هر آنچه که باید درباره پروتز پا بدانید

clinic clinic

درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • پاهای مصنوعی یا پروتز میتواند افرادی که اندام پای خود را از دست داده اند را به زندگی عادی برگرداند. آنها عملکرد و بعضی اوقات ، حتی ظاهر یک پای واقعی را تقلید می کنند. اگرچه برخی از افراد برای راه رفتن با پای مصنوعی هنوز به عصا یا واکر نیاز دارند، دیگران می توانند آزادانه و به صورت طبیعی راه بروند. اگر قطع اندام تحتانی دارید یا به زودی انجام می دهید، احتمالاً پای مصنوعی گزینه ای است که به آن فکر می کنید. رضا خداکریم مسئول فنی کلینیک ارتوپدی فرا_مرز ، چند ملاحظه را در ابتدا با شما به اشتراک می گذارد.

    هر آنچه که باید درباره پروتز پا بدانید

    همه از پای مصنوعی سود نمی برند!

    در حالی که بسیاری از افراد با از دست دادن اندام عملکرد خوبی در پای مصنوعی خود دارند ، اما همه افراد کاندید مناسبی برای پروتز پا نیستند. چند سوال ممکن است بخواهید قبل از انتخاب پای مصنوعی با پزشک خود در میان بگذارید:

    آیا بافت نرم به اندازه ای است که بتواند استخوان باقیمانده را بالشتک کند؟ چقدر درد دارید؟

    وضعیت پوست اندام چگونه است؟

    اندام باقیمانده چقدر دامنه حرکت دارد؟

    آیا پای دیگر سالم است؟ سطح فعالیت شما قبل از قطع عضو چقدر بود؟ اهداف تحرک شما چیست؟

    دلیل قطع عضو نیز یک عامل است ، زیرا ممکن است بر روی سلامت اندام باقیمانده تأثیر بگذارد. رعایت بهداشت جسمی و سبک زندگی شما نیز مهم است. به عنوان مثال اگر خیلی فعال نبودید و به دلیل بیماری عروق محیطی یا دیابت ، پای خود را گم کردید ، بیشتر از فردی که بسیار فعال بود اما در یک حادثه رانندگی عضوی از دست داد ، با پروتز مبارزه خواهید کرد.

    وقتی نوبت به قطع عضو می رسد ، وضعیت هر شخص منحصر به فرد است. تصمیم برای حرکت به جلو با پروتز باید یک تصمیم مشترک بین شما و پزشک باشد.

    فراموش نکنید که بخش اعظمی از استفاده از اندام مصنوعی مسائل روحی و روانی مددجو است. پذیرفتن از دست دادن اندام قبلی و باور به توانایی بازیابی اندام جدید مراحل سخت و مهم استفاده از اندام های مصنوعی خواهد بود.

    اجزای اصلی پای مصنوعی چیست؟

    اگر پزشک شما یک پای مصنوعی برای شما تجویز کرده باشد ، ممکن است شما ندانید که از کجا شروع کنید. این  مقاله  به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه قسمت های مختلف پروتز با هم کار می کنند:

    پای مصنوعی خود از مواد سبک و در عین حال بادوام ساخته شده است. بسته به محل قطع عضو ، ممکن است پا از مفاصل مفصل زانو و مچ پا برخوردار باشد یا نباشد.

    سوکت یک قالب دقیق از اندام باقیمانده شما است که کاملاً روی اندام قرار می گیرد. این قسمت کمک می کند پای پروتز را به بدن متصل کنیم. هرچقدر سوکت شما دقیق تر و حرفه ای تر ساخته شده باشد راه روفت با پروتز برای شما راحت تر خواهد بود. کوچکترین خطایی در مرحله قالبگیری و اصلاح قالب منجر به تنگ و گشاد شدن سوکت و بالطبع آسیب و فشار به قسمت باقیمانده اندام خواهد شد.به یاد داشته باشید که سوکت مهمترین جزع اندام مصنوعی است که مستقیما با اندام شما در ارتباط است. حتی اندام مصنوعی پیشرفته و گران قیمتی که سوکت مناسب نداشته باشد قابل استفاده نخواهد بود.ظ

    سیستم تعلیق نحوه اتصال پروتز است ، چه از طریق مکش آستین ، سوسپانسیون / مکش خلا / یا قفل دیستال از طریق پین یا بند. سیستم تعلیق که انواع مختلف و متفاوتی نیز دارد در واقع زمینه اتصال هرچه بهتر پای مصنوعی به بدن شما را فراهم میکند. هرچقدر پروتز شما از سیستم تعلیق بهتری برخوردار باشد به همان میزان شما پروتز را جزوی از بدن خود خواهید دید. هرگونه خلل در این سیستم میتواند باعث جدا شدن ناگهانی پروتز از اندام شما شود.

    قطعات دیگر اندام مصنوعی مثل ساق، پنجه و مفاصل از طریق سیستم تعلیق و سوکت به اندام شما متصل میگردند. نوع این قطعات که اغلب پیش ساخته هستند پس از معاینه و توسط متخصص پروتز شما تایین میگردد و به نکاتی مثل سن و وزن شما، میزان فعالیت و … بستگی دارد.

    متخصص پروتز یک متخصص ساخت اندام های مصنوعی است و می تواند به شما در انتخاب اجزای مناسب کمک کند. به خصوص در اوایل قرار ملاقات مکرر خواهید داشت ، بنابراین مهم است که با پزشکی که انتخاب می کنید احساس راحتی کنید.

    توانبخشی یک روند مشترک است

    هنگامی که اجزای پروتز پای خود را انتخاب کردید ، برای تقویت پاها ، بازوها و سیستم قلبی عروقی و یادگیری راه رفتن با اندام جدید ، به توانبخشی نیاز خواهید داشت. شما با پزشکان توانبخشی ، پروتزیست ها، فیزیوتراپیست ها و کاردرمانگران از نزدیک همکاری خواهید کرد تا یک برنامه توانبخشی را بر اساس اهداف تحرک خود ایجاد کنید. قسمت عمده ای از این برنامه این است که پای سالم شما در فرم مناسب باشد. به یاد داشته باشید که  “پای سالم شما به وزن طلا است.” “در حالی که فناوری پروتز همیشه در حال پیشرفت است ، هیچ چیز نمی تواند یک پای سالم را تکرار کند.”

    عادت به ساق مصنوعی آسان نیست!

    پروتز پا

    یادگیری رفت و آمد با پای مصنوعی می تواند یک چالش باشد. حتی پس از پایان توانبخشی اولیه ، ممکن است مشکلات جدیدی را تجربه کنید که پروتزیست و تیم توانبخشی شما میتوانند به شما در مدیریت آن کمک کنند.

    موانع معمول عبارتند از:

    تعریق زیاد (هایپرهیدروز) ، که می تواند بر تناسب پروتز تأثیر بگذارد و منجر به بروز مشکلات پوستی شود. تغییر شکل اندام باقیمانده. این اتفاق معمولاً در سال اول پس از قطع صورت رخ می دهد ، زیرا بافت به شکل ماندگارتری در می آید و ممکن است بر مناسب بودن سوکت تأثیر بگذارد. ضعف در اندام باقیمانده ، که ممکن است استفاده از پروتز را برای مدت طولانی دشوار کند. درد اندام فانتوم می تواند آنقدر شدید باشد که توانایی شما در استفاده از پروتز را تحت تأثیر قرار دهد.

    یادداشتی درباره درد اندام فانتوم

    درد اندام فانتوم یا دردی که به نظر می رسد از اندام قطع شده ناشی می شود ، یک مشکل کاملاً واقعی است که ممکن است پس از قطع عضو با آن روبرو شوید.  “حدود 80٪ از افراد دچار قطع عضو ، درد اندام فانتوم را تجربه می کنند که علت مشخصی ندارد ، اگرچه درد در اندام قبل از قطع عضو ممکن است یک عامل خطر باشد.”

    آینه درمانی ، جایی که شما تمرینات خود را با آینه انجام می دهید ، ممکن است به انواع خاصی از درد اندام فانتوم کمک کند. “نگاه کردن به خود در آینه ، وجود پای قطع شده را شبیه سازی می کند ، مغز را فریب می دهد تا فکر کند هنوز آنجاست و درد را متوقف می کند.”

    در موارد دیگر ، درد اندام فانتوم ممکن است از بیماری دیگری که بر اندام باقیمانده تأثیر می گذارد ، مانند سیاتیک یا نوروما ، ناشی شود. پرداختن به این دلایل اصلی می تواند به از بین بردن درد فانتوم کمک کند.

    نیاز به پروتز پا شما ممکن است تغییر کند

    در برهه ای از زمان ، ممکن است متوجه شوید که عملکرد آنچنانی که می خواهید با پروتز فعلی پا داشته باشید ، نیست. شاید اندام باقیمانده شما تثبیت شده باشد و شما آماده انتقال از پروتز موقتی باشید که چند ماه به طول می انجامد و به پروتئینی که می تواند سه تا پنج سال طول بکشد ، ادامه دهید. یا شاید شما با حرکت بیشتر یا متفاوت از پروتز طراحی شده برای پروتز خود “پیاده روی” کرده اید. درد جدید ، ناراحتی و عدم ثبات از جمله علائمی است که می تواند زمان معاینه با پروتز متخصص شما باشد تا نیازهای شما را دوباره ارزیابی کند.

    متخصص پروتز ممکن است توصیه کند تجهیزات فعلی خود را تنظیم کنید یا یکی از اجزای آن را جایگزین کنید. یا ممکن است نسخه ای برای پای مصنوعی جدید دریافت کنید که به طور متوسط ​​هر سه تا پنج سال اتفاق می افتد. اگر مولفه های اجزا جدیدی دریافت کردید ، مهم است که برای درک نحوه کار آنها وقت بگذارید. فیزیوتراپی می تواند به سازگاری با اجزای جدید یا پای مصنوعی جدید کمک کند.

    خدمات ما

    کلینیک ارتوپدی فنی فرا مرز پا به پای تکنولوژی پزشکی روز دنیا تمامی خدمات ساخت انواع اندام های مصنوعی هوشمند را به هموطنان عزیز ارائه میدهد. ما با استفاده از اسکنر های سه بعدی اندام سالم بیمار را اسکن کرده و پس از طراحی های پزشکی مسئول فنی با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی پزشکی انواع اندام های مصنوعی زیبایی و کارا هوشمند و غیر هوشمند را با بیشترین شباهت و کارایی برای مدد جویان عزیز خواهیم ساخت. ما در ساخت انواع اندام مصنوعی به هیچ عنوان از روش قالبگیری دستی استفاده نمیکنیم. این تکنولوژی به ما این اجازه را میدهد که بار ها و بارها از اسکن روز اول استفاده کنیم و بیمار برای تجدید ساخت و یا تعمیرات نیاز به اسکن دوباره نخواهد داشت. اگرچه تمامی پروسه اسکن بیماران در کمتر از یک دقیقه انجام میگیرد. این مدل از اسکن علاوه بر قابلیت هایی متفاوتی که در ساخت اندام مصنوعی به ما میدهد، هیچ گونه عارضه و ضرری برای بدن نداشته و تکرار چندین باره آن نیز فاقد هرگونه منع پزشکی است.
    سوکت های ساخته شده با این تکنولوژِی دقتی در حدود یک دهم میلیمتر دارند و به بیمار اجازه میدهند حتی در روز اول تمرین به راحتی از اندام مصنوعی خود استفاده کند.

    مراحل ساخت پای مصنوعی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی در کلینیک ما به روایط تصویر

    اسکن اندام بیمار با استفاده از اسکنر های سه بعدی پزشکی
    طراحی سه بعدی اندام مصنوعی با استفاده از نرم افزار های طراحی پزشکی توسط مسئول فنی کلینیک
    پرینت سه بعدی اندام مصنوعی توسط دستگاه های پرینتر سه بعدی پزشکی

    فناوری پروتزهای پا همیشه در حال پیشرفت است

    همیشه در فناوری اندام های مصنوعی پیشرفت های جدیدی وجود دارد ، مانند اجزای ریزپردازنده و فعالیت خاص. اتصالات ریزپردازنده دارای تراشه های رایانه ای و سنسورها برای راه رفتن طبیعی تر هستند. حتی ممکن است حالت های مختلفی برای راه رفتن روی سطوح صاف یا بالا و پایین پله ها داشته باشند. همچنین پای های مصنوعی ویژه ای برای فعالیت های مختلف مانند دویدن ، دوش گرفتن یا شنا وجود دارد که می توانید در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. در بعضی موارد ، پروتز مصنوعی روزمره شما می تواند توسط مصنوعی اصلاح شود تا اهداف متفاوتی داشته باشد. جراحی استخوان سازی یک گزینه دیگر است. این روش شامل قرار دادن ایمپلنت فلزی به طور مستقیم در استخوان است ، بنابراین نیازی به سوکت نیست. سپس پای مصنوعی مستقیماً به آن ایمپلنت متصل می شود. در حالی که این روش برای همه مناسب نیست و هنوز تحت مطالعه است ، می تواند دامنه حرکتی و درک حسی را بهبود بخشد.

    مرز هایتان را جابجا کنید…

     

    خدمات ما / ساخت اندام مصنوعی در کلینیک فرا_مرز / تماس با ما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *