هایپرلوردوز چیست؟

ستون فقرات انسان به طور طبیعی خمیده است، اما انحنای بیش از حد می تواند مشکلاتی ایجاد کند. هایپرلوردوزیس زمانی است که انحنای ستون فقرات به سمت داخل در قسمت پایین کمر شما اغراق آمیز باشد. به این حالت swayback یا saddleback نیز می گویند.

آیا علائم هیپرلوردوزیس وجود دارد؟

اگر به هایپرلوردوزیس مبتلا هستید، انحنای بیش از حد ستون فقرات باعث می‌شود که معده شما به سمت جلو کشیده شود و پایین بدن شما به بیرون فشار بیاورد. از طرف، انحنای ستون فقرات به سمت داخل، مانند حرف C قوس دار به نظر می رسد. اگر به نمایه خود در یک آینه تمام قد نگاه کنید، می توانید C قوس دار را ببینید. ممکن است کمردرد یا گردن درد یا محدودیت حرکتی داشته باشید. با این حال، شواهد محدودی وجود دارد که هایپرلوردوز را به کمردرد مرتبط می‌کند. بیشتر هایپرلوردوز خفیف است و کمر شما انعطاف پذیر می ماند. اگر قوس پشت شما سفت است و با خم شدن به جلو از بین نمی رود، ممکن است مشکل جدی تری وجود داشته باشد.

چه چیزی باعث هایپرلوردوز می شود؟

وضعیت بد وضعیت شایع ترین علت هیپرلوردوزیس است. عوامل دیگری که ممکن است در ایجاد هیپرلوردوز نقش داشته باشند عبارتند از:
    چاقی
    پوشیدن کفش های پاشنه بلند برای مدت طولانی
    آسیب ستون فقرات
    بیماری های عصبی عضلانی راشیتیسم
    نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی
    عضلات مرکزی ضعیف

چه زمانی برای هایپرلوردوز به پزشک مراجعه می کنید؟

اکثر موارد هایپرلوردوز به مراقبت های پزشکی خاصی نیاز ندارند. شما می توانید وضعیت بدن خود را به تنهایی اصلاح کنید. برای کمک به حفظ وضعیت بدنی خوب، باید تمرینات و حرکات کششی منظم انجام دهید. اگر درد دارید یا هایپرلوردوز سفت است، برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید. بسته به تشخیص، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص کمر یا فیزیوتراپ ارجاع دهد. گاهی اوقات هایپرلوردوز می تواند نشانه ای از گرفتگی عصب، از دست دادن استخوان در ستون فقرات یا دیسک آسیب دیده باشد.

هایپرلوردوز یا خمیدگی بیش از حد ستون فقرات چیست؟
    پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. آنها از شما می پرسند که درد شما چه زمانی شروع شده است و چگونه بر فعالیت های روزانه شما تأثیر گذاشته است. پزشک شما همچنین ممکن است برای کمک به تشخیص، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سایر تصویربرداری از ستون فقرات شما انجام دهد. همچنین ممکن است یک معاینه عصبی و آزمایشات دیگر انجام دهید.

چه نوع درمانی برای هایپرلوردوزیس موجود است؟

برنامه درمانی شما به تشخیص پزشک شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، درمان محافظه کارانه خواهد بود. در موارد نادر ممکن است نیاز به جراحی باشد. درمان محافظه کارانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    داروهای بدون نسخه برای درد، مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، یا ناپروکسن (Aleve)
    یک برنامه کاهش وزن

نتیجه هیپرلوردوز چیست؟

بیشتر هایپرلوردوز نتیجه وضعیت نامناسب بدن است. هنگامی که وضعیت خود را اصلاح کردید، وضعیت باید خود به خود برطرف شود. اولین قدم این است که از وضعیت بدن خود در طول روال عادی روزانه خود آگاه باشید. هنگامی که احساس کردید ایستادن و نشستن درست چه حسی دارد، آن را ادامه دهید. شما باید فوراً نتایج را ببینید، حتی اگر در ابتدا ناخوشایند به نظر برسد. یک برنامه تمرینی و کششی را که روزانه انجام می دهید ایجاد کنید. اگر در مورد سطح فعالیت مناسب خود مطمئن نیستید با پزشک خود مشورت کنید. به خودتان یادآوری کنید که صاف بنشینید یا بایستید. از دوستان و خانواده خود بخواهید وقتی شما را در حالت خمیده یا خمیده به سمت رایانه خود می بینند به شما اطلاع دهند. وضعیت خوب تا زمانی که به صورت خودکار درآید، هوشیاری لازم را می طلبد.

برای جلوگیری از هایپرلوردوز چه کاری می توانید انجام دهید؟

شما اغلب می توانید با تمرین وضعیت صحیح از هایپرلوردوزیس پیشگیری کنید. تراز صحیح ستون فقرات از استرس بر روی گردن، باسن و پاها جلوگیری می کند که می تواند منجر به مشکلاتی در زندگی بعدی شود. در اینجا چند نکته دیگر برای کمک به جلوگیری از این وضعیت وجود دارد:
    اگر نگران مدیریت وزن هستید، یک برنامه کاهش وزن را شروع کنید اگر برای شروع به کمک نیاز دارید با پزشک خود حرف مشورت بگیرید.
    اگر در طول روز زیاد می‌نشینید، استراحت‌های کوچکی برای بلند شدن و کشش داشته باشید. یا از پاشنه تا انگشتان پا. با پاهایتان صاف روی زمین بنشینید. هنگام نشستن از یک بالش یا حوله غلتان برای حمایت از کمرتان استفاده کنید. کفش‌های راحت و پاشنه کوتاه بپوشید. به برنامه ورزشی انتخابی خود پایبند باشید.