کمردرد (LBP) یا اپیدمیولوژی چیست؟

clinic clinic

کمردرد (LBP) یا اپیدمیولوژی چیست؟
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • تعریف/توضیح اپیدمیولوژی

    کمردرد (LBP) یک وضعیت درد موضعی در ستون فقرات کمری با یا بدون علائم در اندام‌های انتهایی است که علت آن معمولاً ناشناخته است.ارتباط بین LBP و اختلال عملکرد کف لگن (PFD)، به‌ویژه در زنان، در ادبیات آشکار می‌شود، با این حال، ویژگی‌هایی که این همبستگی را تعریف می‌کنند هنوز مشخص نشده است. اختلالات کف لگن (PFD) زمانی اتفاق می‌افتد که عضلاتی که کف لگن را تشکیل می‌دهند، به درستی منقبض نمی‌شوند، که می‌تواند منجر به بی‌اختیاری ادرار، افتادگی اندام لگن، بی‌اختیاری مدفوع، یا سایر ناهنجاری‌های حسی و تخلیه‌ای دستگاه ادراری و دستگاه گوارش تحتانی شود.اختلال عملکرد کف لگن (PFD) چند وجهی است و می تواند با پارامترهایی مانند ضعف، استقامت ضعیف، تنش بیش از حد، کوتاه شدن طول و بیش فعالی مشخص شود. شواهد کنونی نشان می دهد که افراد مبتلا به کمردرد نسبت به افراد بدون کمردرد کاهش قابل توجهی در عملکرد کف لگن دارند.

    اپیدمیولوژی / علت شناسی

    کمردرد (LBP) یکی از شایع ترین بیماری های اسکلتی عضلانی است. تقریباً 70 تا 80 درصد از جمعیت حداقل یک قسمت از LBP را در طول زندگی خود تجربه می کنند. تروما، بیماری و حتی عادات وضعیتی نامناسب برخی از علل بی شمار LBP هستند، با این حال، تنها حدود 15 درصد موارد را می توان به یک علت خاص نسبت داد. مطالعات همبستگی ضعیفی را بین آسیب شناسی و درد و ناتوانی مرتبط نشان می دهد. بیش از 25 درصد از کل زنان و بیش از یک سوم بالای 65 سال PFD را تجربه می کنند. شیوع واقعی PFD به دلایل مختلفی دست کم گرفته می شود: ناهمگونی در جمعیت های مورد مطالعه، فقدان تعاریف استاندارد شده، و علائم گزارش نشده به دلیل ماهیت حساس. اگرچه PFD یک مشکل فیزیولوژیکی است، تأثیر روانی اجتماعی می تواند برای کیفیت زندگی بیمار بسیار مضر باشد. برآورد می‌شود که مشکلات سلامت مزمن مرتبط با PFD در 30 سال آینده به دلیل افزایش تعداد زنانی که به سن 65 سالگی می‌رسند 50 درصد افزایش می‌یابد.PFD معمولاً یک علت خاص ندارد. توسعه PFD به احتمال زیاد شامل اجزای تشریحی، فیزیولوژیکی، ژنتیکی، تولیدمثلی و سبک زندگی است.

     

    عوامل عمده خطر

    بارداری/زایمان،
    سن،
    تغییرات هورمونی،
    چاقی،
    میزان UTI پایین،
    و جراحی لگن

    یک مطالعه طولی بر روی زنان جوان‌تر، میانسال و مسن‌تر گزارش داد که زنانی که از قبل بی‌اختیاری، مشکلات گوارشی و اختلالات تنفسی داشتند، نسبت به زنان بدون چنین مشکلاتی، بیشتر در معرض ابتلا به LBP بودند. این نتیجه تغییرات در مورفولوژی و تغییر فعالیت وضعیتی عضلات تنه از جمله عضلات تنفسی و خودداری است که حمایت مکانیکی از ستون فقرات و لگن را فراهم می‌کنند.

    آناتومی و ساختار

    ساختار استخوان و رباط، نیروهای فشرده سازی ماهیچه ها و کنترل سیستم عصبی همگی به ثبات کمری لگن کمک می کنند. ساختارهای استخوان و رباط شامل مهره‌های کمری و رباط‌های پشتیبان، لگن، سمفیز پوبیس و مفاصل ساکروایلیاک است. این آرایش وزن را از قسمت فوقانی بدن از طریق ستون فقرات لومبوساکرال و در سراسر لگن به سرهای استخوان ران منتقل می کند. دیافراگم، عرض شکمی، PFM و مولتی‌فیدوس به‌طور هم‌افزایی عمل می‌کنند تا از طریق تنظیم فشار داخل شکمی و تنش فاسیال کمری، بر وضعیت بدن تأثیر بگذارند. سیستم عصبی الزامات کنترل کمری لگنی را ارزیابی می‌کند، وضعیت فعلی منطقه را تعیین می‌کند و استراتژی‌هایی را برای برآوردن این نیازهای عملکردی اعمال می‌کند.کف لگن مرز تحتانی حفره شکم- لگن را تشکیل می دهد.از اندام های شکمی- لگنی پشتیبانی می کند و PFM تنها گروه ماهیچه ای تحمل کننده بار عرضی در بدن است. این ماهیچه ها به جای انقباض جداگانه به عنوان یک واحد عمل می کنند. آنها برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار و مدفوع نقش مهمی در حفظ و افزایش فشار داخل شکمی در انجام کارهای عملکردی مانند بلند کردن، عطسه، سرفه و خندیدن دارند. PFM، همراه با شکم عمیق و مولتی فیدوس، از مکانیزم پیش‌خور برای تثبیت تنه و کنترل فشار داخل شکمی در پاسخ به اختلالات تنه استفاده می‌کند.

    ” کلینیک ارتوپدی فرامرز اولین کلینیک ارتوپدی در شیراز میباشد که از تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده میکند. برای درمان قوز کمر در شیراز، با بهترین کیفیت و دوام در کلینیک ارتوپدی فرامرز با شماره 09172282428 تماس بگیرید. “

    کمردرد (LBP) یا اپیدمیولوژی چیست؟

    مشخصات / ارائه بالینی

    برخی از ویژگی های بیماران مبتلا به LBP همراه با اختلالات کف لگن:
    زنان در سنین میانی تا بالاتر زایمان واژینال (خطر با زایمان های متعدد افزایش می یابد)
    چاقی
    درد کمری
    یبوست
    درد مزمن لگن دیسپارونی (مقاربت دردناک)

    بسیاری از زنان مبتلا به اختلال عملکرد سیستم عصبی عضلانی هسته لگن (PCNS) با شیب لگنی خلفی و کاهش لوردوز کمری ظاهر می شوند. مطالعات نشان می دهد که درد در ناحیه ساکروایلیاک ممکن است کنترل حرکتی PFM را کاهش دهد. مردان نیز ممکن است دچار اختلالات کف لگن شوند، اما به دلیل آناتومی لگن مردان، کمتر شایع است. لگن مردانه فشرده تر است که امکان سرریز حس عمقی و جذب عضلانی سریعتر را فراهم می کند. تشخیص های افتراقی تشخیص PFD و LBP دشوار است زیرا به دلیل ارتباط ضعیف بین پاتوفیزیولوژی، علائم و نشانه‌های گزارش شده توسط بیمار ضعیف و شواهد آناتومیکی، چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کنند.
    سندرم دم اسب
    اختلال عملکرد جنسی
    عفونت مجاری ادراری

    فیزیوتراپی

    روش‌های درمان فیزیوتراپی شامل آموزش کف لگن، درمان دستی، بیوفیدبک، الگوی حرکتی و اصلاح رفتار است. درمان دستی و بیوفیدبک برای افزایش آگاهی از کف لگن و بهبود توانایی بیمار در انقباض و شل کردن عضله علاوه بر تقویت آن استفاده می شود. کنترل عضلات کف لگن برای پیشگیری از بی اختیاری ادرار و درمان درد لگن کلیدی است. اختلال عملکرد کف لگن را می توان با تقویت و بهبود آگاهی و کنترل عضلات کف لگن درمان کرد. ترکیب PFMT و بیوفیدبک نتایج بهتری را در مقایسه با PFMT به تنهایی نشان داده است، و برخی مطالعات نشان می‌دهند که تحریک الکتریکی می‌تواند مزایای بیوفیدبک و PFMT را افزایش دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *