چگونه یک مفصل مصنوعی ران درون لگن جای میگیرد؟
  • لگن ما چگونه کار می کند؟
    مفصل ران یک مفصل گوی و کاسه ای و دومین مفصل بزرگ بدن انسان است. استخوان ران و لگن شرکای مفصلی هستند. در ایستادن و راه رفتن، تمام بار بدن بر روی این مفصل قرار می گیرد. با این حال، در طول راه رفتن معمولی، نه تنها وزن خود را تحمل می کند، بلکه بسته به راه رفتن، اغلب مضربی از وزن بدن خود است.

استخوان های ران و لگن با هم مفصل ران را تشکیل می دهند. سر استخوان ران در انتهای بالایی استخوان ران قرار دارد. این سر کروی شکل در حفره لگن از استخوان لگن می لغزد. هر دو شریک مفصل با یک لایه غضروفی بسیار صاف و سفید مایل به آبی پوشیده شده اند. مفصل ران توسط قوی ترین کپسول مفصلی بدن انسان محصور شده است. کپسول مفصل ران همراه با رباط ها و عضلات، استخوان ران و استابولوم را محکم در کنار هم نگه می دارد. پوست داخلی کپسول مفصلی مایع مفصلی خاصی تولید می کند که غضروف مفصل را خاصیت ارتجاعی نگه می دارد و در عین حال دو استخوان را در مفصل در فاصله ای دور نگه می دارد. این “روغن کاری” حرکت آرام و بدون درد لگن طبیعی را تضمین می کند.

آرتروز هیپ

علل و علائم
    آرتروز مفصل ران – همچنین به عنوان کوکسارتروز شناخته می شود – یک بیماری مفصل ران است که اغلب در سنین بالا رخ می دهد. این شامل سایش سطح غضروف استابولوم و سر استخوان ران می شود، یعنی لایه غضروفی که قرار است از مفصل محافظت کند از بین می رود و دیگر نمی تواند به عنوان ضربه گیر عمل کند. سپس استخوان ها مستقیماً روی یکدیگر ساییده می شوند، فرسوده می شوند و حتی ممکن است تغییر شکل دهند.

چه علائمی ممکن است رخ دهد؟
    درد تحت استرس
    درد شروع صبح
    درد در هنگام استراحت
    درد شبانه
    درد کشاله ران
    درد در ناحیه کمر
    درد لگن
    دامنه حرکتی مفصل ران محدود است
    کاهش فاصله پیاده روی

علت اصلی آرتروز
    علت اصلی آرتروز افزایش سن و ساییدگی کلی مفاصل در طول سالیان است.

خطرات بیشتر
    پوکی استخوان (از دست دادن استخوان)
    فشار بیش از حد یا اضافه بار (به عنوان مثال اضافه وزن)
    التهاب مفاصل (به عنوان مثال به دلیل اختلالات روماتیسمی یا متابولیک)
    حوادث یا صدمات (مانند شکستگی ران)
    دیسپلازی هیپ (در دوران نوزادی)

بهترین راه برای درمان آرتروز چیست؟
    درمان کامل آرتروز هنوز امکان پذیر نیست. با این حال، پزشکی روش های درمانی اثبات شده ای را ارائه می دهد که بر اساس شما به عنوان یک بیمار و وضعیت سلامتی شما است. درمان محافظه کارانه، یعنی بدون جراحی، سعی در کاهش علائم و بهبود تحرک دارد. اگر این درمان ها ناموفق باشد، قرار دادن مفصل مصنوعی به بازیابی کیفیت زندگی شما کمک می کند.

درمان محافظه کارانه چه دستاوردی دارد؟
    احتمالات مختلفی برای درمان علائم آرتروز مفصل ران با درمان های محافظه کارانه وجود دارد. اینها برای مثال عبارتند از:
    کاربردهای حرارتی
    درمان های الکتروتراپی
    منبت کفش ارتوپدی
    داروهایی برای تحریک مفاصل
    درمان های درد
    Radiosynoviorthese diese
    مکمل های غذایی

چگونه یک مفصل مصنوعی ران درون لگن جای میگیرد؟

برای کاهش عواقب آرتروز چه کاری می توانید انجام دهید؟
    با پزشک خود صحبت کنید که آیا تغییر در رژیم غذایی و/یا کاهش وزن به علائم و مفصل شما کمک می کند یا خیر. ورزش های سبک که روی مفاصل آسان است، مانند ژیمناستیک در آب، با هماهنگی انجام دهید. همچنین به منظور تسکین مفصل از یک “حالت تسکین دهنده” خودداری کنید. این معمولا منجر به عوارض بیشتر در مفصل و رباط ها می شود. تمرینات حرکتی ویژه باید به شما کمک کند تا بهتر با زندگی روزمره کنار بیایید. یک فیزیوتراپی تحت نظارت حرفه ای می تواند شما را در این امر پشتیبانی کند.

مفصل ران مصنوعی

زمانی که تنها یک جراحی کمک می کند؟
    تنها زمانی که تمام گزینه های محافظه کارانه تمام شده باشد، پزشک در مورد یک عمل جراحی با شما صحبت خواهد کرد. هدف این است که شما را قادر سازد تا از زندگی بدون درد و با تحرک دوباره لذت ببرید. کاشت مفاصل ران مصنوعی بیش از 50 سال سابقه در پزشکی دارد و در حال حاضر یکی از رایج ترین عمل ها می باشد. ایمپلنت ها، فناوری ها و روش ها از آن زمان به طور مداوم توسعه یافته اند.

ساخت مفصل ران مصنوعی
    مفصل مصنوعی که به عنوان اندوپرتز نیز شناخته می‌شود، جایگزین سر استخوان ران و استابولوم می‌شود – به عبارت دیگر، دقیقاً آن قسمت‌هایی از مفصل که با ساییدگی و پارگی خود باعث ایجاد شکایت می‌شوند. تمام عناصر یک مفصل ران مصنوعی، به دنبال مثال مفصل طبیعی، با هم کار می کنند.

اتصال به استخوان
    لنگر بیولوژیکی بر اساس اصل لنگر بدون سیمان است. این بدان معناست که سطح ایمپلنت در تماس مستقیم با استخوان است و ترمیم بیولوژیکی / چسبندگی “اسئواینتگراسیون” صورت می گیرد. استخوان فعال باقی می ماند، همراه با ساقه رشد می کند و یک واحد بیولوژیکی را تشکیل می دهد. شکل و سطح ایمپلنت ها برای انکرینگ بدون سیمان اهمیت تعیین کننده ای دارد.

لنگر پایدار و دائمی یک پیش نیاز اساسی برای طول عمر مفصل مصنوعی است.

در مورد ترمیم سیمانی، این کار با سیمان استخوانی انجام می شود. ساقه لگن و در
    برخی موارد استابولوم با استفاده از یک پلاستیک سریع گیر (سیمان استخوانی) به استخوان محکم می شود. این شکل از لنگر بسیار سریع، در مدت کوتاهی پس از عمل، به حداکثر پایداری دست یافته است.

اگر لنگر سیمانی برای یکی از اجزا و لنگر بدون سیمان برای جزء دیگر انتخاب شده باشد از ترمیم هیبریدی استفاده می شود.

پزشک شما در مورد انتخاب اتصال به استخوان بر اساس وضعیت استخوان فردی شما تصمیم می گیرد.

جراحی لگن

مفصل ران در زیر عضلات لگن قرار دارد. مفصل ران توسط قوی ترین کپسول مفصلی در بدن انسان محصور شده است. کپسول در معرض دید قرار می گیرد و تا حد امکان به آرامی باز می شود. در مرحله بعد سطوح ساییده شده مفصل و سر مفصل قبلی روی ران برداشته شده و استخوان باقی مانده برای ایمپلنت آماده می شود. سوکت مشترک در اینجا با دستگاه فرز برای پذیرش سوکت مصنوعی آماده می شود. بسته به نوع پروتز مورد استفاده، سوکت یا به استخوان فشار داده می شود، پیچ می شود یا در جای خود سیمان می شود. در مورد استخوان ران، از یک سوهان مخصوص برای مدل سازی استخوان استفاده می شود تا ایمپلنت دقیقاً در محیط استخوانی آن قرار گیرد. ساقه یا بدون سیمان یا سیمانی وارد می شود. سپس سر توپ به ساقه متصل می شود و در سوکت ران مصنوعی قرار می گیرد. کل عملیات حدود یک ساعت طول می کشد.

عملیات در یک نگاه
    1. سطوح مفصلی و سر مفصل برای ایمپلنت آماده شده است