تروما چیست؟

تروما چیست؟
  • تروما پاسخی است به یک رویداد عمیقاً ناراحت‌کننده یا آزاردهنده که توانایی فرد را برای مقابله غلبه می‌کند، باعث احساس درماندگی می‌شود، احساس خود و توانایی او را برای احساس طیف گسترده‌ای از احساسات و تجربیات کاهش می‌دهد.

تبعیض قائل نیست و در سراسر جهان فراگیر است. یک نظرسنجی جهانی بهداشت روان که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد نشان داد که حداقل یک سوم از بیش از 125000 نفری که در 26 کشور مختلف مورد بررسی قرار گرفتند، تروما را تجربه کرده اند. این تعداد زمانی که گروه به افرادی که اختلالات اصلی را طبق تعریف DSM-IV (طبقه بندی موجود در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش چهارم) تجربه می کردند، محدود شد، به 70 درصد افزایش یافت. اما این اعداد فقط برای نمونه هایی هستند که گزارش شده اند. تعداد واقعی احتمالاً بسیار بسیار بیشتر است.

در حالی که هیچ معیار عینی برای ارزیابی اینکه کدام رویداد باعث علائم پس از ضربه می شود وجود ندارد، شرایط معمولاً شامل از دست دادن کنترل، خیانت، سوء استفاده از قدرت، درماندگی، درد، سردرگمی و یا از دست دادن است. این رویداد نیازی به افزایش سطح جنگ، بلایای طبیعی یا حمله شخصی ندارد تا عمیقاً یک شخص را تحت تأثیر قرار دهد و تجربیات آنها را تغییر دهد. موقعیت های آسیب زا که باعث علائم پس از ضربه می شوند، از فردی به فرد دیگر کاملاً متفاوت است. در واقع، بسیار ذهنی است و مهم است که در نظر داشته باشیم که بیشتر با پاسخ آن تعریف می شود تا محرک آن.

پاسخ ها و علائم رایج تروما

واکنش به یک رویداد آسیب زا در بین افراد به طور قابل توجهی متفاوت است، اما برخی علائم اساسی و رایج وجود دارد.

علائم عاطفی عبارتند از:
    غمگینی
    خشم
    انکار
    ترس
    شرمندگی

اینها ممکن است منجر به:
    کابوس ها
    بیخوابی
    مشکل در روابط
    طغیان های عاطفی

علائم فیزیکی رایج:
    حالت تهوع
    سرگیجه
    الگوهای خواب تغییر یافته
    تغییرات در اشتها
    سردرد
    مشکلات گوارشی

اختلالات روانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    PTSD
    افسردگی
    اضطراب
    اختلالات تجزیه ای
    مشکلات سوء مصرف مواد

اختلال استرس حاد در مقابل اختلال استرس پس از سانحه
    هر فرد آسیب دیده به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مبتلا نمی شود. برخی از افراد برخی علائم مانند موارد ذکر شده در بالا را بروز می دهند، اما پس از چند هفته از بین می روند. این اختلال استرس حاد (ASD) نامیده می شود.

هنگامی که علائم بیش از یک ماه طول بکشد و به طور جدی بر توانایی عملکرد فرد تأثیر بگذارد، ممکن است فرد از PTSD رنج می برد. برخی از افراد مبتلا به PTSD تا ماه ها پس از خود رویداد علائمی را نشان نمی دهند. و برخی از افراد تا پایان عمر با علائم PTSD ناشی از یک تجربه آسیب زا دست و پنجه نرم می کنند. علائم PTSD می تواند به حملات پانیک، افسردگی، افکار و احساسات خودکشی، سوء مصرف مواد مخدر، احساس انزوا و ناتوانی در انجام وظایف روزانه افزایش یابد.

درمان های تروما
    افرادی که تروما را تجربه می کنند از کار با یک درمانگر یا درمان متمرکز بر تروما سود می برند. اکثر درمانگران آگاه از تروما ترکیبی از مداخلات و روش ها را به کار می گیرند.

یکی از نمونه ها پروتکل ایمن و صدا (SSP) است که توسط دانشمند مشهور جهان و مشاور علمی ارشد Unyte-iLs، دکتر استفان پورگز، توسعه یافته است. SSP از سیستم شنوایی و ارتباط مستقیم آن با سیستم عصبی برای بازیابی توانایی مغز و بدن برای یافتن حالت های آرامش، ایمنی و تنظیم استفاده می کند.

پروتکل ایمن و صدا برای کاهش استرس و حساسیت شنوایی و در عین حال افزایش تعامل اجتماعی و انعطاف‌پذیری طراحی شده است. با آرام کردن وضعیت فیزیولوژیکی و عاطفی، دری برای بهبود ارتباطات و درمان موفق تر باز می شود.

تحقیقات نشان داده است که SSP می تواند تنها در پنج روز نتایج قابل توجهی در زمینه های زیر داشته باشد:

مشکلات اجتماعی و عاطفی
    حساسیت های شنوایی
    چالش های مرتبط با اضطراب و تروما
    بی توجهی
    عوامل استرس زا که بر تعامل اجتماعی تأثیر می گذارد.
    SSP به عنوان یک برنامه مداخله شنوایی 5 ساعته ارائه می شود که توسط یک متخصص آموزش دیده هدایت و پشتیبانی می شود.