راهنمای جامع انتخاب کفش مناسب

clinic clinic

انتخاب کفش مناسب
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • بهترین راهنمای شما برای انتخاب کفش مناسب برای ورزش های متفاوت

    در این محتوا از کلینیک اورتوپدی فرا – مرز راهنمای جامع انتخاب کفش مناسب برای انواع ورزش ها را بررسی خواهیم کرد ؛ با ما همراه باشید.

    اگر نگوییم مهمترین، حداقل می توان گفت یکی از با اهمیت ترین فاکتورها هنگام تمرینات ورزشی، کفش است. اگر پاهای شما موقع تمرین راحت نباشد به هیچ وجه نمی توانید ورزش کنید.

    اگر در پای شما مواردی مانند پینه ، میخچه ، ناخن فرو رفته در گوشت و غیره وجود داشته باشد شما مجبورید تمام مدت مواظب باشید تا در حالتی قرار نگیرید که فشار مضاعفی به این مناطق باعث ایجاد ناراحتی برای شما شود چراکه درد عمیقی را حس خواهید کرد و حتی ممکن است راه رفتن خود را به گونه ای تغییر بدهید که درد کمتری حس کنید و این اصلا خوب نیست.

    قطعاً می دانید که اگر مشکل بسیار کوچکی برای پاهای شما بوجود بیاید، آرام آرام زانوها، باسن، ستون فقرات، تعادل کلی بدن و نحوه راه رفتن شما هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و یک بی ثباتی کلی در بدن شما بوجود می آید که نتیجه آن، عدم تعادل عضلانی به همراه درد در مفاصل ، استخوان ها و عضلات متصل به آن هاست که شاید از نظر شما هیچ ربطی به پاها هم نداشته باشد.

    آسیب به پا

    بنابراین پاها به عنوان پایه و اساس این زنجیره می تواند تاثیر شگرفی بر سلامتی کل بدن داشته باشد.

    یقیناً کفش های ورزشی و تمرینی شما بسیار مهم هستند، بله این لحظه سیندرلایی شماست! چراکه باید بیرون رفته و کفشی کاملا متناسب  با پاهایتان تهیه کنید.

    ضمناً خوب است بدانید، اینکه یک جفت کفش برای یک فعالیت خاص مناسب است دلیل نمی شود که برای سایر فعالیت ها و تمرین ها هم مناسب باشد، درست است که یک کفش به خصوص می تواند باعث جذابیت شما موقع دویدن، رقصیدن، پریدن، دوچرخه سواری و یا پیاده روی باشد طوریکه دلتان نیاید آن را تعویض کنید، اما یک جفت کفش فوق العاده و باورنکردی که مناسب دویدن است برای کلاس بدنسازی اصلاً مناسب نیست.

    مثلا شما ممکن است یک جفت کفش عالی برای دویدن تهیه کنید و بخواهید برای همه فعالیت هایتان از آن استفاده نمایید اما این کفش عالی برای ورزش های دیگر ایده آل نیست و حتی ممکن است برای بعضی خطرناک باشد و یا برخی فعالیت ها آن کفش را به سرعت خراب کند!

    انتخاب کفش مناسب بسیار مهم است ، پوشیدن کفش مناسب برای تمرین، فعالیت شما را آسان تر ، ایمن تر و راحت تر می کند.

    درد پا

    دویدن

    هنگام انتخاب کفش برای دویدن، دو نکته اساسی وجود دارد: گام برداشتن شما و میزان تکانی که موقع راه رفتن جذب می کنید. البته ، احتمالا در خصوص وزن، رنگ و تولید کننده کفش هم حساس هستید اما اینها جزئیات شخصی هستند و عوامل تعیین کننده برای خرید کفش به حساب نمی آیندو بیشتر سلیقه شما را درگیر می کند.

    نحوه گام برداشتن شما چگونگی دویدن را توصیف می کند و این امر نحوه برخورد پای شما با زمین را تعیین می کند. اگر از قسمت داخلی پاهای خود بدوید ، گفته می شود که شما یک pronator  هستید (رانش کننده)  در حالی که اگر با قسمت بیرونی پاهای خود بدوید ، شما یک supinator (بالا رونده) هستید. اگر گام برداشتن شما هیچ یک از موارد بالا نبود، راه رفتن شما طبیعی است.

    کفش های مخصوص دویدن برای مقابله با pronation یا supination طراحی شده اند و ایراد راه رفتن شما را خنثی می کنند. برای اینکه بفهمید pronate یا supine هستید ، به سادگی به ته یک جفت کفش که با آن دویده اید نگاه کنید و ببینید در کدام قسمت بیشتر ساییده شده یا دفعه بعد که از دوش گرفتن بیرون آمدید ردپای خیس خود را نگاه کنید.

    دونده های سنگین وزن و یا آن ها که در مسافت های بالا می دوند حتما به کفش های دارای بالشتک یا کپسول نیاز دارند که برای جذب ضربه طراحی شده باشد. هر قدمی که بر می دارید یه شوک به پای شما و قسمت های بالاتر آن وارد می کند و در واقع ضربه ای می زند، که به مرور می تواند منجر به آسیب شود. بنابراین به حداقل رساندن این نیروها به کاهش خطر ابتلا به مشکلاتی مانند زخم های دردناک در پا و یا زانو درد کمک خواهد کرد. هر چقدر وزن شما بیشتر باشد، ضربه سنگین تری وارد خواهد آمد و بنابراین به بالشتک بیشتری نیاز خواهید داشت.

    نکته: انتخاب کفش مناسب  را بررسی کردیم ، کفش های دویدن خود را با توجه به نحوه راه رفتن و وزن خود انتخاب کنید، متوجه خواهید شد که آسیب های مربوط به دویدن را کمتر تحمل می کنید و سبک تر می دوید، در واقع با تلاش کمتر و راحتی خیلی بیشتر می دوید. به یاد داشته باشید که کفش های دویدن با گذشت زمان پشتیبانی و جذب شوک خود را از دست می دهند و باید هر 800 کیلومتر تعویض شوند.

    کفش مناسب دویدن

    پیاده روی

    کفش های مخصوص پیاده روی باید ترکیبی از پشتیبانی و بالشتک را داشته باشند همچنین برای سطوح خشن مناسب باشند.. ممکن است موقع پیاده روی در خارج از منزل با شرایط مختلف آب و هوایی روبرو شوید، بنابراین بهتر است کفش هایتان ضد آب باشد تا حس ناخوشایند خیس شدن پا در کفش را تجربه نکنید.

    کفش های پیاده روی به هیچ وجه از مچ پای شما محافظت نمیکنند. بنابراین اگر می خواهید در مسیرهای نا هموار و بکر راه بروید، چکمه ها گزینه بهتری هستند. چکمه ها از مچ پا محافظت می کنند و پاها را خشک نگه می دارند به خصوص اگر از چرم روغنی ساخته شده باشند ، یا علامت  Gortex داشته باشند و یا روی آن نوشته باشد ضد آب با لایه تنفسی.

    نکته: از آنجا که کفش ها و چکمه های کوهنوردی محکم هستند ، پتانسیل دوام طولانی تر دارند – اما باید از آنها مراقبت کنید. چکمه های چرمی با لایه ای سخت پوشیده شده اند اما برای اینکه نرمی خود را حفظ کنند و ضد آب بمانند باید مدام واکس بخورند. چکمه های سوئدی زودتر  ترک می خورد، برای دوام بیشتر این چکمه ها باید آنها را با استفاده از اسپری ضد آب محافظت کنید.

    کفش پیاده روی

    دوچرخه سواری

    شما تقریباً با هر نوع کفشی می توانید دوچرخه سواری کنید اما خوب است بدانید کفش مناسب دوچرخه سواری مزایای زیادی دارد. اولین مزیت آن این است که این کفش ها ، آنها بسیار خشک و سفت هستند که به شما در صرفه جویی در انرژی کمک می کند. اگر با کفش دویدن دوچرخه سواری کنید مقداری از انرژی شما وسط کفی کفش جذب می شود و در واقع به هدر می رود.

    شاید ندانید که کفش های مخصوص دوچرخه سواری طوری طراحی شده اند که دارای کلیپس های انگشتی و یا کلیپس های پدال هستند که باعث می شود فشار وارده توسط پای شما فقط به سمت پایین نباشد بلکه حرکت پای شما به جلو، عقب و بالا هم باشد و همین باعث می شود پدال زدنتان بسیار کارآمدتر باشد. بنابراین اگر می خواهید از دوچرخه سواری خود بیشترین بهره را ببرید ، یک جفت کفش دوچرخه سواری می تواند این اطمینان را به شما بدهد که پیوستگی بین شما و دوچرخه شما تا حد ممکن محکم است و این عملکرد دوچرخه سواری شما را افزایش می دهد.

    نکته: اگر در حین دوچرخه سواری قصد توقف و تماشای مناظر و یا پیاده روی را دارید ، یک جفت کفش جایگزین به همراه داشته باشید ، زیرا کفش دوچرخه سواری برای پیاده روی مناسب نیست.

    کفش دوچرخه سواری

    ورزش های فضای آزاد

    بسکتبال ، اسکواش ، بدمینتون ، تنیس و والیبال همه راه های خوبی برای رسیدن به تناسب اندام هستند اما با کفش پیاده روی و یا دویدن نمی توانید به این ورزش ها بپردازید.

    ورزش های گفته شده شامل بسیاری از حرکات ناگهانی به پهلو هاست بنابراین با کفش دویدن که کف ضخیمی دارد ممکن است آسیب ببینید چراکه کفش های دویدن برای حرکات ناگهانی به پهلو ها طراحی نشده و این حرکات باعث جدا شدن کف کفش از بدنه خواهد شد.

    کفش های ورزشی مناسب برای بازی های حیاط، به گونه ای طراحی شده اند که می توانید در همه جهات حرکت کنید، این کفش ها دارای زیره های مناسبی هستند، با وجود اینکه برای هریک از ورزش های یاد شده کفش مخصوص وجود دارد اما می توانید یک جفت کفش بازی های حیاط برای تمام آن ها بخرید مثلا کفشی که برای والیبال خریده اید را برای تنیس هم بپوشید.

    کفش ورزشی

    ورزش های میدانی

    ورزشهای میدانی مانند فوتبال آمریکایی ، فوتبال و راگبی معمولاً در زمین چمن یا چمن مصنوعی انجام می شوند ، بنابراین باید دارای میخ هایی باشند که در چمن یا چمن مصنوعی کمی فرو رود، طراحی و پیکربندی دقیق این کفش ها بستگی به زمینی که در آن بازی می کنید و سطح حرفه ای بودن شما دارد.

    برخورد بازیکنان در ورزش های میدانی غیر عادی نیست ، بنابراین میخ های ته کفش باید فاقد لبه های تیز باشند تا خطر آسیب دیدگی به حداقل برسد.

    کفش ورزش های میدانی

    کلاس ورزش های گروهی

    یک جفت کفش مخصوص دویدن ممکن است برای کلاس های ورزشی گروهی خوب و عالی به نظر برسد اما از آنجا که کفش های مخصوص دویدن برای حرکات رو به جلو طراحی شده اند و کلاس های ورزشی گروهی اغلب شامل حرکات پهلو هستند، بنابراین شما را با مشکل مواجه می کنند.

    کف ضخیم کفش مخصوص دویدن می تواند هنگام حرکت به طرفین آسیب جدی ببیند و کفش شما به سرعت خراب شود. همچنین ، در کفش های مخصوص دویدن ، محل قرارگیری مواد جاذب شوک روی پاشنه طراحی شده در حالی که کلاس های تمرین گروهی ، به ویژه کلاس هایی که مبتنی بر رقص یا ورزش های رزمی هستند، باید به تمام پا فکر کرد.

    اگر ورزش گروهی مورد علاقه شماست ، به دنبال کفش هایی باشید که از پشتیبانی جانبی هم برخوردار باشند و انعطاف پذیری خوبی در طرفین کفش داشته باشند. کفش های ورزشی به سبک مینیمالیست گزینه خوبی است اگرچه ممکن است برای برخی از ورزشکاران سنگین تر ، بالشتک کافی ارائه نکند.

    کفش ورزش های گروهی

    ورزش های قدرتی

    در حال بررسی انتخاب کفش مناسب  برای انواع ورزش ها هستیم ، اگر سری به سالن های بدنسازی بزنید، انواع مختلفی از کفش هایی که ساییده و پوسیده شده اند را در پای ورزشکاران و مربیان خواهید دید. کفش مخصوص برای تمرینات قدرتی در واقع زیاد مهم نیست اما اگر واقعا می خواهید تمرینات قدرتی حرفه ای مانند وزنه برداری انجان دهید و یا با دستگاه هایی که وزنه های سنگین دارند تمرین کنید، کفش مناسب می تواند تفاوت قابل توجهی درتمرینات ایجاد کند.

    اگر کفش هایی که دارای خاصیت جذب شوک هستند پوشیده باشید و وزنه های سنگین بلند کنید، ثبات کمتری نسبت به حد معمول حس می کنید. این مورد مخصوصاً در مورد کفش های دویدن با کف بالشتک دار بیشتر است. اگر می خواهید سنگین ترین وزنه ها را بلند کنید قطعاً نمی خواهید پاهای شما بلرزد.

    کفش های مناسب وزنه برداری هیچ ویژگی جذب شوکی ندارند اما در عوض محافظت زیادی از پا ها می کنند. بعضی از آنها دارای نوارهایی در وسط کفی کفش برای ثبات بیشتر هستند و بسیاری از آنها یک پاشنه چوبی دارند که خاصیت فشرده شدن ندارد و سفت است.

    از طرف دیگر، کفش های وزنه برداری برای هیج نوع فعالیت ورزشی دیگر مناسب نیستند بنابراین اگر قصد دویدن روی تردمیل را دارید ، ممکن است لازم باشد که دو جفت کفش را با خود به باشگاه ببرید.

    پوشیدن کفش های وزنه برداری بسیار سخت است اما سال ها دوام دارد و این یک خبر خوب است چراکه این کفش ها بسیار گران قیمت هستند اما بهرحال اگر می خواهید به صورت حرفه ای وزنه برداری کنید، خرید یک جفت از این کفش ها تفاوت زیادی برای شما ایجاد می کند.

    کفش ورزش های قدرتی

    آیا کفشی وجود دارد که برای همه ورزش ها مناسب باشد؟

    انتخاب کفش مناسب را در این مقاله بررسی می کنیم ، کفش های تمرینی کراس به گونه ای طراحی شده اند که می توانند “همه کاره” باشند (اما منظور این نیست که مانند کفش فوق حرفه ای در هر رشته عمل کنند) پس می توانید براحتی از آن برای انواع فعالیت ها استفاده کنید. این کفش ها از کفش های دویدن سفت تر هستند و ضربه گیری کمتری نسبت به کفش های وزنه برداری دارند و البته دارای ساپورت برای طرفین پا هستندکه آن ها را برای ورزش های والیبال و بسکتبال مناسب می کند، البته کفشی فوق العاده که مانند چاقوی سوییسی ارتشی برای همه کار کارآمد باشد ساخته نمی شود اما می توان گفت این نوع کفش ها برای هر تمرینی کافیست اما عالی نیست.

    یک جایگزین برای cross trainers کفش های ورزشی مینیمالیستی است. خوب است بدانید این کفش ها که برای طیف وسیعی از فعالیتها از جمله تمرینات قدرتی ، دویدن ، دوچرخه سواری و کلاسهای ورزش گروهی مناسب هستند مهندسی نشده هستند و ممکن است برخی از ورزشکاران سنگین وزن به دلیل کمبود کامل بالشتک آسیب ببینند اما می توانند برای تمرینات معمولی به کار روند.

    بنابراین اگر شما در تمرینات ورزشی خود تنوع طلب هستید و انواع تمرینات و ورزش ها را در کنار هم کار می کنید بهتر است یک کفش در سبک مینیمالیست تهیه کنید اما اگر بصورت حرفه ای می خواهید هر یک از شاخه های ورزشی را دنبال کنید، حتما کفش مناسب آن را تهیه کنید.

    موضوع دیگر این است که جوراب شما هم باید با کفش شما هماهنگ باشد زیرا حتی در صورتی که کفش با نوع نامناسب جوراب پوشیده شود، کفش با بهترین عملکرد نیز بسیار ناخوشایند است.

    کفش ورزشی عمومی

    خدمات ما

    کلینیک ارتوپدی فنی فرا_مرز با استفاده از بروزترین تکنولوژی های دنیا مانند آنالیز راه رفتن، اسکن سه بعدی و طراحی سه بعدی پزشکی توانایی ساخت انواع کفی، صندل طبی زنانه و کفش های اختصاصی راحتی و درمانی را با استفاده از پرینترهای سه بعدی پیشرفته داراست.

    تمامی این ها پس از معاینه مسئول فنی و مطابق نیاز شما به صورت اختصاصی و مخصوص شما ساخته خواهد شد.

    بنابراین اگر به دنبال خرید و سفارش کفش طبی هستید و نمی دانید باید آن را از کجا تهیه کنید پاسخ سوال شما این است: برای سفارش و ساخت کفش طبی مردانه، کفش طبی زنانه، کفش طبی کودکان می توانید بصورت حضوری به مرکز فرا-مرز مراجعه کرده و زیر نظر متخصص ارتوپدی با اسکن سه بعدی و بررسی نحوه گام برداشتن شما ، کفش اختصاصی خود را دریافت نمایید.

    همچنین برای موارد خاصی مانند کفش طبی زنانه پاشنه دار و یا کفش طبی مجلسی کوتاه و حتی کفش های درمانی مانند كفش طبي براي ديسك كمر یا کفش طبی پرستاری که به راحتی در بازار در دسترس شما نیستند، می توانید با خیال راحت به ما مراجعه نمایید.

    ساخت کفش های طبی با اسکن پا و همچنین ساخت کفی طبی مزیت های زیادی غیر از حمایت از قوس پا دارند. یک کفش طبی استاندارد با حفظ سلامت کلی پا کمک شایانی می کند و بسیاری از مشکلات پا را برطرف می سازد، کسانی که مشکلاتی در ناحیه مچ پا دارند با استفاده از کفش طبی برای مچ پا درد کمتری را هنگام راه رفتن تجربه خواهند کرد. پوشیدن مداوم  بهترین کفش طبی، از گسترش مشکلات موجود در پای شما به بقیه اندام ها به طور حتم جلوگیری خواهد کرد.

    افرادی که پس از کار، احساس ضعف و خستگی زیادی میکنند، ورزشکارانی که از آسیب های پی در پی خسته شده اند، خانم های بارداری که انواع درد های کف پا را تحمل میکنند و حتی افرادی که فقط راحتی بیشتری در کفش های خود نیاز دارند گزینه های استفاده از کفش و کفی سه بعدی و شخصی ساز هستند.

    برای مشاوره و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید.

    مقالات زیر پیشتر به شما تقدیم شده است : 

    پرینت سه بعدی کفی چیست و چرا بسیار کارآمد است؟

    هر آنچه که باید درباره پروتز پا بدانید

    درمان خار پاشنه

     

    مرز هایتان را جابجا کنید…

    منبع : http://healthandstyle.com/fitness/how-to-choose-the-right-shoe-for-any-workout/

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *