چرا بعد از کرونا (کووید) مفاصلم هنوز درد میکنند؟

مشکلات مفصلی بعد ار کرونا
  • منظور ما از مشکلات مفصلی و عضلانی بعد از کرونا( کووید )چیست؟

مشکلات مفصلی و عضلانی شایع است و شامل مشکلات شانه، گردن، پشت و زانو می شود. بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود این موارد را داشته اند. اکثر این مشکلات جدی نیستند و به سرعت بهبود می یابند.(کووید)

چه چیزی باعث مشکلات مفصلی و عضلانی پس از کووید می شود؟

بسیاری از افراد قبل از ابتلا به کووید درد داشته اند. ناخوشی ممکن است باعث عود یا بدتر شدن این مشکلات شده باشد. این به این دلیل است که مفاصل و عضلات زمانی که به طور منظم حرکت می کنیم بهتر هستند. هنگامی که مبتلا به کووید نیستند، افراد کمتر از حد معمول فعال هستند. این می تواند باعث درد، سفتی و ضعف عضلانی شود. ضعف عضلانی می‌تواند منجر به مشکلاتی در انجام فعالیت‌هایی مانند ایستادن، بالا رفتن از پله‌ها، گرفتن اشیا با دست یا بلند کردن بازوها از بالای سر شود. برخی از درمان‌هایی که در طول بیماری کووید شما مورد نیاز بود ممکن است فشار و فشار بیشتری را بر روی برخی از مفاصل و ماهیچه‌های شما وارد کرده باشد. اینها ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدید یا افزایش یافته مفصلی و عضلانی شده باشند.

مشکلات مفصلی بعد ار کرونا

مردم به ما گفته اند که شایع ترین مشکلات پس از ناخوشی با کووید، مشکلات شانه و کمر است، اما مشکلات مفصلی و عضلانی می تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد. برخی از افراد درد گسترده ای دارند که می تواند برای مدتی پس از بهبودی بیاید و از بین برود. برخی از افراد نیز احساسات عجیب و غریب یا تغییر یافته ای مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن و ضعف در بازوها یا پاها دارند.

مشکلات شانه و بازو بعد از کرونا

برخی از افراد پس از کووید، مشکلات شدید شانه و بازو را تجربه می کنند، به خصوص آنهایی که در بیمارستان بوده اند. این مشکلات می تواند ترکیبی از درد، سفتی، بی حسی در بازوها و ضعف در برخی عضلات باشد. اگر در بیمارستان درباره مشکل بازوی خود به شما توصیه یا درمان شده است، باید به دنبال این توصیه ها ادامه دهید. بسیاری از این مشکلات با بهبودی بهبود می یابند، اما اگر مشکلات شدیدی دارید با پزشک خود تماس بگیرید تا با پزشک یا فیزیوتراپیست صحبت کنید.

برای مشکلات مفصلی و عضلانی چه کنم؟

بسیاری از مشکلات مفصلی و عضلانی پس از کووید به سرعت بهبود می یابند. مراقبت از مفاصل و عضلات بخش بسیار مهمی از بهبودی شما است. با رعایت این توصیه می توانید کمک زیادی به مشکلات مفصلی و عضلانی خود کنید.

چگونه پس از کرونا به فعالیت های معمول خود برگردم؟

شما باید به دنبال بازگشت به فعالیت های معمول خود باشید. سعی کنید به تدریج میزان حرکت و فعالیت خود را افزایش دهید. مفاصل و ماهیچه‌ها برای حرکت طراحی شده‌اند، اما شما باید در زمان نیاز به سرعت خود بپردازید و استراحت کنید. همچنین، علائم دیگری مانند خستگی و تنفس خود را نیز در نظر بگیرید. سعی کنید هر روز کمی بیشتر انجام دهید. با گذشت زمان باید دریابید که می توانید کارهای بیشتری و بیشتر انجام دهید.

آیا ورزش بعد از کرونا بی خطر است؟

ورزش کردن بعد از کووید بی خطر است، مگر اینکه توسط پزشک یا فیزیوتراپیست به شما گفته شده باشد که این کار را نکنید. تعادل بین ورزش/فعالیت و استراحت را هدف قرار دهید. در ابتدا ممکن است مجبور شوید بیشتر اوقات استراحت کنید. همانطور که پیشرفت می کنید باید بتوانید فعال تر بمانید و ورزش بیشتری انجام دهید. فعالیت بدنی به طور کلی برای همه خوب است و استراحت بیش از حد می تواند مشکلات مفصلی و عضلانی را بدتر کند. شما باید به تدریج مقدار موارد زیر را افزایش دهید.

فعالیت بدنی عمومی؛ این شامل تمام فعالیت هایی است که معمولاً انجام می دهید. مثلاً شستن و لباس پوشیدن، کارهای خانه، باغبانی، سرگرمی ها و کار. با شروع فعالیت های ساده تر و سپس معرفی آهسته آهسته فعالیت های فیزیکی بیشتر، به تدریج به روال معمول خود بازگردید.

ورزش؛ تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری به مشکلات مفصلی و عضلانی شما کمک می کند. تمرینات انعطاف پذیری فعالیت هایی هستند که میزان حرکت مفصل یا عضله را بهبود می بخشند. نمونه هایی از فعالیت های انعطاف پذیری عبارتند از: حرکات کششی، حرکت دادن مفاصل تا جایی که می توانید چندین بار در روز ، یوگا تای چی

وضعیت بدن

مهم است که موقعیت خود را اغلب تغییر دهید. مدت زمان ماندن در یک وضعیت مانند نشستن یا نگاه کردن به تبلت و تلفن همراه را محدود کنید. اگر متوجه شدید علائم شما در یک موقعیت خاص بدتر است، موقعیت راحت تری پیدا کنید یا برای مدتی به اطراف حرکت کنید.

داروهای مسکن

مسکن‌ها و کرم‌های ساده‌ای که می‌توانید از شیمیدان بخرید می‌توانند کمک کنند، اما همیشه باید از داروساز در مورد آنچه باید استفاده کنید راهنمایی بخواهید. اگر قرص یا داروی دیگری مصرف می کنید قبل از مصرف هر داروی جدید با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی باید با جراحی عمومی خود تماس بگیرم؟

اگر درد شدید، بی حسی یا ضعف در بازوها یا پاهای خود دارید که مانع از پیروی از توصیه های این صفحه می شود، باید فوراً از پزشک یا فیزیوتراپیست خود کمک بگیرید. برای صحبت با پزشک یا فیزیوتراپیست در صورتی که: مشکلات مفصلی و عضلانی شما بدتر می شود. به دلیل علائم دیگر مانند خستگی یا تنگی نفس نمی توانید فعال باشید یا ورزش کنید. علائم جدیدی مانند سوزن سوزن شدن، بدتر شدن ضعف در بازوها یا پاها یا مشکلات تعادلی ایجاد می کنید. بعد از 3 ماه مشکلات مفصلی و عضلانی شما بهبود نیافته است. مشکلات مفصلی و عضلانی به ندرت نشان دهنده یک بیماری جدی تر است. اگر علائم جدیدی از احساس ناخوشی، دردی در شب که باعث مشکلات خواب یا تورم قابل توجه مفصل می شود، با پزشک عمومی خود تماس بگیرید. اگر یک مفصل داغ، قرمز و متورم جدید دریافت کردید، ممکن است عفونت در مفصل باشد. این نیاز به درمان فوری دارد، بنابراین در همان روز به تصادف و اورژانس بروید. به ندرت کمردرد همراه با پا درد می‌تواند بر اعصابی که مثانه و روده شما را تامین می‌کنند تأثیر بگذارد. به این سندرم دم اسب (CES) می گویند. در صورت مشاهده این علائم ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشید و باید در همان روز به اورژانس مراجعه کنید.