یک حلقه آهنی دربالای جایی که باید به پا متصل می شد، ساخته شده بود.

    با تشخیص آرتروز، متخصصان معتقدند که این مرد زمانی از عصا استفاده می کرده است. کارشناسان حدس می زنند که پروتز یک پایه میخ چوبی است که در انتهای آن با یک نوار آهن تقویت شده است. لکه های استخوان های پا نشان می دهد که از چرم برای ایمن سازی پروتز استفاده شده بوده است.

    محققان معتقدند این شوالیه بین 35 تا 50 سال داشته است. وی را با سنجاق تزئینی و شمشیر کوتاه به خاک سپردند. با سی تی اسکن مشخص شد که وی دارای شکستگی بینی، حفره های متعدد و آرتروز در مفصل ران، شانه، ستون فقرات و زانوی چپ است. دو استخوان پایین پا حاوی حفره هایی بود که نشان دهنده عفونت بود.

    اگرچه قطع عضوها مربوط به قبل از قرن ششم است، اما عمل قطع عضو استخوان میانی شوالیه همچنان بی نظیر است.

    4- دندانهای بازیافتی

    پروتز دندان در باستان
    دندان مصنوعی 400 ساله

    باستان شناسان هنگام تحقیق در توسکانی، اولین پروتز دندان شناخته شده در جهان را کشف کردند. دندان مصنوعی 400 ساله از دندانهای واقعی انسان ساخته شده بود – سه دندان برش مرکزی و دو دندان نیش جانبی – که با یک نوار طلایی به هم متصل شده بودند.

    ریشه دندان ها قبل از ایجاد برش در قسمت پایه آنها ، تا حدی برداشته شده. دندان ها سپس تراز شده و با یک لایه طلایی در جای خود محکم شده اند. با انجام سی تی اسکن، پین های طلایی خود را نشان میدهند که دندان ها را روی باند طلای داخلی قرار داده است.

    مدت هاست که باستان شناسان از پروتزهای باستانی آگاهی دارند. با این حال، این اولین کشف محسوس است. دندان ها در مقبره ای از خانواده اشرافی که شامل 100 جسد بود پیدا شد.

    محققان نتوانسته اند دندان مصنوعی را با هیچ یک از دندان های فک پایین مطابقت دهند. مالک این را به عنوان یک رمز و راز باقی گذاشته است. تجمع پلاک و کلسیم بر روی پروتزهای مصنوعی نشان می دهد که آنها برای مدت زمان طولانی، شاید سالها استفاده می شدند.

    5- پای انگلسی

    پای مصنوعی در باستان
    پای انگلسی

    لرد اوکسبریج هنگام فرماندهی سواره نظام انگلیس پای خود را بر اثر انفجار توپ از دست داد. او پس از قطع عضو بالای زانو جان سالم به در برد.

    در طی این روش، که بدون داروهای ضد عفونی کننده و بیهوشی انجام شده، نجیب زاده رواقی یادآوری کرد که “چاقوها تا حدودی بی روح به نظر می رسند.” پای قطع شده وی که در واترلو نگهداری میشد، برای دهه ها یکی از جاذبه های گردشگری بود.

    جیمز پاتس “Anglesey Leg” را برای جایگزینی اندام قطع شده اوکسبريج طراحی کرد. بیشتر پروتزهای آن زمان پایه های میخ بود. با این حال، Anglesey Leg یک اثر هنری بود.

    پای مفصلی که از چوب میوه تراشیده شده ساخته شده بود، توسط سیستم ظریف نوارهای تاندون کانگورو کنترل می شد و امکان انعطاف پذیری زانو، مچ پا و انگشتان را فراهم میکرد. پروتزهای کم وزن غالباً روی سنگفرشها بلند می شوند و تعادل خوبی ندارند اما این پای مصنوعی از این قضیه مثتثنی بود.

     

    بخوانید : کاشت پای مصنوعی به روش ایمپلنت

    6- بینی نقره ای

    بینی مصنوعی در باستان
    بینی نقره ای تایکو براهه

    تايکو براهه متولد سال 1546 یک ستاره شناس دانمارکی بود که دقیق ترین اندازه گیری اجرام سیاره ای را بدون تلسکوپ انجام می داد.

    براهه در سال 1566 در دوئل بینی خود را از دست داد و تا پایان عمر خود از بینی مصنوعی استفاده می کرد که به اعتقاد مورخان جنس بینی از نقره بوده است.

    هنگامی که براهه در سال 2010 نبش قبر شد، محققان دریافتند که بینی او از نقره نبوده. در اطراف حفره بینی اثری از روی و مس یافت میشد. وی از پدر خود مبلغ زیادی را به ارث برده بود که برابر یک درصد ثروت دانمارک در آن زمان بود با این حال فقط در بعضی موارد خاص از بینی طلایی استفاده میکرد.

    7- پای مصنوعی سُم دار

    اندام مصنوعی سم دار
    پای مصنوعی سم دار

    در سال 2007 باستان شناسان یک پای مصنوعی سم دار 2200 ساله را در چین کشف کردند. اندام مصنوعی مورد بحث به مردی بین 50 تا 65 سال متصل بود.

    استخوان مفصل زانو و استخوان ران با زاویه 80 درجه به هم جوش خورده بود و راه رفتن طبیعی را غیر ممکن میکرد. قسمت پایین پای مصنوعی شبیه پای اسب بود. از قسمت بالای پروتز مشخص بود که سالها قبل استفاده شده است برخی حدس میزنند که زانوی او بر اثر سوختن به این وضعیت افتاده باشد. از آنجایی که این مرد به بیماری سل مبتلا شده بود، بیماری سل منجر به رشد استخوان شده که احتمال میرود همجوشي با زانو اتفاق افتاده باشد.

    سطح صاف استخوان نشان می داد که سوختن پا قبل از مرگ وی اتفاق افتاده. ساختار قبر نشان میداد که این مرد زندگی متوسطی داشته است.

    8- دست آهنین

    دست مصنوعی آهنی
    دست آهنین

    گوتفريد یک شوالیه بدنام آلمانی با بازوی مصنوعی بود. که با شهرت ترسناک او مطابقت داشت. در سال 1504 گوتز بر اثر انفجار توپ بازوی راست خود را از دست داد. وی زنده ماند و زره دست مصنوعی سفارش داد.

    چرخ دنده های داخلی انگشتان مفصلی پروتز آهن را کنترل ميکردند. اندام جدید به اندازه ای قوی بود که میتوانست یک شمشیر را اداره کند و به اندازه کافی ظریف بود که میتوانست یه ملافه را بگیرد.

    به مدت 40 سال گوتز باعث وحشت در حومه آلمان شده بود. گوتز حدود 500 سال پیش متولد شده بود و شوالیه امپراتور روم بود اما او بیشتر وقت خود را به سرقت از بازرگانان میپرداخت. اکنون از او به عنوان شخصیتی خوب یاد میشود.

    پروتز دست مصنوعی گوتز توسط آلمانی ها ساخته شده بود که امروزه به عنوان یک استعداد ملی ساخت آن را جشن ميگيرند.

     

    بخوانید : ساخت اندام مصنوعی با استفاده از تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی

    ۹- چشم طلایی

    چشم مصنوعی
    چشم طلایی

    درسال 1998، باستان شناسان قدیمی ترین چشم مصنوعی جهان را کشف کردند. این پروتز با قدمت 5000 سال پیش در شهر سوخته در صحرای سیستان در مرز ایران و افغانستان کشف شد.

    یک نیم کره با قطر کمی بیش از 2.5 سانتی متر، که سبک است و از خمیر قیر ساخته شده است. حکاکی های پیچیده ، عنبیه مرکزی را ایجاد کرده که با پرتوهای نور طلایی پراکنده شده است. آثاری از طلا هنوز وجود دارد و این نشان می دهد که زمانی چشم درطلا پوشانده شده بوده.

    زنی ۲۵ ساله که پنج سال چشم خود را میپوشاند تقریباً 183 سانتی متر قد داشته و در 2900 سال قبل از میلاد زندگی میکرده است. او همچنین با آینه برنز تزئین شده مخصوصی دفن شده بود.

    در ابتدا، تیم تحقیق فکر کردند که چشم مصنوعی پس از مرگ وی در قبر گذاشته شده است. با این حال ، یک بررسی میکروسکوپی نشان داد که از تماس طولانی با پروتز، در حفره چشم چپ وی اثری ایجاد شده است.

    ۱۰- انگشت قاهره

    اندام مصنوعی در مصر باستان
    اندام مصنوعی در مصر باستان

          این انگشت مصنوعی با قدمت بین 950 تا 710 سال قبل از میلاد، برای مدت طولانی قدیمی ترین اندام مصنوعی در جهان بود. باستان شناسان این انگشت شست مصنوعی را در یک مومیایی مربوط به خانم در نزدیکی شهر لوکسور کشف کردند.

          انگشت قاهره از چرم، چوب و نخ محکم(ریسمان) تشکیل شده است. مصریان باستان غالباً قسمتهای مصنوعی بدن را فقط برای دفن ایجاد می کردند. با این حال، آزمایش بر روی داوطلبانی که فاقد انگشت پا بودند نشان داد که این پروتز باستانی قابلیت عملکردی دارد. ایناندام مصنوعی راه رفتن در صندل های سبک مصری را به طور قابل ملاحظه ای آسان می کرده است، و کمبود نقاط فشار آن را برای استفاده طولانی برطرف می نموده است.

    بخوانید : هر آنچه باید در باره پای مصنوعی بدانید

    خدمات ما:

         کلینیک ارتوپدی فنی فرا مرز پا به پای تکنولوژی پزشکی روز دنیا تمامی خدمات ساخت انواع اندام های مصنوعی هوشمند را به هموطنان عزیز ارائه میدهد. ما با استفاده از اسکنر های سه بعدی اندام سالم بیمار را اسکن کرده و پس از طراحی های پزشکی مسئول فنی با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی پزشکی انواع اندام های مصنوعی زیبایی و کارا هوشمند و غیر هوشمند را با بیشترین شباهت و کارایی برای مدد جویان عزیز خواهیم ساخت.
         ما در ساخت انواع اندام مصنوعی به هیچ عنوان از روش قالبگیری دستی استفاده نمیکنیم. این تکنولوژی به ما این اجازه را میدهد که بار ها و بارها از اسکن روز اول استفاده کنیم و بیمار برای تجدید ساخت و یا تعمیرات نیاز به اسکن دوباره نخواهد داشت.
        
         اگرچه تمامی پروسه اسکن بیماران در کمتر از یک دقیقه انجام میگیرد. این مدل از اسکن علاوه بر قابلیت هایی متفاوتی که در ساخت اندام مصنوعی به ما میدهد، هیچ گونه عارضه و ضرری برای بدن نداشته و تکرار چندین باره آن نیز فاقد هرگونه منع پزشکی است.
         سوکت های ساخته شده با این تکنولوژِی دقتی در حدود یک دهم میلیمتر دارند و به بیمار اجازه میدهند حتی در روز اول تمرین به راحتی از اندام مصنوعی خود استفاده کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *