اسپوندیلوز یا ساییدگی گردن چیست و چه خطراتی دارد؟

clinic clinic

اسپوندیلوز گردنی چیست؟
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • اسپوندیلوز گردنی چیست؟

    اسپوندیلوز گردن یک اصطلاح کلی برای ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن در ستون فقرات گردنی (گردن) است که می تواند منجر به گردن درد، سفتی گردن و سایر علائم شود. گاهی اوقات به این حالت آرتروز یا آرتروز گردن می گویند.

    ستون فقرات گردنی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

    کل ستون فقرات شما از 24 مهره (استخوان ستون فقرات) تشکیل شده است. ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره است که از پایه جمجمه شروع می شود. طناب نخاعی و اعصاب آن از طریق دهانه کل ستون مهره ها می گذرد. نخاع و اعصاب پیام هایی را بین مغز و بقیه بدن از جمله عضلات و اندام ها حمل می کنند. بین هر مهره دیسکی وجود دارد. دیسک ها مانند ضربه گیرهای بدن عمل می کنند. دیسک ها از بافت همبند انعطاف پذیر اما قوی ساخته شده اند که با مواد ژل مانند پر شده است. دیسک‌ها مانند «دونات‌های ژله‌ای و نرم» بین هر مهره هستند.

    اسپوندیلوز گردن یک اصطلاح کلی برای ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن در ستون فقرات گردنی (گردن) است که می تواند منجر به گردن درد، سفتی گردن و سایر علائم شود. گاهی اوقات به این حالت آرتروز یا آرتروز گردن می گویند.

    بین هر جفت مهره سه مفصل وجود دارد. مفصل جلویی دیسک بین مهره ای نامیده می شود. دو مفصل در پشت ستون فقرات را مفاصل فاست می نامند. در هر مفصل غضروفی وجود دارد که انتهای استخوان ها را بالشتک می کند. رباط ها نوارهای بافت نرمی هستند که مهره ها را به هم متصل می کنند.

    اسپوندیلوز ساییدگی طبیعی این قسمت های ستون فقرات است. غضروف به مرور زمان فرسوده می شود، دیسک ها حجم خود را از دست می دهند و خشک می شوند و ترک می خورند، رباط ها ممکن است ضخیم شوند و خارهای استخوانی ممکن است در جایی که استخوان ها در مناطقی که دیگر با غضروف پوشانده نشده اند به یکدیگر ساییده می شوند. همه این تغییرات به عنوان اسپوندیلوز تعریف می شود.

    تغییرات در ستون فقرات شما بخشی طبیعی از پیری محسوب می شود. ستون فقرات احتمالاً در دهه 30 زندگی شما این روند فرسودگی را آغاز می کند. در سن 60 سالگی، تقریباً از هر 10 نفر، 9 نفر مبتلا به اسپوندیلوز گردنی هستند.

    چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به اسپوندیلوز گردن هستند؟

    سن بالاتر یک عامل خطر برای اسپوندیلوز گردن است. علاوه بر سن، احتمال بیشتری دارد که گردن درد یا سایر علائم مرتبط با اسپوندیلوز گردن را تجربه کنید اگر: سیگار بکشید یا عادت داشته باشید. یک یا چند نفر از اعضای خانواده خود را مبتلا به این عارضه داشته باشید. اغلب برای شغل خود گردن خود را فشار دهید، مانند نگاه کردن به بالای سر (مثلاً نقاش) یا به پایین (لوله کش یا نصاب کفپوش) هر روز یا نگه داشتن سر. در یک موقعیت نامناسب برای مدت طولانی (مثلاً خیره شدن به صفحه رایانه که خیلی بالا یا پایین است). قبلاً گردن آسیب دیده باشد، مثلاً در اثر تصادف رانندگی. لرزش زیاد مانند رانندگان اتوبوس یا کامیون.

    اسپوندیلوز گردن یک اصطلاح کلی برای ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن در ستون فقرات گردنی (گردن) است که می تواند منجر به گردن درد، سفتی گردن و سایر علائم شود. گاهی اوقات به این حالت آرتروز یا آرتروز گردن می گویند.

    علت اسپوندیلوز گردن چیست؟

    با افزایش سن، ستون فقرات شما به دلیل چندین دهه سایش و پارگی طبیعی دچار تغییراتی می شود. با شروع میانسالی، دیسک بین مهره های شما شروع به تغییر می کند. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

    تحلیل رفتن: دیسک‌های ستون فقرات در گردن شما ممکن است به آرامی فرسوده شوند (تخریب شوند). با گذشت زمان، دیسک ها نازک تر می شوند و بافت نرم خاصیت ارتجاعی کمتری دارد. اگر شما یا والدینتان نسبت به سال‌های قبل قد خود را کمی کوتاه‌تر اندازه‌گیری می‌کنید، این یک فروپاشی یا نشستن دیسک‌های شما است.

    فتق: پیری طبیعی می‌تواند باعث پارگی یا ترک خوردن بخشی از دیسک ستون فقرات شما شود. به این فتق دیسک می گویند. فتق می تواند به دیسک اجازه دهد تا بیرون بزند و بر روی بافت مجاور یا عصب نخاعی فشار بیاورد. این فشار می تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی شود.

    استئوآرتریت:

    آرتروز یک بیماری پیشرونده (مداوم) است که باعث تحلیل رفتن غضروف در مفاصل شما می شود (با گذشت زمان فرسوده می شود). با استئوآرتریت، غضروف سریع‌تر از پیری طبیعی تحلیل می‌رود.

    خار استخوان: وقتی غضروف در مفاصل مهره‌های ستون فقرات شروع به تحلیل رفتن می‌کند و بافت استخوانی مستقیماً روی سایر بافت‌های استخوانی ساییده می‌شود، رشد غیرطبیعی استخوان در امتداد لبه‌های مهره‌ها ایجاد می‌شود. این رشدها (به نام استئوفیت یا خار استخوانی) با افزایش سن شایع می شوند. اغلب آنها هیچ علامتی ایجاد نمی کنند.

    شایع ترین علائم اسپوندیلوز گردن چیست؟

    شما ممکن است اسپوندیلوز گردنی داشته باشید و حتی آن را ندانید. معمول است که هیچ علامتی مرتبط با این بیماری نداشته باشید.
    اگر علائمی را تجربه می‌کنید، علائم معمولاً عبارتند از:
    گردن درد یا سفتی. این ممکن است علامت اصلی باشد. وقتی گردن خود را حرکت می دهید درد ممکن است بدتر شود. درد آزاردهنده در گردن. اسپاسم عضلانی. صدای کلیک، ترکیدن یا ساییدن هنگام حرکت گردن. سرگیجه. سردرد.

    اگر جوان هستید، اگر مشاغل یا سرگرمی هایی دارید که باعث می شود سر و گردن شما برای مدت طولانی از هم ترازی مناسبی برخوردار نباشند، همچنان می توانید به این بیماری مبتلا شوید. خوشبختانه، اغلب علائم اولیه درد و ناراحتی را می توان با داروهای ساده خانگی و بدون نسخه درمان کرد. برخی از افراد ممکن است به مسائل پیچیده تری مانند فتق دیسک، خار استخوانی، فشار دادن اعصاب و فشردگی عصب دچار شوند. این شرایط ممکن است به مقدار فزاینده ای از مراقبت های پزشکی، داروهای تجویزی، تزریق استروئید تا جراحی نیاز داشته باشد.

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

    بیشتر موارد گردن درد خود به خود یا با درمان های غیر جراحی از بین می رود. اگر درد یا ناراحتی گردن بیش از چند روز طول کشید، برای راهنمایی به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن موارد زیر به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید: درد یا درد شدید که بدتر می شود. بی حسی یا گزگز در بازوها. مشکل در هماهنگی، مشکل در راه رفتن. ضعف یا سنگینی عضلانی در بازوها یا پاها. از دست دادن کنترل مثانه یا روده.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *