بی ثباتی شانه مزمن چیست؟

clinic clinic

ثباتی شانه
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • بی ثباتی شانه مزمن

    شانه متحرک ترین مفصل بدن شماست که شما کمک می کند تا بازوی خود را بلند کنید، آن را بچرخانید و بالای سر خود دراز کنید.شانه قادر به چرخش در جهات مختلف است. با این حال، این دامنه حرکتی بیشتر می تواند باعث بی ثباتی شود. بی ثباتی شانه زمانی رخ می دهد که سر استخوان بازو به زور از حفره شانه خارج شود. این معمولاً در نتیجه یک آسیب ناگهانی مانند سقوط یا تصادف رخ می دهد. هنگامی که یک شانه دررفته می شود، نسبت به تکرار قسمت ها آسیب پذیر است. زمانی که شانه شل است و به طور مکرر از جای خود می لغزد، به آن بی ثباتی مزمن شانه می گویند. آناتومی شانه شما از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان بازو (بازو)، تیغه شانه (کتف) و استخوان ترقوه (ترقوه).

    استخوان بازوی شما در یک حفره کم عمق در تیغه شانه شما قرار می گیرد. این سوکت گلنوئید نامیده می شود. بافت همبند قوی، به نام کپسول شانه، سیستم رباط شانه است و سر استخوان بازو را در مرکز حفره گلنوئید نگه می دارد. این بافت مفصل شانه را می پوشاند و انتهای بالایی استخوان بازو را به تیغه شانه می چسباند. شانه شما همچنین به تاندون ها و ماهیچه های قوی متکی است تا شانه شما را ثابت نگه دارد. شرح هنگامی که توپ بازو تا حدی از حفره خارج می شود، به این حالت سابلوکساسیون می گویند. دررفتگی کامل به این معنی است که توپ تا انتها از سوکت خارج می شود. هنگامی که رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات اطراف شانه شل یا پاره می‌شوند، دررفتگی می‌تواند مکررا رخ دهد. بی‌ثباتی مزمن شانه، ناتوانی مداوم این بافت‌ها در متمرکز نگه داشتن بازو در حفره شانه است.

    بی ثباتی شانه مزمن

    شرح

    هنگامی که توپ بازو تا حدی از حفره خارج می شود، به این حالت سابلوکساسیون می گویند. دررفتگی کامل به این معنی است که توپ تا انتها از سوکت خارج می شود. هنگامی که رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات اطراف شانه شل یا پاره می‌شوند، دررفتگی می‌تواند مکررا رخ دهد. بی‌ثباتی مزمن شانه، ناتوانی مداوم این بافت‌ها در متمرکز نگه داشتن بازو در حفره شانه است.

    علت

    سه راه متداول وجود دارد که شانه می تواند ناپایدار شود:
    دررفتگی شانه آسیب شدید، یا تروما، اغلب علت دررفتگی اولیه شانه است. هنگامی که سر استخوان بازو دررفته می شود، استخوان حفره (گلنوئید) و رباط های جلوی شانه اغلب آسیب می بینند. لابروم ، لبه غضروف اطراف لبه گلنوئید نیز ممکن است پاره شود. این معمولا ضایعه بانکارت نامیده می شود. اولین دررفتگی می تواند منجر به ادامه دررفتگی، تسلیم شدن یا احساس بی ثباتی شود.

    شلی بیش از حد

    برخی از افراد مبتلا به بی ثباتی شانه هرگز دررفتگی نداشته اند. اکثر این بیماران رباط های شلتری در شانه های خود دارند. هنگامی که این افزایش شلی فقط آناتومی طبیعی شما باشد، به آن شلی بیش از حد گفته می شود. گاهی اوقات، شلی نتیجه حرکت مکرر بالای سر است. شنا، تنیس و والیبال از جمله ورزش‌هایی هستند که نیاز به حرکت مکرر بالای سر دارند و می‌توانند رباط‌های شانه را بکشند. بسیاری از مشاغل نیز به کار سربار تکراری نیاز دارند. شل شدن رباط ها می تواند حفظ ثبات شانه را سخت کند. فعالیت های تکراری یا استرس زا می تواند شانه ضعیف را به چالش بکشد. این می تواند منجر به یک شانه دردناک و ناپایدار شود. در اقلیت کوچکی از بیماران، شانه می‌تواند بدون سابقه آسیب یا فشار مکرر ناپایدار شود. در چنین بیمارانی، شانه ممکن است احساس شل شدن یا دررفتگی در جهات مختلف داشته باشد، به این معنی که توپ ممکن است از جلو، عقب، یا از پایین شانه خارج شود. این ناپایداری چند جهتی نامیده می شود. این بیماران به طور طبیعی رباط های شلی در سراسر بدن دارند و ممکن است دو مفصلی باشند.

    علائم

    علائم رایج بی ثباتی مزمن شانه عبارتند از:

    دررفتگی های مکرر شانه
    موارد مکرر بیرون آمدن شانه
    احساس مداوم احساس شل شدن شانه، سر خوردن داخل و خارج مفصل، یا فقط آویزان شدن

    معاینه دکتر

    معاینه فیزیکی و شرح حال بیمار پس از بحث در مورد علائم و سابقه پزشکی، پزشک شانه شما را معاینه خواهد کرد. آزمایشات خاص به پزشک کمک می کند تا بی ثباتی شانه شما را ارزیابی کند. پزشک شما همچنین ممکن است شلی کلی رباط‌های شما را آزمایش کند. به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود که سعی کنید انگشت شست خود را به قسمت زیرین ساعد خود لمس کنید. تست های تصویربرداری پزشک شما ممکن است آزمایش های تصویربرداری را برای کمک به تایید تشخیص شما و شناسایی هر گونه مشکل دیگر تجویز کند.

    بی ثباتی شانه مزمن

    اشعه ایکس

    اشعه ایکس هرگونه آسیب به استخوان های تشکیل دهنده مفصل شانه را نشان می دهد.

    تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
    ام آر آی تصاویر دقیقی از بافت های نرم ارائه می دهد. ممکن است به پزشک شما کمک کند آسیب های وارد شده به رباط ها و تاندون های اطراف مفصل شانه شما را شناسایی کند.

    رفتار

    بی ثباتی مزمن شانه اغلب ابتدا با گزینه های غیر جراحی درمان می شود. اگر این گزینه ها درد و بی ثباتی را تسکین ندهند، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.در درمان غیر جراحی پزشک شما یک برنامه درمانی برای تسکین علائم شما ایجاد خواهد کرد. درمان غیرجراحی معمولاً شامل موارد زیر است:

    اصلاح فعالیت

    شما باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و از فعالیت هایی که علائم شما را تشدید می کند اجتناب کنید.

    داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs).

    داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند درد و تورم را کاهش دهند.

    فیزیوتراپی

    تقویت عضلات شانه و کار بر روی کنترل شانه می تواند ثبات را افزایش دهد. فیزیوتراپ شما اغلب یک برنامه ورزشی اضافی در خانه برای شانه شما طراحی می کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *