آشنایی با انواع پا مصنوعی برای بیماران قطع عضو زیر زانو

clinic clinic

آشنایی با انواع پروتز زیر زانو
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • در این مقاله از کلینیک فرا – مرز به آشنایی با انواع پروتز (پا مصنوعی) های زیر زانو خواهیم پرداخت با ماهمراه شوید.

    آشنایی با انواع پروتز زیر زانو (پا مصنوعی)

    پا مصنوعی زیر زانو یا ترانستیبیال (TT) برای شخصی استفاده می شود که در محل زیر زانو قطع عضو شده ، این پروتز ها بصورت سفارشی ساخته می شوند ، اجزای اصلی پا مصنوعی سوکت ، ژل لاینر ، لوله اتصال و پنجه میباشد. گاهی اوقات پا مصنوعی ممکن است دارای چیزی شبیه آستین یا انواع مهارهای دیگر بسته به سیستم تعلیقی که برای بیماران استفاده می شود باشد.

    برای ساخت پای مصنوعی با بهترین کیفیت و دوام در کلینیک ارتوپدی فرامرز با شماره 09172282428 تماس بگیرید.

    شروع روند ساخت پا مصنوعی زیر زانو

    روند شروع ساخت پا مصنوعی می تواند به تنها چند روز / هفته پس از قطع عضو آغاز شود. بیمار می تواند در بیمارستان یا مرکز توانبخشی برای استفاده از پا مصنوعی آماده شود برای این کار باید زخم های جراحی بیماران بهبود یافته ، و تورم های موجود کنترل شوند تا به بیمار اجازه پوشیدن و یا بکارگیری پا مصنوعی را بدهد.

    بیمار همچنین می تواند با بکار بردن BK Shrinker سریعتر می تواند برای استفاده از پا مصنوعی خود آماده شود. BK Shrinker یک لباس جمع کننده است که برای کمک به شکل دادن اندام باقیمانده برای فرآیند استفاده از پا مصنوعی و کاهش ورم استفاده می شود. فایده این فشرده سازی این است که ورم در اندام ها کاهش پیدا می کند ، مزیت دیگر آن حساسیت زدایی اندام بیمار برای استفاده از سوکت پروتز خواهد بود.

    پروتز های زیر زانو

    این جمع کننده ها معمولاً توسط Juzo و Compressogrip- Knit Rite ساخته می شوند. پس از جراحی ، ممکن است تا یکسال اندازه و شکل اندام بیمار همچنان تغییر می کند. جمع کننده به ثابت نگه داشتن فرم اندام بیمار سرعت می بخشد و تجربه دریافت پروتز را برای وی راحت تر و موفق تر خواهد کرد.

    اصلاح پروتز زیر زانو

    ژل لاینر و قالب گیری / اسکن

    گام بعدی این روند ، استفاده از ژل لاینر و قالب گیری / اسکن است. لاینر یک سطح و یا رابط نرم است که بیمار پیش از پوشیدن و استفاده از پا مصنوعی آن را بر روی پوست خود می گذارد. عملکرد اصلی لاینر ، جذب فشارهایی است که هنگام جابجایی پا مصنوعی شما ایجاد می شود و هدف آن سالم نگه داشتن اندام باقیمانده شما است تا بتوانید پا مصنوعی تان را برای مدت طولانی تری استفاده کنید.

    لاینرهای مختلفی در بازار وجود دارد و شما می توانید بسته به پا مصنوعی خود، بهترین لاینر را انتخاب کنید. این انتخاب بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله نوع سیستم تعلیق ، سطح فعالیت شما، مشکلات پوستی ، برجستگی های استخوانی ، شکل بدن و غیره انجام می گیرد.

    لاینر ها در دو نوع off-the-shelf (OTS) و سفارشی وجود دارد. اگر شکل اندام باقیمانده غیر معمول باشد و یا بسیار استخوانی باشد ، ممکن است نیاز باشد از لاینر سفارشی استفاده شود. ساخت لاینر سفارشی از طریق قالب گیری با پلاستر و یا اسکن عضو بیمار انجام می شود ، ما با دراختیار داشتن اسکنر های بسیار پیشرفته در مرکز فرا – مرز این کار را برای شما آسان کرده ایم.

    فرایند تهیه لاینر سفارشی طولانی تر از روش OTS خواهد بود بنابراین اگر اندام باقیمانده بیمار تغییر شکلی نداده باشد و با اندازه های استاندارد مچ باشد می توان از نوع OTS که در سایز های آماده در بازار وجود دارد ، بهره برد.

    هنگامی که لاینر آماده فیت شدن برای بیمار شد قرار ملاقاتی برای قالب گیری در مطب در نظر گرفته می شود. لاینر روی اندام بیمار گذاشته می شود و تناسب آن ارزیابی می گردد. اگر تناسب خوب باشد ، قالب اندام ، روی آن قرار می گیرد. روشهای مختلف قالب گیری بر اساس سیستم تعلیق وجود دارد که بر اساس نوع پا مصنوعی و بیمار پیشتر درباره آن تصمیم گیری شده. از اینجا ، قالب درست شده پر می شود و تغییرات لازم بر روی آن انجام می گیرد تا در نهایت سوکتBK  پا مصنوعی سفارشی شما ایجاد گردد.

    سوکت های تشخیصی

    در حال آشنایی با انواع پا مصنوعی های زیر زانو هستیم ، اولین سوکت پروتزی که دریافت خواهید کرد ، سوکت تشخیصی نامیده می شود. این سوکت از پلاستیک شفاف و با استفاده از روش تعلیق مناسب (پین / قفل ، سیستم خلا رو به بالا، مکش) ساخته خواهد شد.

    سوکت به یک صفحه که تکنولوژی پروتز در آن قرار دارد متصل خواهد شد. اجزایی ، مانند اتصالات و لوله اتصالات برای وصل شدن قسمت پایین سوکت به پای بیمار استفاده خواهد شد.

    معمولاً این سوکت ها ساخته می شوند تا به بیمار تحویل دهند و او آن را به خانه ببرد. برای شروع از یک سوکت پلاستیکی تشخیصی استفاده می شود چرکه ممکن است لازم باشد قسمت هایی از سوکت اصلاح شود تا با برآمدگی های اندام بیمار مطابقت پیدا کند.

    این کار را می توان با گرم کردن پلاستیک براحتی انجام داد. با شروع راه رفتن سایز اندام هم کوچکتر می شود و کمی تغییر شکل می دهد که این در واقع به دلیل وارد شدن نیروهای جدید به اندام شما در هنگام استفاده از پا مصنوعی است. انتظار می رود سایز اندام باقیمانده هنگام استفاده از پا مصنوعی اول کمتر شود این را می توانید از شل شدن سوکت و درآوردن و پوشیدن خیلی راحت و نرم پا مصنوعی حس کنید ، حتی ممکن است این کاهش سایز پا را با پوشیدن چیزی شبیه جوراب جبران کنید. این جوراب ها در ضخامت های مختلف (1و 2و 3و 5و 6) وجود دارند که هر چه شماره بالاتر میر ود ضخامت نیز افزایش می یابد.

    این کار می تواند از حرکت بیش از حد اندام شما در سوکت جلوگیری کند تا به درد اندام ، قرمزی ، کوفتگی و ورم دچار نشوید. ارتفاع پا مصنوعی نیز باید بر اساس طول اندام بیمار تعیین شود. تغییرات لازم در طول پا مصنوعی نیز باید بدرستی انجام شود تا بیمار در بهترین وضعیت بتواند راه برود و حرکت کند.

    معمولاً ، به دلیل کاهش حجم اندام باقیمانده ، یک سوکت تشخیصی دوم برای فرد قطع عضو مورد نیاز است. در این حالت ممکن است یک لاینر جدید نیاز باشد و البته بعد د=از آن دوباره مراحل قالب گیری یا اسکن باید انجام گیرد ؛ درست همانند دفعه اول.

    بخوانید : هر آنچه که باید درباره پروتز پا بدانید

    ساخت پای مصنوعی

    سوکت نهایی / لمینیت شده

    هنگامی که سایز اندام تثبیت شد و سوکت پروتز تشخیصی متناسب بیمار بود ، می توانیم به مرحله سوکت لمینت برویم. سوکت لمینتی از فیبر کربن ساخته می شود به این معنی که بسیار سبک تر از سوکت اولی است و ضمناً مقاومت بسیار بالاتری خواهد داشت.

    فیبر کربن همچنین از دوام بسیار بیشتری برخوردار است ، بسته به میزان فعالیت و تغییر شکل اندام ، سوکت لمینت می تواند تا چند سال برای بیمار دوام داشته باشد. بیمار می تواند سوکت را به صورت سفارشی و رنگی طبق سلیقه خود انتخاب کند ، که ممکن است بخواهد رنگ سوکت با رنگ پوست او مطابقت داشته باشد و حتی آرم تیم ورزشی مورد علاقه خود را بر روی سوکت داشته باشد!

    پوشیدن و در آوردن پروتز چندین بار با بیمار تمرین می شود تا جاییکه خودش یاد بگیرد آن را بپوشد و در بیاورد. ارتفاع پروتز نیز برای بیمار تنظیم می شود و به بیمار آموزش راه رفتن با پروتز داده می شود . فیزیوتراپی قسمت مهمی از آموزش راه رفتن و تقویت عضلات اندام تحتانی بیمار است که  بعد از تمام شدن کار پزشک انجام خواهد گرفت.

    بخوانید : هر آنچه باید درباره پروتز دست بدانید

    پای مصنوعی هوشمند

    قطع عضو ناحیه مچ پا

    در ادامه بحث آشنایی با انواع پروتز های زیر زانو به قطع عضو در ناحیه مچ پا می رسیم. پیشتر در همین سایت در خصوص عمل کاشت اندام مصنوعی با شما صحبت کردیم.
    قطع عضو از ناحیه مچ قطع عضوی است که قطع عضو سایم هم نامیده میشود. این قطع عضو از ناحیه قوزک داخلی و خارجی انجام شده و به کلی قسمت پایینی پا را قطع میکند و پاشنه پا را با چرخشی در زیر قسمت ساق قرار میدهد تا بیمار بتواند وزن خود را روی این ناحیه بیندازد.

    برخلاف بیماران قطع عضوی از نوع ترنستیبیال که پایشان از زیر زانو قطع شده ، بسیاری از بیماران دارای قطع عضو قادر به تحمل وزن کامل در قسمت اندام باقیمانده هستند. بنابراین ، طراحی سوکت برای آن ها کمی متفاوت از گروه قبلی است. در حالی که فشار وزن و راه رفتن باید همچنان در اندام آن ها توزیع شود ، اما بیشتر وزن همچنان در پایین ترین قسمت پروتز وارد می شود. قاب الیاف کربن مستقیماً به پای مصنوعی متصل می شود. در این حالت پای مصنوعی ارتفاع کمی دارد و باید بسیار کوچک و کوتاه ساخته شود.

    پا مصنوعی مخصوص قطع عضو مچ پا

    در خصوص پروتزهای سایم ، برای سوکت نیز طرح ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد. بسیاری از سوکت ها با یک پنجره متحرک در کنار هم قرار می گیرند تا اندام بیمار بتواند از ناحیه باریکی عبور کند و سپس به وسیله بند و یا نوار در جای خود قفل شود. قسمتی که باز می شود می تواند در قسمت پشت یا زیر پا باشد ، سوکت های دیگر روی آناتومی و استخوان بدن بیمار قفل می شوند. در این موارد ممکن است از لاینر هم استفاده شود.

    از آنجا لوله اتصال یا تیوب های اتصال بین پایین سوکت و پای مصنوعی وجود ندارد ، سوکت های سایم در دو طرف مچ پا معمولا حجیم هستند. ما این فرایند را دقیقا شبیه به بیماران قطع عضو بالای زانو انجام می دهیم ، بدین ترتیب که دو سوکت تشخیصی را برای خانه در نظر می گیریم  انجام می دهیم و یک پای مصنوعی را به آن وصل می کنیم تا بیمار بتواند حرکت کند.

    این عمل به ما امکان می دهد تا تراز مناسبتری بین پا و سوکت را اعمال کنیم و بتوانیم بهترین حالت بیومکانیکی و حس طبیعی را به بیمار ارائه دهیم. در نهایت هنگامی که تراز بندی در بهترین حالت خود باشد و سوکت به خوبی پاسخ دهد ، سوکت قطعی یا نهایی برای بیمار ساخته می شود.

    خدمات ما

    ما برای اولین بار در ایران و با افتخار در شیراز ساخت انواع اندام های مصنوعی را با تکنولوژِ اسکن و پرینت سه بعدی و بدون نیاز به قالبگیری و دخالت دست انجام میدهیم. پا مصنوعی ساخته شده با این تکنولوژی تطابق کامل با پوست بیمار دارد و از هرگونه زخم شدگی و ایجاد تاول در پای بیمار جلوگیری میکند. دقت پرینتر های پزشکی ما در حدود یک دهم میلیمتر است و همین امر باعث میشود بیماران بتوانند حتی پس از روز اول تمیرن بدون درد و به راحتی با پای مصنوعی خود راه بروند.

    مرزهایتان را جا به جا کنید . . .

    منبع : https://www.infinitetech.org/below-knee-leg-prosthetics/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    2 پاسخ

      1. سلام لطف دارید
        واتساپ یا تماس با شماره 09172282428
        از اینستاگرام ما هم دیدن کنید:Fara_marz_clinic@

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *