بیماری هایی که ممکن است برای پاهای شما ایجاد شود
  • 1.پای ورزشکار(( پای ورزش کار نام یک بیماری است))

پای ورزشکار بیشتر در اثر راه رفتن در مناطق مرطوب ایجاد می شود. می تواند بسیار مسری باشد.

پای ورزشکار یک عفونت قارچی پوست است که معمولا بین انگشتان پا دیده می شود. با این حال، عفونت می تواند گسترش یابد و باعث ناراحتی، خارش و حتی درد قابل توجهی شود.

علل

فردی بیشتر در معرض عفونت قارچی است که در سالن بدنسازی، هنگام دوش گرفتن یا استخر ، با پای برهنه راه می رود. قارچ در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند.

پوشیدن کفش های گرم و مرطوب می تواند باعث رشد و گسترش قارچ شود. این بیماری بسیار مسری است و می تواند به سایر نواحی پوست از جمله دست ها، کشاله ران و پوست سر سرایت کند.

علائم

پای ورزشکار باعث خارش، ترک خوردن، تاول زدن و پوسته پوسته شدن پاها می شود. این عارضه معمولاً بین انگشتان چهارم و پنجم شروع می شود و سپس گسترش می یابد. همچنین ممکن است فرد در پاشنه یا پوست انگشتان پا دچار ترک شود.

چه باید کرد؟
    فرد باید پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارد و با حوله ای جداگانه خشک کند. درمان های ضد قارچ در اکثر داروخانه ها به صورت اسپری، پودر یا لوسیون برای استفاده روی پاها موجود است.

اگر قارچ پس از درمان در حال گسترش یا بدتر شدن باشد، فرد باید به پزشک خود مراجعه کند تا بتواند داروهای ضد قارچ خوراکی را برای این بیماری تجویز کند.

2.بونیون
    به خصوص کفش های تنگ یا باریک ممکن است باعث ایجاد بونیون شوند.

بونیون ها ناهنجاری های پا هستند که باعث ایجاد برآمدگی در مفصل بزرگ انگشت پا می شوند. این می تواند باعث شود انگشت شست پا کمی به سمت داخل بچرخد. پزشکان بونیون ها را “هالوکس والگوس” می نامند.

زنان به دلیل افزایش فشار ناشی از کفش های باریک بیشتر احتمال دارد که بونیون داشته باشند.

علل

پوشیدن کفش های تنگ یا باریک می تواند باعث ایجاد بونیون شود. کفش‌های تنگ به مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP) فشار وارد می‌کنند، جایی که استخوان پا به استخوان شست پا می‌رسد.

داشتن سابقه خانوادگی بونیون نیز یک عامل خطر است. علاوه بر این، برخی شرایط، از جمله آرتریت روماتوئید یا فلج اطفال، احتمال ایجاد بونیون را افزایش می‌دهند.

علائم

فرد مبتلا به بونیون ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد:

برآمدگی قابل مشاهده در کنار پا
    حساسیت روی یا اطراف انگشت شست پا
    پینه روی استخوان زیر انگشت شست پا
    مشکل در حرکت دادن انگشت شست پا
    درد در انگشت شست پا هنگام راه رفتن

چه باید کرد؟
    اقدامات درمانی محافظه کارانه معمولاً علائم بونیون را بهبود می بخشد. فرد باید کفش مناسب و بدون کفش پاشنه بلند بپوشد. آنها همچنین می توانند یک پد بونیون را در یک فروشگاه کفش یا داروخانه خریداری کنند که از بونیون در برابر فشار اضافی محافظت می کند.

قرار دادن یخ به مدت 10 دقیقه با کیسه یخ پوشیده از پارچه نیز می تواند التهاب را کاهش دهد.

یک پزشک متخصص می تواند درج کفش های سفارشی یا یک آتل که می تواند شست پا را صاف کند، تجویز کند. اگر بونیون فرد فروکش نکند و باعث درد مداوم شود، ممکن است برای اصلاح آن جراحی انجام دهد.

3.میخچه

میخچه لکه هایی از پوست ضخیم است که اغلب در کف پا یا انگشتان پا دیده می شود. آنها معمولاً برای شروع بدون درد هستند. این نواحی برای محافظت از پوست و جلوگیری از ایجاد تاول در بدن ایجاد می شوند.

میخچه می تواند ناشی از بونیون، انگشت چکشی یا کفش های نامناسب باشد. با گذشت زمان ممکن است دردناک شوند و باید درمان شوند. گچ های میخچه بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند. آنها فشار روی میخچه را کاهش می دهند و به آن زمان می دهند تا بهبود یابد.

در برخی موارد، پزشک ممکن است برداشتن جراحی را توصیه کند.

4.خار پاشنه

خار پاشنه زایده ای از کلسیم است که بین استخوان پاشنه و قوس پا ایجاد می شود. برای بسیاری از افراد، هیچ علامتی وجود ندارد، اما برای برخی دیگر، می تواند دردناک باشد و باعث التهاب شود.

این وضعیتی نیست که بتوان آن را به راحتی تشخیص داد و برای تایید نیاز به تصویربرداری پزشکی دارد.

خار پاشنه به دلیل فشار طولانی مدت بر روی عضلات و رباط ها ایجاد می شود. آنها همچنین می توانند ناشی از آرتریت، وزن اضافی بدن و پوشیدن کفش های نامناسب یا فرسوده باشند.

درمان‌ها می‌توانند شامل کمپرس سرد، تزریق داروهای ضدالتهابی، داروهای ضد درد OTC، استراحت، و قرار دادن کفش‌های ارتوتیک باشند.

5.کبودی سنگ

به کبودی های سنگی متاتارسالژیا نیز گفته می شود. آنها می توانند پس از تمرینات با ضربه زیاد یا به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب ظاهر شوند. در عوض، آنها می توانند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشند.

ناحیه بین انگشتان پا و قوس پا ممکن است با دردهای تیز گاه به گاه احساس بی حسی داشته باشد، گویی سنگی در کفش شما وجود دارد. علائم می تواند در طول زمان بدتر شود.

درمان‌ها معمولاً شامل استراحت، استفاده از کمپرس یخ و گرفتن کفش‌های مناسب‌تر است. اگر درد بهبود نیافت یا بدتر شد، مراجعه به پزشک ضروری است.

6.نوروپاتی دیابتی

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض نوسانات قند خون هستند. نوروپاتی دیابتی یک بیماری نیست، بلکه گروهی از شرایط است که به دلیل دیابت به پاها آسیب می رساند.

علل

با گذشت زمان، سطح بالای قند خون می تواند به اعصاب، به ویژه اعصاب پا آسیب برساند. عوامل دیگری می توانند این آسیب عصبی را بدتر کنند، مانند سابقه سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل یا سابقه نوروپاتی دیابتی در خانواده.

علائم

علائم نوروپاتی دیابتی شامل بی حسی، گزگز و درد در پاها است. این می تواند به خطر بیشتر بریدگی یا آسیب دیدگی پاها به دلیل عدم احساس کمک کند.

چه باید کرد؟

حفظ سلامتی و کنترل قند خون می تواند به فرد در درمان نوروپاتی دیابتی خود کمک کند. در حالی که یک پزشک نمی تواند آسیب عصبی را معکوس کند، می تواند درمان هایی را برای جلوگیری از بدتر شدن آن توصیه کند.

فرد مبتلا به دیابت نیز باید به طور منظم معاینه پا را انجام دهد. آنها ممکن است بخواهند ناخن های پای خود را به طور حرفه ای کوتاه کنند و در صورت شناسایی هر گونه زخم پا به پزشک مراجعه کنند.