هر آن چه باید در باره واریس پا بدانید؟

هر آن چه باید در باره واریس پا بدانید؟
  • وریدهای واریسی وریدهای متورم و بزرگ شده ای هستند که معمولا در ساق پا و پا ایجاد می شوند. آنها ممکن است آبی یا بنفش تیره باشند و اغلب به صورت توده، برآمده یا پیچ خورده هستند.

علائم دیگر عبارتند از:

پاهای دردناک، سنگین و ناراحت کننده
    پاها و مچ پا ورم کرده است
    سوزش یا ضربان در پاهای شما
    گرفتگی عضلات پاها، به خصوص در شب
    پوست خشک، خارش دار و نازک روی ورید آسیب دیده
    علائم معمولاً در هوای گرم بدتر می شوند یا اگر برای مدت طولانی سرپا ایستاده باشید. هنگامی که در اطراف راه می روید یا اگر استراحت می کنید و پاهای خود را بالا می آورید، ممکن است بهبود پیدا کنند.

چه زمانی به پزشک عمومی مراجعه کنیم؟
    اگر رگ های واریسی دارید و برای شما ناراحتی ایجاد نمی کنند، ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک عمومی نداشته باشید.

واریس به ندرت یک بیماری جدی است و معمولاً نیازی به درمان ندارد.

اما اگر:

رگ های واریسی شما باعث درد یا ناراحتی شما می شود
    پوست روی رگ های شما دردناک و تحریک شده است
    درد در پاهای شما باعث تحریک در شب و اختلال در خواب شما می شود
    پزشک عمومی می تواند واریس را بر اساس این علائم تشخیص دهد، اگرچه ممکن است آزمایشات بیشتری انجام شود.

علل واریس
    واریس زمانی ایجاد می شود که دریچه های کوچک داخل رگ ها به درستی کار نمی کنند.

در یک ورید سالم، خون به آرامی به سمت قلب جریان می یابد. خون توسط یک سری دریچه های کوچک که باز و بسته می شوند تا خون از آن عبور کند، جلوگیری می کند.

اگر دریچه ها ضعیف یا آسیب ببینند، خون می تواند به سمت عقب جریان یابد و در ورید جمع شود و در نهایت باعث تورم و بزرگ شدن آن (واریس) شود.

برخی موارد می توانند شانس ابتلا به واریس را افزایش دهند، مانند:
    زن بودن
    داشتن یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا به واریس
    بزرگتر بودن
    اضافه وزن داشتن
    داشتن شغلی که مستلزم ایستادن طولانی مدت است
    باردار بودن
    سایر شرایط

درمان واریس
    اگر درمان ضروری باشد، پزشک ممکن است ابتدا استفاده از جوراب های فشاری، ورزش منظم و بالا بردن ناحیه آسیب دیده هنگام استراحت را توصیه کند.

اگر وریدهای واریسی شما همچنان باعث درد یا ناراحتی شما می شود یا باعث ایجاد عوارض می شود، می توان آنها را به روش های مختلفی درمان کرد.

رایج ترین گزینه های درمانی عبارتند از:
    فرسایش اندوترمال – جایی که از گرما برای مهر و موم کردن وریدهای آسیب دیده استفاده می شود
    اسکلروتراپی – در این روش از فوم مخصوص برای بستن رگ ها استفاده می شود
    بستن و برداشتن – وریدهای آسیب دیده با جراحی برداشته می شوند
    بعید است که به دلایل زیبایی در NHS تحت درمان قرار بگیرید – باید هزینه درمان زیبایی را به صورت خصوصی بپردازید.

اگر احساس می کنید به درمان نیاز دارید، اگر گزینه های درمانی وریدهای واریسی را چاپ کنید تا با پزشک عمومی صحبت کنید، ممکن است کمک کننده باشد.

انواع رگهای واریسی
    انواع مختلفی از واریس وجود دارد، مانند:

وریدهای واریسی تنه – این وریدها نزدیک به سطح پوست هستند و ضخیم و ضربه‌دار هستند. آنها اغلب طولانی هستند و می توانند ناخوشایند به نظر برسند
    وریدهای واریسی مشبک – این وریدها قرمز هستند و گاهی در یک شبکه نزدیک به هم قرار می گیرند
    رگهای واریسی تلانژکتازی – که به عنوان وریدهای نخی یا وریدهای عنکبوتی نیز شناخته می‌شوند، دسته‌های کوچکی از رگ‌های آبی یا قرمز هستند که گاهی روی صورت یا پاهای شما ظاهر می‌شوند. آنها بی ضرر هستند و بر خلاف واریس تنه، زیر سطح پوست برآمده نمی شوند.