کاشت پای مصنوعی به روش ایمپلنت

clinic clinic

عمل کاشت اندام مصنوعی
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • در این نوشته در خصوص عمل کاشت پای مصنوعی به روش ایمپلنت برای افراد قطع عضو و روش های نوین ساخت پای مصنوعی بحث خواهیم کرد، روشی نوین برای افراد قطع عضو که براحتی می توانند فعالیت و زندگی طبیعی خود را بازیابند. مرز هایتان را با ما جابجا کنید.

    راه رفتن بدون درد! چگونه عمل کاشت اندام مصنوعی امید را به افراد قطع عضو برگردانده است؟

    عمل ادغام استخوان در کانادا

    جیسون سیمونیچ پس از آنکه در دوران نوجوانی بخشی از پای خود را از دست داد ، بیش از 30 سال را با درد و رنج بسیار راه رفت  انواع اندامهای مصنوعی و انواع پروتز پا بالای زانو را امتحان کرد که بسیاری از آن ها پوستش را تحریک کردند و حتی منجر به تاول زدن روی پایش شدند، حالا وی امیدوار است آن روزهای سخت را پشت سر گذاشته باشد و روزهای بهتری پیش رویش باشد.

    معرفی عمل کاشت پای مصنوعی برای افراد قطع عضو

    سیمونیچ به تازگی جزو سه بیماری در کانادا است که تحت عمل کاشت اندام مصنوعی قرار گرفته ، روشی نسبتاً جدید با هدف توانمند سازی ، تحرک و راحتی بیشتر قطع عضوها.

    مانند عمل ایمپلنت در دندانپزشکی که جراح میله تیتانیومی را به طور مستقیم در استخوان فرد قرار می دهد ، در این روش ، کاشت پای مصنوعی به روش ایمپلنت صورت می گیرد که میله ای از جنس تیتانیوم به طور مستقیم در استخوان اندام قطع شده قرار داده شده  و این کار، پیش از اتصال پروتز انجام می گیرد. نتیجه این است که اندام مصنوعی جدید محکم تر در جای خود فیکس می شود و به اطراف حرکت نمی کند، البته در اندام های مصنوعی قدیمی و سنتی معمولا عضو مصنوعی بوسیله مکش و یا با استفاده از انواع روش ها به بدن بیمار متصل می شدند.

    کاشت پای مصنوعی به روش ایمپلنت
    عمل کاشت اندام مصنوعی که بیمار را از پوشیدن سوکت معاف میکند تکنولوژی روز دنیا

    از آنجا که این نوع ایمپلنت به استخوان متصل شده است ، بیمارانی مانند سیمونیچ می توانند سطوحی مانند چمن ، پیاده روها و کف پوش ها را زیر پای خود حس کنند.

    سیمونیچ در مصاحبه ای در ماه مارس گذشته ، یک روز قبل از عمل کاشت اندام مصنوعی ، هنگام استراحت در خانه خود در سنت لازار ، کوئه ، گفت: کمی عصبی میشوم وقتی به قدم های اولم و راه رفتن در بقیه زندگی فکر می کنم!

    سیمونیچ در 14 سالگی ، در تعطیلات خانوادگی در جمهوری دومنیکن ، پای خود را از دست داد ، او که حالا 45 سال دارد می گوید : ” آن سال از جایی که اقامت داشتیم درحال برگشتن بودیم که با یک کامیون نیشکر برخورد کردیم. ” پا و مچ پای سیمونیچ دراین تصادف خرد شد. وقتی او به مونترال بازگشت ، پزشکان چاره ای جز قطع پا ، آن هم دقیقاً از بالای زانو نداشتند.

    وی می گوید : “من یک زندگی کاملاً فعال و پویا داشتم. همه جا دوچرخه سواری می کردم و اسکیت بورد وسیله حمل و نقل و سرگرمی من بود. بنابراین وقتی که فهمیدم که دیگر نمی توانم این کارها را انجام دهم از درون ویران شدم.”

    سیمونیچ بعد از سالها که کمی بهبود یافت ، ازدواج کرد و صاحب سه دختر شد. اما او هرگز به زندگی با پروتز معمولی عادت نکرد. وی در طول این سالها بیش از دوازده پروتز تهیه کرد اما هیچ یک به او حس راحتی و آرامش را ندادند وی می گوید : “پروتزها پایم را داغ می کنند و هنگامی که روی باقیمانده پایم تکان می خورند با اصطکاکی که ایجاد می کنند باعث ایجاد درد و ناراحتی می شوند. صادقانه بگویم ، نمی توانم بدون اینکه درد بکشم بیش از 500 یا 600 متر با یک پروتزراه بروم. ” ضمنا او شخصا تمام هزینه کاشت پای مصنوعی را پرداخت کرده بود.

    همسرش سارا نیز صدمات عاطفی که در این سالها متوجه وی شده بود را دیده است. وی گفت: “ما در یک محله زیبا زندگی می کنیم اما متاسفانه همسرم نمیتواند مانند من و دخترانمان از این محیط لذت ببرد.”

    حدود یک دهه پیش ، سیمونیچ خبر عمل کاشت اندام مصنوعی را شنید و شروع به انجام تحقیقات درباره نحوه ساخت پروتز پا با این روش را کرد که این کار ، او را به سمت دکتر روبرت تورکوت ، جراح ارتوپدی مونترال سوق داد که وی نیز در همان موقع در حال بررسی این روش نوین بود.

    برای کسب اطلاعات بیشتر ، تورکوت به استرالیا سفر کرد ، جایی که در حال ایجاد انقلابی بزرگ در این روش جراحی بود ، بخشی از این تحقیقات به لطف دکتر مونجد المودریس متولد عراق در حال انجام بود. وی از آن زمان برای انجام پنج عمل کاشت اندام مصنوعی ، برنامه ریزی کرد.

    جراح ادغام استخوان

    توركوت گفت: “در همان زمان هم ما از مفید بودن این روش اطمینان داشتیم. اما در مونترال ، نمی شد این ایده را مطرح کرد و به مقامات بیمارستان آن را توضیح داد.”

    عمل کاشت اندام مصنوعی و قیمت پروتز پا بالای زانو گران است. هزینه آن می تواند در حدود 50،000 دلار باشد و در حال حاضر هیچ استانی در کانادا آن را پوشش نمی دهد.

    اما این روند به آرامی در حال بهبود و باز کردن جای خود در بین پزشکان و بیماران است. ایالت کبک اخیراً اعلام کرده که قصد دارد بودجه عمومی برای عمل کاشت اندام مصنوعی را فراهم کند – اولین جایی در کانادا برای این کار! محققان دانشگاه آلبرتا در ادمونتون در آستانه شروع اولین مطالعه کانادایی در مورد عمل کاشت اندام مصنوعی و بررسی مزایای آن هستند.

    همچنین اعتقاد بر این است که ده ها نفر از کانادایی ها برای انجام این عمل به خارج از کشور رفته اند که می توانستند در خود کانادا این هزینه را پرداخت نمایند.

    پیشتر ، سیمونیچ فکر می کرد که برای پرداخت هزینه های جراحی باید خودش شخصا این هزینه ها را متقبل شود اما اواخر سال گذشته ، فهمید که چون پای خود را در تصادف رانندگی از دست داده ، برنامه بیمه اتومبیل عمومی کبک  کل هزینه پرداخت خواهد کرد!

    سیمونیچ خیلی زود جراحی را پذیرفت و توركوت این عمل جراحی سه ساعته را برایش انجام داد. تورکوت و تیم او میله را مستقیماً در استخوان ران سیمونیچ کاشتند ، در همان بخشی که اندام باقیمانده او هنوز وجود داشت تا در نهایت به دستگاه مصنوعی متصل شود.

    توركوت گفت: “این امر باعث رشد مجدد استخوان و سفت شدن میله در پای او می شود. استخوان با ایمپلنت جوش می خورد تا آن را بسیار محکم نگه دارد ، درست مانند بخشی از بدن!”

    توانبخشی سیمونیچ تقریباً بلافاصله در موسسه توانبخشی مونترآل گینگراس-لیندسی ، تنها مکانی در کبک که در حال حاضر از بیماران عمل کاشت اندام مصنوعی مراقبت می کند آغاز شد. هفته ها گذشت تا تقویت ساق پای او انجام گیرد و او بتواند تحمل وزن را تجربه کند ، سپس با یک فشار ساده ، پروتز را روی ایمپلنت چسباندند و زندگی سیمونیچ از همان لحظه تغییر کرد.

    بخوانید : هر آنچه که باید درباره پروتز پا بدانید

    توانبخشی

    وی گفت: “این یک احساس کاملاً جدید بود. اینکه پروتز بدون سوکت به من متصل است خیلی متفاوت است. انگاراحساس می کنم باید همه چیز را دوباره یاد بگیرم.”

    دکتر ناتالی هابرا که پزشک متخصص توانبخشی سیمونیچ بود گفت : “در حالی که عمل کاشت اندام مصنوعی یک راه حل عالی برای سیمونیچ بود ، اما این بدان معنی نسیت که این کار برای هر فردی که قطع عضوشده مناسب است.”

    وی گفت: “بیمارانی که دیابت دارند یا به دلیل گردش خون ضعیف قطع عضو هستند ، مناسب برای دریافت این فناوری نیستند. اما بیمارانی که قطع عضوشان به دلیل سرطان یا تصادفات است می توانند این عمل را انجام دهند.”

    ضمناً این باور وجود ندارد که این عمل ، پایان راه است و بهترین انتخاب برای افراد قطع عضو ، Health Quality انتاریو ، آژانس نظارت بر کیفیت سیستم بهداشت و درمان استان کبک می گوید : “این کاشت ها می تواند عوارض جدی از جمله  انواع عفونت های پا ، بافت نرم و استخوان” ایجاد کند.

    در مورد سیمونیچ ، هنوز هم باید کارهای بیشتری انجام شود. اما او اکنون انگیزه بسیاری برای ادامه زندگی و گذراندن وقت با خانواده اش دارد او حالا می تواند  زندگی پویا و بدون درد گذشته را دوباره تجربه کند.

    “زندگی کوتاه است و شما فقط همین چند روز عمر را برای زندگی بر روی زمین فرصت دارید! اینکه فقط بنشینیم و گذشتن روزها را نگاه کنیم بسیار خسته کننده است.”

    تکنولوژی ما

    طراحی و ساخت ارتز ها و پروتز ها در کلینیک ارتوپد فنی فرا مرز با بهره گیری از اسکنر و پرینتر سه بعدی، که به روز ترین تکنولوژی دنیا در این زمینه می باشد، به صورت کاملا تخصصی و با دقت 0.1 انجام می شود.

    برای آشنایی بیشتر : پروتز های فانکشنال
    پروتز ها ابزار هایی هستند که پوشیده می شوند (اندام های مصنوعی)، و یا از طریق جراحی در بدن کاشت و ثابت می شوند. پروتز هایی که با هدف عملکرد مناسب، جایگزین اندام های از دست رفته می شوند، پروتز های فانکشنال نامیده می شوند. پروتز هایی که با اهداف زیبایی ساخته می شوند نیز پروتز های زیبایی هستند.

    امروزه علم ارتوپدی پیشرفت گسترده ای در زمینه ی پروتز های فانکشنال کرده است. به صورتی که افراد با بهره گیری از این پروتز ها، قادر خواهند بود تا بیش از 90% از فعالیت های روزمره شان را بدون هیچ گونه اختلال انجام دهند. ما در فرا مرز این نوع از پروتز ها را ارائه می دهیم ، برای مشاهده ی نمونه ها می توانید به پیج اینستاگرام ما در آدرس fara_marz_clinic مراجعه نمایید.

    مرزهایتان را جا به جا کنید . . .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *