مراحل ساخت پای مصنوعی

clinic clinic

ساخت اندام مصنوعی
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • مراحل ساخت پای مصنوعی

    ساخت پای مصنوعی

    ساخت پای مصنوعی

    پای مصنوعی اغلب با هدف بازتوانی فرد معلول، بازگرداندن توانایی راه رفتن و بازگرداندن او به جامعه ساخته میشود. پس اگر به دنبال ساخت پای مصنوعی هستید باید به دنبال پایی باشید که هرچه بهتر بتواند راه رفتن شما را شبیه سازی کند.

    اگر شما هم جزو افرادی هستید که به تازگی دچار قطع عضو شده اید اولین چیزی که باید به آن فکر کنید دریافت اندام مصنوعی و بازگشت به زندگی عادی است. به یاد داشته باشید که هر چقدر فاصله دریافت اندام مصنوعی و قطع عضو کمتر باشد شما بهتر و سریعتر می توانید به زندگی عادی برگردید.

    برای مثال اگر فاصله دریافت پای مصنوعی و قطع عضو از چند ماه عبور کند مددجو به طور کامل یا جزئی راه رفتن صحیح را فراموش کرده است در این حالت دریافت دقیق ترین و با کیفیت ترین پای مصنوعی نیز نمی‌تواند در زمان کوتاه شما را به زندگی عادی برگرداند و بازگشت به راه رفتن عادی ممکن است مدت ها به طول بینجامد.

     

    مراجعه به متخصص ارتز و پروتز

    اولین قدم برای دریافت اندام مصنوعی یا پروتز پا مشاوره و صحبت با متخصص ارتز و پروتز است. این مشاوره حتی می تواند قبل از قطع و صورت گیرد. انتقال مشاوره های متخصص ارتوپد و پروتز به جراح شما می تواند شما را از دردسر های بعدی قطع عضو مصون دارد. برای مثال یک ایراد کوچک در شیوه یا ناحیه قطع عضو می‌تواند در آینده پوشیدن پروتز شما اخلال جدی ایجاد کند. بلافاصله پس از قطع عضو نیز باید با متخصص ارتز و پروتز خودتان در ارتباط باشید تا با پیروی از توصیه ها و برنامه‌های ایشان باقیمانده اندام خود را آماده پوشیدن اندام مصنوعی کنید.
    متخصص ارتز و پروتز ممکن است شما را ملزم به استفاده از باندهای مخصوص برای کاهش تورم در اندام باقی مانده بکند این مرحله مهم شما را از تعویض سریع سوکت اندام مصنوعی تان نجات خواهد داد.

     

    قالبگیری یا اسکن سه بعدی

    اگرچه ما در کلینیک ارتوپد فنی فرامرز از تکنولوژی نوین اسکن سه بعدی اندام بیمار استفاده می کنیم قالب گیری اندام باقی مانده روش روتین مورد استفاده در کشور ایران است. در این مرحله متخصص ارتز پروتز با استفاده از باندهای گچی روتین از باقیمانده اندام شما قالب می گیرد این مرحله که همیشه با سختی هایی همراه است مرحله اول و اجتناب‌ناپذیر شروع ساخت اندام مصنوعی است و از آنجا که این قالب بیس اندام مصنوعی شما را تشکیل خواهد داد دقت و استفاده از تکنیک های قالب گیری حرفه ای بسیار با اهمیت است. این مرحله ممکن است یک یا چند ساعت به طول بیانجامد و گاهی نیاز به تکرار خواهد داشت.

    »»»» ما در کلینیک ارتوپدی فنی فرامرز با استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی مرحله قالب گیری را به صورت بنیادین تغییر داده ایم.

    در کلینیک ما تمامی مرحله قالب گیری در طی چند دقیقه و بدون دخالت دست انجام خواهد شد. اسکنر های پزشکی مورد استفاده در کلینیک ما دقتی در حدود یک دهم میلیمتر دارند که دقت اسکن را به صورت باورنکردنی افزایش می دهند.

     

    ساخت سوکت

    ساخت پای مصنوعی

    سوکت در واقع قسمتی از پای مصنوعی است که مستقیماً با قسمت باقی مانده اندام شما در ارتباط است. این مرحله که تماما در غیاب مددجو انجام میشود مرحله اصلی ساخت اندام مصنوعی است. در این مرحله متخصصین ارتز و پروتز سعی می‌کنند با استفاده از قالب اندام باقی مانده شما سوکت اصلی اندام مصنوعی را بسازند.

    روش روتین مورد استفاده در اصلاح قالب و ساخت سوکت استفاده از قالبهای گچی و اصلاح آنها با دست است که حفظ دقت در مرحله ساخت سوکت را بسیار مشکل می کند. از آنجا که سوکت به دلیل ارتباط مستقیم با اندام باقی مانده شما مهمترین جزؤ پای مصنوعی محسوب می شود کوچکترین ایراد در ساخت سوکت در استفاده شما از پای مصنوعی اخلال ایجاد خواهد کرد.

    »»»»» تمامی مراحل اصلاح و طراحی سوکت در کلینیک ما با استفاده از نرم افزار های طراحی سه بعدی پزشکی انجام می شود این تکنولوژی علاوه بر دقت و کارایی بسیار بالا سرعت ساخت سوکت و نیز بسیار کوتاه میکند.

    ساخت سوکت در کلینیک ارتوپدی فنی فرامرز تماماً با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی به روز پزشکی انجام می گیرد که این تکنولوژی مجموعاً با بالا بردن باورنکردنی دقت سوکتهای ساخته شده راحتی کامل را برای بیماران فراهم می کنند.

     

    آماده سازی پای مصنوعی

    در مرحله بعد متخصص ارتز و پروتز با توجه به معاینه و شرایط بدنی شما و بودجه موجود، قطعات دیگر پای مصنوعی شما مانند مفصل زانو پنجه پا و… را انتخاب کرده به سوکت شما متصل و تنظیم می کند.

    این مرحله بسیار تخصصی نیز در غیاب مددجو انجام میگیرد.

     

    مرحله تمرین

    در این مرحله شما می توانید پای آماده شده خودتان را ببینید و پس از آموزش های پوشیدن پا شروع به ایستادن روی پای جدید خود می کنید دقایقی پس از ایستادن و حفظ تعادل می توانید با کمک پارالل قدم های کوتاه بردارید.

    این مرحله با ایستادن و آموزش حفظ تعادل شروع شده و با بالا رفتن از سطح شیب دار و پله به پایان می‌رسد هرچقدر زمان بیشتری از زمان قطع عضو شما گذشته باشد مرحله تمرین نیز بیشتر به طول می انجامد ممکن است از یک روز تا یک هفته ادامه داشته باشد.

     

    تحویل پای مصنوعی

     

    پس از اینکه درمانگر شما از کیفیت و تنظیمات پای شما مطمئن شد مراحل زیبا سازی ظاهری آن در غیاب شما آغاز می‌شود این مرحله ممکن است چند ساعت تا یک روز طول بکشد ظاهر پای مصنوعی شما را تا حد توان به پای سالم شبیه میکند تا در هنگام راه رفتن مشخص نباشد.

    پس از این مرحله اندام مصنوعی به شما تحویل داده خواهد شد و پس از دریافت کاتالوگ ها و توصیه های راهنما می توانید ازاندام مصنوعی خود استفاده کنید.

     

    ساخت پای مصنوعی

    چک آپ دوره ای

    بهتر است در دوره های شش ماهه برای تنظیمات و سرویس دوره ای اندام مصنوعی خود و معاینه و چکاپ باقی‌مانده عضو به مراکز های ارتوپدی فنی مراجعه کنید.

    این کتاب ها می تواند شما را در برابر هرگونه شکستگی پیچ ها و اتفاقات مکانیکی اندام مصنوعی تان مصون دارد و در صورتی که باقیمانده عضو شما تغییر کرده باشد متخصص ارز و پروتز می تواند قبل از ایجاد فشار بر آن، آن را پیش بینی کرده و از آن جلوگیری کند.

    این موضوع از ایجاد هرگونه زخم جلوگیری می کند که برای افراد مبتلا به دیابت بسیار با اهمیت است.

     

    برای ساخت پای مصنوعی به چه نکاتی توجه کنیم:

    اصلی ترین نکته ای که باید برای ساخت پای مصنوعی به آن توجه کنید سوکت پای مصنوعی است که در ارتباط با پای مددجو است و مهمترین قسمت پای مصنوعی را تشکیل میدهد. اگر در ساخت پای مصنوعی سوکت مناسب نباشد، پای مددجو را اذیت کند و… با هزینه های زیاد و خرید قطعات گران قیمت نیز نمیتوانید به خوبی از پای خود استفاده کنید.
    ساخت پای مصنوعی برعهده متخصصین ارتز و پروتز است پس تجربه و روش ساخت پای مصنوعی تاثیرگذارترین مورد در ساخت پای مصنوعی است.

    نکات زیر به ترتیب اهمیت در مراحل بعدی قرار دارند:

    1.  سبک بودن پای مصنوعی
    2.  شباهت کیفیت راه رفتن به راه رفتن عادی
    3.  دوام پای مصنوعی

    روش های ساخت پای مصنوعی:

    اگرچه با توجه به نوع قطع عضو روش های ساخت پای مصنوعی متفاوت خواهد بود اما روش مرسوم در ساخت انواع اندام های مصنوعی قالب گیری از اندام باقی مانده است با توجه به نوع اندام مصنوعی و ناحیه قطع عضو انواع قالب گیری متفاوت خواهد بود. در روش قالبگیری متخصص ارتز و پروتز با استفاده از باند گچی اندام باقیمانده را گچ میگیرد. بعد از خشک شدن با باز کردن قالب و پرکردن آن با گچ مخصوص درواقع باقیمانده اندام را به شکل گچی در اختیار خواهد داشت. در اینجا متخصصین ارتز و پروتز با استفاده از ابزار های مختلف، تغییرات لازم روی قالب گچی را انجام میدهند تا برای موادریزی و ساخت سوکت آماده شود.
    نکاتی من جمله استفاده یا عدم استفاده از ژل لاینر و یا نوع آن به شرایط اندام باقیمانده و شرایط بدنی مددجو مربوط میشود که پس از معاینه فرد معلول متخصص ارتز و پروتز آن را تایین خواهد کرد.

    آخرین تکنولوژی ساخت پای مصنوعی در کلینیک ما:

    اگرچه ما در کلینیک ارتوپدی فنی فرا-مرز با استفاده از به روزترین دستگاه های پزشکی روز دنیا تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی را برای ساخت انواع اندامهای مصنوعی به کار گرفته ایم. در این روش ساخت انواع اندامهای مصنوعی پس از معاینات اولیه، با اسکن سه بعدی اندام باقیمانده شروع میشود. سپس پروتزیست کلینیک با استفاده از به روزترین نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی پزشکی روز دنیا اندام مصنوعی مورد نظر را طراحی میکند.
    در ادامه این پروسه فایل طراحی شده به وسیله به روز ترین و دقیق ترین دستگاه های پرینتر سه بعدی پزشکی ساخته می شود. این روش با بالا بردن دقت ساخت اندام مصنوعی و خارج کردن خطاهای انسانی از پروسه ساخت، کارایی اندام مصنوعی را به بیشترین حد ممکن میرساند. به شکلی که اغلب مراجعین در همان روز اول بدون استفاده ار عصا قادر به راه رفتن خواهند بود.
    سوکت ساخته شده با این تکنولوژی به دلیل دقت بالای یک دهم میلیمتر فیتینگ کاملی روی پای بیمار خواهد داشت که باعث میشود بیمار پروتز را جزوی از اندام خود بداند، این فیتینگ از هرگونه فشار نقطه ای و ایجاد ضخم نیز جلوگیری میکند و برای افراد دیابتی تقریبا تنها امید استفاده از اندام مصنوعی است.

     

    ⇐خدمات ما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *