آشنایی با درد سیاتیک و درمان آن

What is sciatica?
  • سیاتیک به دردی اطلاق می‌شود که در طول مسیر عصب سیاتیک منتشر می‌شود، عصب سیاتیک که از قسمت پایین کمر از میان باسن و باسن شما منشعب می‌شود و تا پایین هر پا پا می آید. به طور معمول، سیاتیک تنها یک طرف بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

سیاتیک بیشتر زمانی رخ می دهد که فتق دیسک، خار استخوان روی ستون فقرات یا باریک شدن ستون فقرات (تنگی نخاع) بخشی از عصب را فشرده می کند. این باعث التهاب، درد و اغلب کمی بی حسی در پای آسیب دیده می شود.

اگرچه درد همراه با سیاتیک می تواند شدید باشد، اما بیشتر موارد با درمان های غیر جراحی در عرض چند هفته برطرف می شود. افرادی که سیاتیک شدید دارند که با ضعف قابل توجه پا یا تغییرات روده یا مثانه همراه است، ممکن است کاندید عمل جراحی باشند.

علائم
    دردی که از پایین (کمر) ستون فقرات به باسن و پایین ساق پای شما تابیده می شود، مشخص می باشد که سیاتیک است. شما ممکن است این ناراحتی را تقریباً در هر نقطه از مسیر عصبی احساس کنید، اما به خصوص به احتمال زیاد مسیری را از کمر تا باسن و پشت ران و ساق پا دنبال می کند.

درد می تواند بسیار متفاوت باشد، از یک درد خفیف تا یک احساس سوزش تیز یا درد طاقت فرسا. گاهی اوقات ممکن است مانند یک تکان یا شوک الکتریکی احساس شود. هنگام سرفه یا عطسه می تواند بدتر شود و نشستن طولانی مدت می تواند علائم را تشدید کند. معمولاً فقط یک طرف بدن شما تحت تأثیر قرار می گیرد.

برخی از افراد نیز در پا یا پای آسیب‌دیده دچار بی‌حسی، گزگز یا ضعف عضلانی می‌شوند. ممکن است در یک قسمت از پا درد و در قسمت دیگر بی حسی داشته باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

سیاتیک خفیف معمولا با گذشت زمان از بین می رود. اگر اقدامات خودمراقبتی نتوانست علائم شما را کاهش دهد یا اگر درد شما بیش از یک هفته طول کشید، شدید یا به تدریج بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. مراقبت های پزشکی فوری دریافت کنید اگر:
    درد شدید و ناگهانی در ناحیه کمر یا ساق پا و بی حسی یا ضعف عضلانی در ساق پا دارید
    درد به دنبال یک آسیب شدید، مانند یک تصادف رانندگی ایجاد می شود
    در کنترل روده یا مثانه خود مشکل دارید

فتق دیسک
    سیاتیک زمانی رخ می دهد که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می گیرد، معمولاً به دلیل فتق دیسک در ستون فقرات یا رشد بیش از حد استخوان (خار استخوان) روی مهره های شما. به ندرت، عصب می تواند توسط یک تومور فشرده شود یا در اثر بیماری مانند دیابت آسیب ببیند.

عوامل خطر سیاتیک عبارتند از:

سن. تغییرات مرتبط با افزایش سن در ستون فقرات، مانند فتق دیسک و خار استخوان، شایع ترین علل سیاتیک هستند.

چاقی. با افزایش فشار بر ستون فقرات، وزن اضافی بدن می تواند به تغییرات ستون فقرات که باعث سیاتیک می شود کمک کند.

اشتغال. شغلی که شما را ملزم به پیچاندن کمر، حمل بارهای سنگین یا رانندگی طولانی مدت با وسیله نقلیه موتوری می کند، ممکن است در بروز سیاتیک نقش داشته باشد، اما هیچ مدرک قطعی از این ارتباط وجود ندارد.
    نشستن طولانی مدت افرادی که برای مدت طولانی می نشینند یا سبک زندگی کم تحرکی دارند بیشتر از افراد فعال در معرض ابتلا به سیاتیک هستند.

دیابت. این وضعیت که بر نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر می گذارد، خطر آسیب عصبی را افزایش می دهد.

عوارض
    اگرچه اکثر افراد به طور کامل از سیاتیک بهبود می یابند، اغلب بدون درمان، سیاتیک به طور بالقوه می تواند باعث آسیب دائمی عصبی شود. در صورت داشتن موارد زیر فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

از دست دادن احساس در پای آسیب دیده
    ضعف در پای آسیب دیده
    از دست دادن عملکرد روده یا مثانه

جلوگیری
    همیشه نمی توان از سیاتیک جلوگیری کرد و این وضعیت ممکن است عود کند. موارد زیر می توانند نقش کلیدی در محافظت از کمر شما داشته باشند:

به طور منظم تمرین کن. برای قوی نگه داشتن پشت خود، توجه ویژه ای به عضلات مرکزی بدن خود داشته باشید – ماهیچه های شکم و کمر که برای وضعیت و تراز مناسب ضروری هستند. از پزشک خود بخواهید فعالیت های خاصی را توصیه کند.

هنگام نشستن حالت مناسب خود را حفظ کنید. صندلی‌ای را انتخاب کنید که پشتی خوبی داشته باشد، تکیه‌گاه دست و پایه‌های چرخان داشته باشد. برای حفظ انحنای طبیعی خود، یک بالش یا حوله غلتان را در قسمت کوچک پشت خود قرار دهید. زانوها و باسن خود را در یک سطح نگه دارید.

از مکانیک خوب بدن استفاده کنید. اگر برای مدت طولانی می ایستید، هر از گاهی یک پا را روی چهارپایه یا جعبه کوچک استراحت دهید. وقتی چیزی سنگین بلند می کنید، اجازه دهید اندام تحتانی شما کار را انجام دهد. مستقیم به بالا و پایین حرکت کنید. پشت خود را صاف نگه دارید و فقط از زانو خم شوید. بار را نزدیک بدن خود نگه دارید. از بلند کردن و چرخاندن همزمان خودداری کنید. اگر جسم سنگین یا نامناسب است، یک شریک بلند کننده پیدا کنید.