شانه یخ زده چیست ؟ شاید برای شما هم پیش بیاید.

clinic clinic

شانه یخ زده
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • شانه یخ زده

    شانه که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می شود، وضعیتی است که با سفتی و درد در مفصل شانه مشخص می شود. علائم و نشانه ها معمولاً به تدریج شروع می شوند، با گذشت زمان بدتر می شوند و سپس معمولاً در عرض یک تا سه سال برطرف می شوند. خطر ابتلا به شانه یخ زده در صورتی که در حال بهبودی از شرایط پزشکی یا روشی باشید که مانع حرکت بازوی شما می شود – مانند سکته مغزی یا ماستکتومی – افزایش می یابد. درمان شانه یخ زده شامل تمرینات دامنه حرکتی و گاهی اوقات کورتیکواستروئیدها و داروهای بی حس کننده به کپسول مفصلی تزریق می شود. در درصد کمی از موارد، جراحی آرتروسکوپی ممکن است برای شل کردن کپسول مفصلی به طوری که بتواند آزادانه‌تر حرکت کند توصیه می‌شود. عود شانه یخ زده در همان شانه غیرمعمول است، اما برخی افراد ممکن است در شانه مخالف دچار آن شوند.

    شانه یخ زده

    علائم

    شانه یخ زده معمولاً به آرامی و در سه مرحله ایجاد می شود. هر مرحله می تواند چند ماه طول بکشد.

    مرحله انجماد

    هر حرکت شانه باعث درد می شود و دامنه حرکتی شانه محدود می شود.

    مرحله یخ زدگی

    ممکن است درد در این مرحله شروع به کاهش کند. با این حال، شانه شما سفت تر می شود و استفاده از آن دشوارتر می شود.

    مرحله ذوب

    دامنه حرکت در شانه شما شروع به بهبود می کند. برای برخی افراد، درد در شب تشدید می شود و گاهی اوقات خواب را مختل می کند.

    علل

    استخوان ها، رباط ها و تاندون هایی که مفصل شانه شما را تشکیل می دهند در یک کپسول از بافت همبند قرار دارند. شانه یخ زده زمانی اتفاق می افتد که این کپسول در اطراف مفصل شانه ضخیم و سفت می شود و حرکت آن را محدود می کند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق برای برخی افراد می‌افتد، اگرچه در افرادی که دیابت دارند یا کسانی که اخیراً مجبور شده‌اند شانه خود را برای مدت طولانی بی‌حرکت کنند، مانند بعد از جراحی یا شکستگی بازو، بیشتر اتفاق می‌افتد. عوامل خطر برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش دهند.

    شانه یخ زده

    سن و جنس

    افراد 40 ساله و بالاتر، به ویژه زنان، بیشتر احتمال دارد که شانه یخ زده داشته باشند.

    عدم تحرک یا کاهش تحرک افرادی که بی تحرکی طولانی مدت یا کاهش تحرک شانه داشته اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به شانه منجمد هستند. بی حرکتی ممکن است نتیجه عوامل بسیاری باشد، از جمله: آسیب روتاتور کاف بازو شکسته سکته بهبودی ناشی از جراحی بیماری های سیستمی به نظر می رسد افرادی که بیماری های خاصی دارند بیشتر در معرض ابتلا به شانه یخ زده هستند. بیماری هایی که ممکن است خطر را افزایش دهند عبارتند از: دیابت پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید) کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) بیماری قلبی عروقی سل بیماری پارکینسون پیشگیری یکی از شایع‌ترین علل یخ زدگی شانه، بی‌حرکتی است که ممکن است در حین بهبودی پس از آسیب دیدگی شانه، شکستگی بازو یا سکته ایجاد شود. اگر آسیبی دیده اید که حرکت شانه را دشوار می کند، با پزشک خود در مورد تمریناتی که می توانید برای حفظ دامنه حرکتی مفصل شانه انجام دهید، صحبت کنید

    شانه یخ زده

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *