انواع فلج مغزی در کودکان

clinic clinic

انواع فلج مغزی
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • انواع فلج مغزی

    پزشکان CP را بر اساس نوع اصلی اختلال حرکتی درگیر طبقه بندی می کنند. بسته به اینکه کدام ناحیه از مغز تحت تأثیر قرار گرفته است، یک یا چند مورد از اختلالات حرکتی زیر ممکن است رخ دهد:
    سفت شدن عضلات (اسپاستیسیته)
    حرکات غیر قابل کنترل (دیسکینزی)
    تعادل و هماهنگی ضعیف (آتاکسی)

    چهار نوع اصلی CP وجود دارد:

    فلج مغزی اسپاستیک

    شایع ترین نوع سی پی، سی پی اسپاستیک است. CP اسپاستیک حدود 80٪ از افراد مبتلا به CP را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به CP اسپاستیک، تون عضلانی بیشتری دارند. این بدان معناست که عضلات آنها سفت شده و در نتیجه حرکات آنها ممکن است ناخوشایند باشد. CP اسپاستیک معمولاً توسط قسمت هایی از بدن که تحت تأثیر قرار می گیرند توصیف می شود.

    دیپلژی/دیپارزی اسپاستیک

    انواع فلج مغزی

    در این نوع CP، سفتی عضلانی عمدتاً در پاها است و بازوها کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند یا اصلاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. افراد مبتلا به دیپلژی اسپاستیک ممکن است در راه رفتن مشکل داشته باشند، زیرا عضلات سفت باسن و ساق پا باعث می‌شود پاهایشان به هم کشیده شود، به سمت داخل بچرخد و در زانوها متقاطع شود (هم‌چنین به عنوان قیچی شناخته می‌شود). بدن یک فرد؛ معمولاً بازو بیشتر از ساق پا تحت تأثیر قرار می گیرد.

    کوادری پلژی اسپاستیک/کوادری پارزی

    کوادری پلژی اسپاستیک شدیدترین شکل CP اسپاستیک است و هر چهار اندام، تنه و صورت را درگیر می کند. افراد مبتلا به کوادری پارزی اسپاستیک معمولاً نمی توانند راه بروند و اغلب ناتوانی های رشدی دیگری مانند ناتوانی ذهنی دارند. تشنج؛ یا مشکلات بینایی، شنوایی یا گفتار.

    فلج مغزی دیسکینتیک

    (همچنین شامل فلج مغزی آتتوئید، کرئوآتتوئید و فلج مغزی دیستونیک می شود) افراد مبتلا به سی پی دیسکینتیک در کنترل حرکت دست ها، بازوها، پاها و پاهای خود مشکل دارند و نشستن و راه رفتن را دشوار می کند. حرکات غیر قابل کنترل هستند و می توانند آهسته و تاب دار یا سریع و تند باشند. گاهی اوقات صورت و زبان درگیر می شود و فرد در مکیدن، بلعیدن و صحبت کردن مشکل دارد. فرد مبتلا به CP دیسکینتیک دارای تون ماهیچه ای است که می تواند تغییر کند (از خیلی سفت تا خیلی شل متفاوت است) نه تنها از روز به روز، بلکه حتی در طول یک روز.

    فلج مغزی آتاکسیک

    افراد مبتلا به CP آتاکسیک در تعادل و هماهنگی مشکل دارند. ممکن است هنگام راه رفتن ناپایدار باشند. آنها ممکن است با حرکات سریع یا حرکاتی که به کنترل زیادی نیاز دارند، مانند نوشتن، مشکل داشته باشند. هنگامی که به چیزی می رسند، ممکن است برای کنترل دست ها یا بازوهای خود مشکل داشته باشند.

    فلج مغزی مختلط

    برخی افراد علائم بیش از یک نوع CP را دارند. شایع ترین نوع CP مختلط، CP اسپاستیک-دیسکینتیک است. بالای صفحه علائم اولیه علائم CP بسیار متفاوت است زیرا انواع و سطوح مختلف ناتوانی وجود دارد. نشانه اصلی این که کودک ممکن است سی پی داشته باشد تاخیر در رسیدن به نقاط عطف حرکتی یا حرکتی (مانند غلت زدن، نشستن، ایستادن یا راه رفتن) است. در زیر برخی از علائم دیگر CP ممکن است. توجه به این نکته مهم است که برخی از کودکان بدون CP نیز ممکن است برخی از این علائم را داشته باشند.

    در نوزاد کمتر از 6 ماه

    وقتی او را بلند می کنید در حالی که به پشت دراز کشیده است، سرش عقب می افتد.
    او احساس سفتی می کند.
    وقتی در آغوش شما نگه داشته می‌شود، به نظر می‌رسد که کمر و گردنش را بیش از حد دراز می‌کند و مدام طوری رفتار می‌کند که انگار از شما دور می‌شود.
    وقتی او را بلند می کنید، پاهایش سفت می شوند و روی هم می زنند یا قیچی می کنند.

    در نوزاد بزرگتر از 6 ماه

    در هیچ جهتی غلت نمی‌زند.
    او نمی تواند دست هایش را به هم نزدیک کند.
    او به سختی دست هایش را به سمت دهانش می برد.
    او فقط با یک دست خود را دراز می کند در حالی که دست دیگر را مشت کرده است.

    در یک نوزاد بزرگتر از 10 ماه

    او به صورت کج می خزد و با یک دست و پا فشار می آورد در حالی که دست و پای مخالف را می کشد.
    او روی باسن خود می‌چرخد یا روی زانو می‌پرد، اما چهار دست و پا نمی‌خزد.

    در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک اطلاع دهید.

    غربالگری و تشخیص

    انواع فلج مغزی

    تشخیص CP در سنین پایین برای رفاه کودکان و خانواده‌هایشان مهم است. تشخیص CP می تواند چندین مرحله را انجام دهد:

    نظارت بر رشد
    نظارت بر رشد (که نظارت نیز نامیده می شود) به معنای ردیابی رشد و تکامل کودک در طول زمان است. اگر در حین پایش هر گونه نگرانی در مورد رشد کودک مطرح شد، باید در اسرع وقت آزمایش غربالگری رشدی انجام شود.

    غربالگری رشدی
    در طول غربالگری رشد، یک آزمایش کوتاه برای بررسی اینکه آیا کودک دارای تاخیرهای رشدی خاصی است، مانند تاخیر حرکتی یا حرکتی داده می شود. اگر نتایج آزمایش غربالگری باعث نگرانی باشد، پزشک برای ارزیابی های رشدی و پزشکی ارجاع می دهد.

    ارزیابی های رشدی و پزشکی
    هدف از ارزیابی رشدی، تشخیص نوع خاصی از اختلال است که کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

    خدمات درمانی و مداخله ای
    هیچ درمانی برای CP وجود ندارد، اما درمان می تواند زندگی افرادی را که به این بیماری مبتلا هستند بهبود بخشد. شروع یک برنامه درمانی در اسرع وقت بسیار مهم است. پس از تشخیص CP، تیمی از متخصصان با کودک و خانواده همکاری می‌کنند تا برنامه‌ای را برای کمک به کودک در دستیابی به پتانسیل کامل خود ایجاد کنند. درمان های رایج شامل داروها است. عمل جراحي؛ بریس ها؛ و درمان فیزیکی، شغلی و گفتار درمانی. هیچ درمانی واحد برای همه کودکان مبتلا به CP بهترین درمان نیست. قبل از تصمیم گیری در مورد برنامه درمانی، مهم است که با پزشک کودک صحبت کنید تا تمام خطرات و فواید آن را بدانید.

    علل و عوامل

    خطر سی پی در اثر رشد غیرعادی مغز یا آسیب به مغز در حال رشد ایجاد می شود که بر توانایی کودک برای کنترل ماهیچه هایش تأثیر می گذارد. چندین علت احتمالی برای توسعه یا آسیب غیر طبیعی وجود دارد. مردم قبلاً فکر می کردند که CP عمدتاً به دلیل کمبود اکسیژن در طول فرآیند زایمان ایجاد می شود. اکنون، دانشمندان فکر می کنند که این تنها باعث تعداد کمی از موارد CP می شود. رشد غیرطبیعی مغز یا آسیبی که منجر به CP می شود می تواند قبل از تولد، در حین تولد، یک ماه پس از تولد، یا در سال های اول زندگی کودک اتفاق بیفتد، در حالی که مغز هنوز در حال رشد است. CP مربوط به رشد غیر طبیعی مغز یا آسیبی که قبل یا در حین تولد رخ داده است، CP مادرزادی نامیده می شود. اکثریت CP (90-85%) مادرزادی است. در بسیاری از موارد علت مشخصی مشخص نیست. درصد کمی از CP به دلیل رشد غیر طبیعی مغز یا آسیبی است که بیش از 28 روز پس از تولد رخ می دهد. این CP اکتسابی نامیده می‌شود و معمولاً با عفونت (مانند مننژیت) یا آسیب سر همراه است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *