عارضه قوز کمر و آشنایی با عوارض قوز کمر و درمان آن

• عارضه قوزکمر

خمیدگی بیش از حد به سمت جلو در قوس سینه اید شدن غیر معمول آن را عارضه قوز کمر (Kyphosis) میگویند.

اغلب زاویه بیش از 45 درجه خمش در قوس سینه ای را قوز کمر میگویند این در حالی است که قوس نرمال بین 20 تا 45 درجه میتواند متفاوت باشد. زوایای ذکر شده در عگس رادیولوژی و توسط درمانگر تایین میگردد.

در کل عارضه قوز کمر یکی از انواع دفورمیتی های ستون فقرات است که در جوامع امروزی بسیار هم شایع است. قوز کمر میتواند در هر سنی ایجاد شود اما سن شایع برای مشاهده قوز کمر دوران نوجوانی است.

قوز کمر در بسیاری از موارد بجز تاثیرات زیبایی عوارض دیگری نخواهد داشت و نیازی به درمان ندارد.

درمان این عارضه معمولا با پوشیدن بریس،قوزبند یا کمربند های مخصوص ارتوپدی فنی و انجام تمرین های درمانی برای تصحیح پوسچر بیمار و تقویت عضلات ستون فقرات آغاز میشود و جواب لازم را خواهد داد.

در موارد شدیدتر و پیشرونده بیمار احساس درد خواهد کرد و در موارد بسیار شدید منجر به مشکلات ساختاری ستون فقرات و مشکلات تنفسی میگردد که ممکن است تیم درمان را به انجام مداخلات جراحی ترغیب کند.

وقتی که از بغل و به صورت نیمرخ به یک ستون فقرات سالم نگاه میکنید سه قوس در ستون فقرات مشاهده میکنید.

1- قوس کمری
    2- قوس سینه ای
    3- قوس گردنی

قوز کمر چیست؟

انواع قوزکمر

این عارضه میتواند در هر سنی مشاهده شود، اما اغلب در سنین نوجوانی که آغاز رشد شدید استخوان ها است مشاهده میگردد.

قوزکمر میتواند در شدت های مختلف مشاهده شود. هرچقدر شدت عارضه بیشتر باشد، نشانه های آن من جمله درد و تنگی نفس نیز شدیدترند.

در کل قوز کمر انواع بسیاری دارد اما سه تا از شایع ترین انواع آن که اغلب کودکان و نوجوانان را درگیر میکند به شرح زیر است:

قوز کمر پوسچرال

این مدل از عارضه که شایعترین نوع آن نیز میباشد به صورت اکتسابی و در نوجوانی به بعد اتفاق می افتد. برای مثال فردی که برای مدت طولانی و به صورت قوز کرده پشت میز مینشیند به مرور دوچار این مدل از قوز کمر میشود.

این مدل از عارضه اغلب تغییر ساختاری شدید در ستون فقرات به وجود نمی آورد و به تمرینات ورزشی جواب خوبی میدهد. استفاده از قوزبند های درمانی و گاها کمربند ها برای اصلاح پوسچر بیمار در موارد مختلف این نوع از قوز کمر توصیه میشوند.

قوس در قوز کمر پوسچرال معمولا هلال شکل و گرد است و به صورت آگاهانه برای چند ثانیه توسط بیمار میتواند اصلاح شود (با انقباض عضلات و تلاش در صاف ایستادن).

این مدل از عارضه در دختران نسبت به پسران شایع تر است و به ندرت دردناک است. اغلب پیشرونده نیست و به مراحل حاد نمیرسد.

عارضه قوز کمر

قوز کمر شورمن

شورمن درواقع رادیولوژیستی بود که برای بار اول این عارضه را تشخیص و از بقیه مدل های قوز کمر جدا کرد.

همانند قوز پوسچرال این مدل از قوز کمر نیز در دوران نوجوانی آشکار میگردد در صورتی که میتواند منجر به عوارض بسیار شدید و دردناکتری نسبت به قوزکمر پوسچرال شود.

این مدل از قوز کمر به دلیل مشکلات ساختاری در ستون فقرات ایجاد میشود.

در عکس رادیولوژی این مدل از قوز کمر، تغییرات ساختاری در ستون فقرات مشاهده میگردد به شکلی که مهره های ستون فقرات در ساختار خود زاویه بیشتری نسبت به مهره های نرمال دارند.

این ساختار باعث زاویدار شدن شدید ستون فقرات به سمت جلو و کاهش فضای دیسک بین مهره ای میشوند.قوس ایجاد شده در قوزکمر شورمن زاویه دار و تیز است.

این قوس همچنان سفت و محکم است و به صورت آگاهانه توسط بیمار اصلاح نمیشود (برخلاف پوسچرال).

اگرچه این مدل از عارضه اغلب ناحیه سینه ای را درگیر میکند، اما گاهی به سمت ناجیه کمری نیز پیشرفت میکند. این نوع از قوزکمر در پسر ها شایع تر است و با تکمیل رشد پیشرفت آن هم تمام میشود.

این نوع از قوز کمر میتواند دردناک باشد. اگر درد وجود دارد اغلب در ناحیه سر خمیدگی و یا اطراف آن احساس میشود.

در این نوع از قوزکمر تمرینات درمانی و ایستادن و راه رفتن طولانی درد را بدتر میکند و استفاده از بریس های مخصوص ساخت مراکز ارتوپدی فنی درمان رایج میباشد.

قوزکمر مادرزادی

این عارضه مادرزادی در هنگام تولد مشخص است.این عارضه زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات کامل تشکیل نشده است.

در این نوع از قوزکمر مهره ها به اندازه کامل شکل نگرفته اند یا گاها به هم جوش خورده اند. قوزکمر مادرزادی اغلب در سنین کودکی پیشرفت کرده و بدتر میشود.

کودکان با این نوع قوز کمر اغلب نیاز به جراحی در سنین پایین دارند تا از پیشرفت این عارضه جلوگیری شود.

در بعضی از موارد این بیماران در بدو تولد مشکلات دیگری نیز دارند که قلب و کلیه ها را تحت تاثیر قرار میدهد.

بهترین دکتر برای درمان قوزکمر
    قوزکمر در کودکان

نشانه های قوزکمر:

نشاته های این عارضه بسیار متفاوت اند اما با توجه به نوع و شدت عارضه نشانه های زیر نمیایان اند:

افتادگی شانه ها
    برآمدگی واضح در قسمت سینه ای پشت ستوت فقرات
    درد خفیف ستون فقرات
    خستگی زودرس
    سفتی ستون فقرات
    کوتاهی عضلات همسترینگ (پشت ران)
    افزایش گودی کمر

انواع پیشرونده این عارضه به ندرت علایم زیر را نشان میدهند:

ضعف، بیحسی یا کوتاهی عضلات پا
    از دست رفتن حس
    سختی و تنگی نفس

قوز کمر چیست؟عوارض قوز کمر چیست؟
    عوارض قوز کمر

معاینات پزشکی

قوزکمر معمولی اغلب تا زمان غربالگری مدارس و یا مراجعه به دکتر نامشخص میمانند. اگرچه گاهی خانواده هایی که به ظاهر فرزند خود اهمیت زیادی میدهند با متوجه شدن این عارضه آن را پیگیری میکنند.

معاینات فیزیکی

پزشک شما با گرفتن اطلاعات سلامتی و تاریخچه بیمار شما شروع میکند. پس از آن درمانگر شما ستون فقرات بیمار شما را معاینه خواهد کرد تا متوجه هرگونه سفتی یا تغییر شکل آن شود.

در موارد شدید این عارضه به راحتی توسط درمانگر شما تشخیص داده خواهد شد. این در حالی است که در موارد دیگر تشخیص آن سخت تر است.

درمانگر شما احتمالا از بیمارتان میخواهد که در حالت زانو های صاف به سمت جلو خم شود.

این تست که به تست (adams forward bend test) معروف است، به درمانگر شما این اجازه را میدهد که بتواند قوس های مختلف ستون فقرات بیمار شما را بهتر مورد ارزیابی قرار بدهد.
         درمانگر شما ممکن است از بیمار شما بخواهد که دراز بکشد تا بتواند مشخص کند که آیا قوز او در هنگام خوابیدن از بین میرود یا نه.

عکس رادیولوژی (xray)

پزشک شما احتمالا درخواست عکس رادیولوژی در زاویه های مختلف میکند تا بتواند متوجه شود که آیا مشکلاتی در ساختار ستون فقرات وجود دارد یا نه.
    به همچنین این عکس در تایین زاویه قوز توسط پزش معالج نیز کار آیی دارد.

تست پالمونری ( pulmonary function test)

اگر قوزکمر شدید باشد پزشک شما از این تست استفاده میکند تا متوجه شود که آیا تنفس بیمار شما درگیر شده یا نه.

تست های دیگر

در قوز کمر های مادرزادی پیشرفت قوز کمر منجر به فشار بر نخاع و ایجاد درد و … میشود که در این موارد پزشک شما ممکن است از انواع تست های دیگر من جمله MRI استفاده کند.

درمان قوز یا خمیدگی کمر

برنامه درمانی قوز کمر با هدف کند کردن پیشرفت عارضه و اصلاح زاویه قوز و با توجه به موارد زیر طرح ریزی میشود:

سن بیمار و سلامتی عمومی
    سال های رشدی که باقی مانده است
    نوع قوز کمر
    شدت این عارضه

درمان های غیرجراحی قوز کمر

درمان غیر جراحی اغلب برای بیماران با قوز کمر پوسچرال و یا شورمنی که زاویه آنها کمتر از 75 درجه باشد استفاده میشود.

فالو آپ

درمانگر شما احتمالا از بیمار شما میخواهد که به صورت دوره ای برای معاینه و گرفتن عکس رادیولوژی مراجعه کند تا احتمال رشد و پیشرفت عارضه را مشخص کند.
    اگر قوس بدون درد باشد و پیشرفتی مشاهده نشود گاها درمانی شروع نخواهد شد.

بریس (کمربند های مخصوص)

در موارد پیشرونده اغلب بریس های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. نوع بریس و کمربند و ساعت های استفاده در روز همگی به شدت این عارضه بستگی دارد.

پس از بستن کمر بند با تغییرات قوس شما کمربند نیز نیاز به تغییرات دوره ای خواهد داشت. اغلب بریس و کمربند تا زمان رشد فرزند شما و بسته شدن صفحات رشد بتید پوشیده شوند.

انواع مختلف قوزبند ها و کمربند های نیمه سخت نیز در موارد پوسچرال مرود استفاده قرار میگیرند.
    انواع بریس ها، کمربند ها و قوزبند های این عارضه در مراکز ارتوپدی فنی و به صورت اختصاصی برای بیمار شما ساخته خواهد شد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی میتواند در بهبود علایم عارضه و کاهش درد موثر باشد. تمرینات مختلف نیز در مواردی با بهبود پوسچر بدن به اصلاح این عارضه و کاهش شدت آن در برخی موارد کمک میکند.

دارو های غیر استروئیدی ضد تورم

داروهایی مثل ناپروکسن، آسپیرین و ایبوبروفن میتوانند در کاهش درد کمر و تورم آن کارساز باشند.

درمان جراحی عارضه قوز کمر

بیحرکت کردن ستون فقرات تقریبا مانند جوش دادن مهره ها به هم خواهد بود. فیوژ کردن دو مهره به هم ساده ترین روش درمانی این عارضه است که باعث میشود این دو مهره در زاویه مناسب نسبت به هم قرار بگیرند.

در این روش چون حرکت بین دو مهره متوقف میشود درد کمر نیز در موارد بسیاری کاهش مییابد.

عوارض قوزکمر

اگر قوزکمر به موقع و سریع تشخیص داده شود در اغلب موارد به طور کامل و بدون جراحی درمان میشود اما اگر دست کم گرفته شود با پیشرفت این عارضه ابتدا زیبایی بیمار تحت تاثیر قرار میگیرد که در خانم ها بیشتر مورد توجه است.

پیشرفت این عارضه منجر به ایجاد درد های مداوم در کمر و گردن میشود و میتواند قوس های دیگر ستون فقرات را نیز درگیر کند. در موارد شدید این عارضه فشار به ریه ها تنگی نفس و خستگی زودرس را به همراه دارد که بسیار خطرناک است و حتی میتواند منجر به مرگ کودک شود.

خدمات ما در عارضه قوزکمر

کلینیک ارتوپدی فنی فرا مرز با استفاده از تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی مبادرت به ساخت انواع کمربند و بریس های مخصوص عارضه قوز کمر میکند.

این کمربند ها بدون نیاز به قالبگیری و پس از اسکن سه بعدی پزشکی بدن بیماران و طراحی کامپیوتری مسئول فنی توسط دستگاه های پرینتر سه بعدی پزشکی ساخته میشوند.

زیبایی بیشتر، تاثیر درمانی بسیار بالاتر، سبکی و دقت از جمله مزیت های کمربند های سه بعدی نسبت به روش های دستی قدیمی ساخت کمربند ها است.

درمان قوزکمر با قوز بند

خدمات ما /