انواع مشکلات دیسک ستون فقرات

clinic clinic

انواع مشکلات دیسک ستون فقرات
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • انواع دیسک کمر

    بدن شما 24 دیسک ستون فقرات دارد. آنها بین تک تک مهره ها در پشت و گردن شما قرار دارند و دارای قسمت های بیرونی سخت با فضای داخلی نرم و ژل مانند هستند که بین استخوان های پشت شما بالشتک ایجاد می کند.

    دیسک های ستون فقرات شما به عنوان ضربه گیر برای بدن شما عمل می کنند و مهره های شما را زمانی که بدن از ضربه و فعالیت دور می شود جدا نگه می دارد.

    هنگامی که با یک یا چند دیسک خود دچار مشکل می شوید، با انواع علائم زیر می تواند تأثیرات منفی زیادی بر زندگی شما داشته باشد:

    • مشکل در خوابیدن
    • کاهش کیفیت زندگی
    • اختلال در تحرک
    • ناتوانی در کار
    • ضعف عضلانی
    • درد

    علائم دقیقی که تجربه می کنید با توجه به انواع خاصی از مشکلات دیسکی که با آنها زندگی می کنید متفاوت است. برخی از مشکلات دیسک ستون فقرات ناشی از آسیب است، در حالی که برخی دیگر در نتیجه افزایش سن ایجاد می شوند.

    این راهنما به شما کمک می‌کند تا انواع مشکلات دیسک ستون فقرات و درمان مربوط به آن‌ها را بهتر درک کنید، بنابراین می‌توانید در مورد وضعیت خود تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرید.

    . فتق دیسک یا لغزش دیسک
    یکی از شایع‌ترین مشکلات دیسک به نام فتق دیسک شناخته می‌شود که گاهی اوقات به آن دیسک لغزش یا پارگی دیسک نیز می‌گویند. هنگامی که شما فتق دیسک دارید، مواد نرم داخل دیسک از طریق پارگی در قسمت بیرونی سخت‌تر فشار می‌آورند. گاهی اوقات اعصاب مجاور را تحریک می کند و باعث می شود شما درد و علائم مختلف دیگری را تجربه کنید.

    علائم فتق دیسک از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر فتق دیسک دارید، ممکن است بسیاری از علائم ذکر شده در زیر را تجربه کنید یا هیچ یک را تجربه نکنید:

    • درد بازو
    • درد پا
    • بی حسی
    • مور مور
    • ضعف

    در حالی که مشکلات فتق دیسک ستون فقرات اغلب نتیجه افزایش سن است، ممکن است نتیجه بلند کردن نادرست اجسام سنگین نیز باشد. اگر به جای پاها با پشت بلند کنید یا در حین بلند کردن اجسام سنگین بپیچید یا بچرخید، ممکن است به فتق دیسک دچار شوید.

    انواع مشکلات دیسک ستون فقرات

    گاهی اوقات، فتق دیسک ممکن است ناشی از حوادث آسیب زا، مانند افتادن یا ضربه به پشت باشد.

    اگر اضافه وزن دارید، در یک شغل سخت کار می کنید، یا سابقه خانوادگی فتق دیسک دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک هستید.

    شما گزینه های درمانی مختلفی برای فتق دیسک خود دارید که شامل چندین درمان غیرجراحی می شود، مانند:

    طب سوزنی
    درمان سرد و گرم
    ماساژ درمانی
    داروهای بدون نسخه
    فیزیوتراپی
    داروهای تجویزی، از جمله مواد مخدر، ضد تشنج ها و شل کننده های عضلانی
    تزریق استروئید
    یوگا، برای کشش ملایم و تقویت هسته
    در موارد نادر، ممکن است برای تسکین فتق دیسک و درد مرتبط با آن، جراحی، که ممکن است حداقل یا کم تهاجمی باشد، مورد نیاز باشد.

    2. عصب فشرده
    در حالی که یک عصب فشرده می تواند در سراسر بدن شما رخ دهد، داشتن فتق دیسک یکی از شایع ترین علل گیرکردن عصب است. به عنوان مثال، اگر فتق دیسک در قسمت پایین ستون فقرات خود دارید، ممکن است به ریشه عصبی فشار وارد کند که باعث ایجاد درد تابشی در پشت پای شما می شود.

    علائم گیرکردن عصب عبارتند از:

    احساس می کنید که اندام های آسیب دیده – پاها، پاها یا دست ها – به خواب رفته اند
    ضعف عضلانی
    بی حسی در نواحی تحت تأثیر عصب
    احساس سوزن و سوزن در مناطق آسیب دیده
    درد شدید، دردناک یا سوزشی که به بیرون تابش می کند
    اعصاب فشرده زمانی اتفاق می‌افتد که فشار بیش از حد بر روی اعصاب شما توسط بافت‌های اطراف وارد می‌شود. این می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

    خارهای استخوانی
    برخی از بیماری ها مانند دیابت، بیماری تیروئید یا آرتریت روماتوئید
    مشکل فتق دیسک
    سرگرمی ها
    صدمات
    چاقی
    حرکت تکراری از محل کار
    پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی و همچنین داروهای ضدالتهابی را برای مدیریت درد ناشی از عصب فشرده شما توصیه کند. آنها همچنین ممکن است تزریق کورتیکواستروئید را برای مدیریت درد و التهاب پیشنهاد کنند. در برخی موارد، جراحی یا یک روش کم تهاجمی توسط یکی از متخصصان ما برای برداشتن یا تراشیدن خار استخوان یا درمان فتق دیسک ممکن است برای رفع علت ریشه‌ای عصب تحت فشار لازم باشد.

    3.دیسک برآمده در حالی که برخی افراد فتق دیسک را با دیسک برآمده اشتباه می گیرند، اما این مشکلات دیسک کمر متفاوت است. با فتق دیسک، غشای سخت اطراف دیسک شما پاره می شود و اجازه می دهد تا ماده نرم از آن نشت کند. اگر دیسک برآمده دارید، در امتداد محیط یکی از دیسک های خود برآمدگی دارید اما غشای سخت پاره نشده است. این برآمدگی ها اغلب در امتداد قسمت های پشتی و کناری دیسک شما ظاهر می شوند و به عصب فشار وارد می کنند و درد ایجاد می کنند.

    علائم برآمدگی دیسک ممکن است شامل موارد زیر باشد: سوزش، مشکل در راه رفتن، سنگینی، بی حسی ، درد ، مور مور ، ضعف بسته به محل برآمدگی دیسک خود، ممکن است این علائم را در نواحی مختلف بدن خود تجربه کنید. به عنوان مثال، اگر برآمدگی دیسک شما در ناحیه کمر باشد، ممکن است این احساسات را در قسمت پایین کمر، پاها، باسن و پاها تجربه کنید. اگر در ناحیه دهانه رحم شما باشد، ممکن است این علائم را در گردن، بازوها یا دستان خود تجربه کنید. در برخی موارد حتی ممکن است در سر خود با آنها مواجه شوید. با دیسک های برآمده ستون فقرات قفسه سینه، که بسیار کمتر رایج هستند، ممکن است درد قسمت بالایی پشت را در سرتاسر شکم یا قفسه سینه خود تجربه کنید. این نوع درد اغلب با مشکلات قلبی عروقی اشتباه گرفته می شود. اگر در نتیجه مشکلات دیسک کمر خود دچار درد قفسه سینه شدید، این موضوع را به سادگی نادیده نگیرید. سن، کشیدگی گردن، کشیدگی کمر، صدمات ناشی از تصادف یا افتادن و عوامل ژنتیکی می توانند باعث برآمدگی دیسک شوند. درمان های مرسوم برای برآمدگی دیسک عبارتند از: دوره عدم بلند کردن اجسام سنگین یا درگیر نشدن در فعالیت های بدنی سخت، مراقبت های کایروپراکتیک، درمان های سرد و گرم ، تغییر سبک زندگی ، داروهای بدون نسخه یا نسخه ای باقی مانده درمان رفع فشار ستون فقرات ، تزریق استروئید ، تمرینات کششی کاهش وزن.

    4. سیاتیک
    اصطلاح سیاتیک به علائمی اشاره دارد که شامل درد ساق پا در امتداد عصب سیاتیک بزرگی است که در امتداد پشت هر یک از پاهای شما قرار دارد. این درد اغلب همراه با سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف است که از ناحیه کمر شما منشأ می گیرد و در تمام پشت ساق شما حرکت می کند.

    سیاتیک به خودی خود یک بیماری پزشکی نیست، بلکه علائم یک بیماری دیگر است. شرایط پزشکی کمک کننده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    بیماری دژنراتیو دیسک
    فتق دیسک در ناحیه کمر شما
    تنگی کانال نخاعی
    اسپوندیلولیستزیس
    علائم سیاتیک نسبتاً ثابت است. اگر با درد سیاتیک زندگی می کنید ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را تجربه کنید:

    درد مداوم در یک طرف پا و باسن – توجه داشته باشید که این وضعیت به ندرت هر دو پا را درگیر می کند
    پا درد که اغلب در هنگام نشستن بارزتر است
    درد ساق پا که ممکن است آن را به صورت سوزش، سوزش یا سوزن سوزن شدن توصیف کنید
    درد تابشی که از پشت یک پا و احتمالاً به پا و انگشتان پا می رسد
    درد شدید راه رفتن و ایستادن را دردناک می کند
    درد سیاتیک ممکن است نادر و تحریک کننده باشد یا بسته به محل عصب آسیب دیده ثابت و ناتوان شود. اگر مسن تر، اضافه وزن، دیابت، کار در یک شغل سخت یا کار در شغلی که مستلزم نشستن طولانی مدت است، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سیاتیک باشید.

    درمان‌های سیاتیک اغلب شامل درمان بیماری زمینه‌ای است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    طب سوزنی
    دستکاری های کایروپراکتیک
    تزریق استروئید اپیدورال
    ورزش
    درمان های سرد و گرم
    ماساژ درمانی
    داروهای بدون نسخه
    فیزیوتراپی
    داروهای تجویزی
    گاهی اوقات، درمان بیماری زمینه‌ای با جراحی ضروری است، اگرچه خود سیاتیک به ندرت نیاز به جراحی دارد، زیرا این عارضه به جای یک بیماری پزشکی، نشانه‌ای از یک بیماری دیگر است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *