seo manager

درمان صافی کف پا
  • اگر از طرف کلینیک به این مطلب ارجاع داده شده‌اید، حتما این مطالب را مطالعه کنید.

درمان صافی کف پا در شیراز

عارضه صافی کف پا با نام علمی (pes planus) به مجموعه ای از عوامل گفته میشود که باعث کاهش ارتفاع قوس های سه گانه کف پا، و در نهایت تغییر در راستای نیرو های اندام تحتانی و تغییر در پروسه سالم راه رفتن میشوند.
    صافی کف پا یکی از انواع دفورمیتی های کف پا است که اغلب به صورت ژنتیکی در خانواده ها مشاهده میشود.

در کلینیک ارتوپدی فنی فرا_مرز به صورت تخصصی، تشخیص و درمان انواع عارضه های کف پا، زیر نظر متخصصین برجسته این حوضه و با استفاده از به روزترین و پیشرفته ترین دستگاه ها و متد های روز دنیا را انجام میگیرد.
    برای مشاوره و دریافت نوبت میتوانید با شماره 09333585167 با ما در تماس باشید.

انواع صافی کف پا:

به یاد داشته باشید که عارضه صافی کف پا یک عارضه صفر و صدی نیست و هر کس میتواند به درجاتی از آن مبتلا باشد که از درجه کم تا بسیار شدید طبقه بندی میشوند.
    در کل صافی کف پا را به دو دسته فلکسیبل (انواع رایج این عارضه) و ریجید (نوع کمیاب تر اما شدیدتر) تقسیم میکنند.

صافی کف پا فلکسیبل:

در این نوع از صافی کف پا که اغلب بیماران را شامل میشود فرد در هنگام نشسته یا دراز کش و به طور کل زمانی که پا وزنی را تحمل نمیکند قوس پای مشخصی دارد اما به محظ ایستادن و اعمال فشار قوس کف پا از بین میرود.
    اغلب صافی کف پا های ژنتیکی در همین دسته طبقه بندی میشوند.
    این نوع صافی کف پا اغلب به درمان به خوبی جواب میدهد و در موارد بسیار کمی به جراحی نیاز خواهد بود.

صافی کف پای ریجید:

این نوع از صافی کف پا همانطور که از اسم آن مشخص است قوس کف پا کاملا سفت است و اعمال و یا برداشتن وزن از روی آن تغییری در شکل قوس ایجاد نمیکند. در این افراد چه در هنگام راه رفتن و چه در حالت نشسته قوس کف پا مشاهده نمیشود.
    اغلب این موارد از صافی به سختی به درمان های غیر جراحی جواب میدهند و عوارض خیلی واضح تری برای فرد دارند.

تشخیص:

صافی کف پا میتواند علایم مختلفی در افراد مختلف داشته باشد. درد کف پا، درد مچ پا و زانو ها، کج شدن کفش ها، زمین خوردن زیاد و درد ساق پا در کودکان، چرخش مچ پا و زانو هنگام راه رفتن، کمردرد بعد از پیاده روی عقب زدگی زانو و … همه میتوانند شما را به صافی کف پا مشکوک کنند.
    درصورتی که به عارضه صافی کف پای آشنایانتان مشکوک هستید حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.
    فراموش نکنید که سن فرد در تاثیر درمان صافی کف پا بسیار موثر است پس لطفا زمان را از دست ندهید.

# برای دریافت نوبت میتوانید از طریق لینک های زیر با ما در تماس باشید.

درمان صافی کف پا در شیراز

درمان عارضه صافی کف پا در افراد مختلف بسته به سن و میزان صافی متفاوت خواهد بود اما در کل درمان این عارضه به دو صورت درمان جراحی و غیر جراحی صورت میگیرد.

درمان غیر جراحی:

درمان غیر جراحی این عارضه در کودکان بسیار موثر بوده و تا زمان بسته نشدن صفحات رشد میتواند به صورت قطعی شرایط عارضه را بهبود ببخشد. در این روش بسته به سن و شدت عارضه متخصصان ارتز و پروتز کفش، کفی و یا صندل مختلف را تجویز کرده و به صورت اختصاصی برای بیمار میسازند. استفاده روزانه ۸ ساعت از این ارتز ها (لینک به پیج ارتز چیست) توصیه شده است. نیاز است که بیمار به صورت دوره ای تحت معاینه قرار گرفته و پیشرفت درمان مورد ارزیابی قرار میگیرد.
    درمان غیر جراحی عملا در افراد بالای ۱۳ سال قطعی نخواهد بود پس اگر به صافی کف پای کودکتان مشکوک خستید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان جراحی:

درمان جراحی صافی کف پا به ندرت اتفاق می افتد.
    افراد با صافی کف پای بسیار شدید محدود کننده که اغلب از نوع ریجید این عارضه میباشد میتوانند گزینه جراحی این عارضه باشند.
    پس از جراحی افراد دوباره باید از کفی و کفش ارتوپدی استفاده کنند و به صورت دوره ای چک آپ شوند.

عوارض:

عوارض این عارضه با توجه به شدت عارضه، قدرت عضلات بیمار، سن بیمار، وزن بیمار و … متفاوت خواهد بود اما
    خستگی زودرس، درد کف پا و قوس پا، درد ساق پا، درد مچ پا، ساییدگی مفاصل انگشت شست، ساییدگی مچ پا، درد زانو، ساییدگی زانو، کمردرد و قوز کمر، تغییر شکل مچ و زانو ها و … از عوارض صافی کف پای بدون درمان میباشند.

بزرگسالان برای صافی کف پا چکار کنند؟

همان گونه که در تیتر های قبل ذکر کردیم کودمان زیر ۱۳ سال به درمان قطعی غیر جراحی صافی بسیار نزدیک اند و اما بزرگسالان میز میتوانند با استفاده از ارتز های این عارضه (کفش، کفی و صندل ارتوپدی) از شر عوارض صافی کف پا مانند ساییدگی زانو، درد کف پا، خستگی زودرس، کمردرد و تمامی مواردی که قبلا ذکر شد در امان بمانند.

کفش مناسب برای افراد دارای صافی کف پا

افراد دارای صافی کف پا به دلیل چرخش رو به داخل (pronation) در هنگام ایستادن و راه رفتن میبایست کفش مناسبی انتخاب کنند تا از کج و دفورمه شدن زود هنگام کفششان جلوگیری کنند. دفورمه شدن کفش در افراد با صافی کف پا، باعث افزایش فشار به مچ و زانو ها و بالطبع تشدید طبعات این عارضه خواهد شد.
    در زیر به نکات اصلی در استفاده از کفش افراد با صافی کف پا میپردازیم.

۱)کفش مناسب صافی کف پا نباید نرم باشد.
    برخلاف باور عموم استفاده از کفش های نرم برای همه افراد مناسب نیست. افراد با عارضه صافی کف پا در صورت استفاده از کفش های نرم با دفورمه شدن سریع کفش و تشدید عارضه های صافی مواجه میشوند. کفش مناسب برای افراد با صافی کف پا باید کفی سفت با قابلیت تحمل فشار داشته باشد، بدنه کفش هم هرچقدر در حفظ حالت خود با ثبات تر باشد، دیرتر دفورمه خواهد شد.

۲)ساق کفش نسبتا بلند باشد

بلند بودن ساق کفش با کنترل چرخش مچ پا به فرد دارای صافی کف پا کمک میکند. کنترل چرخش درد کف پا در این افراد را کاهش میدهد و از تاثیر صافی کف پا بر تغییر شکل زانو ها نیز پیشگیری خواهد کرد.

۳) کفش نوک تیز نباشد

افراد دارای صافی کف پا به دلیل مشکل در ساختار راه رفتن مستعد قوز انگشت شست یا (halux valgus) هستند پوشیدن کفش های نوک تیز با اضافه کردن ریسک فاکتور این عارضه را تشدید خواهد کرد.

۴) کفش گشاد نباشد

افراد با عارضه صافی کف پا عادت دارند از کفش های گشاد استفاده کنند و راحت بودن در هنگام راه رفتن را از دلایل آن اعلام میکنند. به یاد داشته باشید استفاده بلند مدت از کفش گشاد علاوه بر اضافه کردن بار اضافی به راستای ثقل بدن و ایجاد حس کمردرد با تغییر در زوایای مفاصل تشکیل دهنده مچ پا پارامتر های راه رفتن صحیح را به صورت بلند مدت تغییر میدهند.

ساخت انواع کفش طبی اختصاصی رسمی و اسپرت در کلینیک ما:

کلینیک ارتوپدی فنی فرا_مرز با دارا بودن بروز ترین اسکنر ها و پرینتر های سه بعدی پزشکی خدمات ساخت انواع کفش های اختصاصی اسپرت و رسمی را زیر نظر متخصصین ارتز و پروتز ارائه میدهد.

برای دریافت نوبت و مشاوره با ما در ارتباط باشید

باور های اشتباه راجب صافی کف پا:

صافی کف پا به دلیل پوشیدن کفش یا صندل نامناسب به وجود می آید:

صافی کف پا اغلب ژنتیکی است و زمانی اتفاق می افتد که پروسه تکامل صافی کف پا تکمیل نشود.
    گروه کوچکی از بیماران نیز به دلیل آسیب های تروماتیک مثل تصادفات مبتلا به صافی کف پا میشوند.
     اگرچه باید درنظر داشته باشید که کفش و صندل نامناسب در کودکان مبتلا به صافی منجر به پیشرفت عارضه و تشدید عوارض آن مانند درد کف پا خواهد شد اما نکته واضح این است که صافی کف پا هیچ ربطی به پوشیدن کفش و صندل نامناسب ندارد.

شما نمیتوانید با داشتن صافی کف پا ورزش کنید:

خیلی‌ها فکر می‌کنند افراد با صافی کف پا قادر به انجام ورزش‌های حرفه‌ای نیستند در صورتی که در مقایسه با افراد با قوس زیاد کف پا تعادل بهتری دارند و در ورزش‌های رزمی و وزنه‌برداری بسیار موفق‌ترند. به یاد داشته باشید که یک ارتز خوب مانند کفی مناسب می‌تواند تمامی عوارض صافی کف پا را از بین برده و شما را به یک ورزشکار خوب تبدیل کند.

صافی کف پا یک بلای آسمانی است و من هیچ وقت نمی‌توانم به صورت نرمال راه بروم:

به یاد داشته باشید که حدود ۳۰ درصد از تمام مردم دنیا دچار درجاتی از صافی کف پا هستند و طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۲  حدود ۱۸ میلیون نفر از افراد بالای ۲۱ سال مردم آمریکا دچار صافی کف پا هستند. اگرچه تکنولوژی‌های جدید به ما این اجازه را داده است تا صافی کف پا را در سنین پایین درمان کنیم و در سنین بالا عوارض آن را به صقر برسانیم،  هنوز هم هستند کسانی که با صافی پای فلکسیبل و بدون انجام هیچگونه درمانی زندگی خود را به صورت نرمال می‌گذرانند.

آرتز ها (کفی های ارتوپدی) برای همه کارایی ندارد:

تحقیقات جدید نشان داده ارتز‌هایی که با تکنولوژی‌های جدید توسط متخصصان طراحی می‌شوند می‌توانند تا ۹۰ درصد موفقیت درمانی در کودکان مبتلا به صافی کف پا زیر ۱۲ سال دارند. و در افراد بزرگسال نیز تقریباً در تمامی موارد عوارض صافی کف پا مانند خستگی، درد در نواحی مختلف تغییر شکل زانو و … را از بین میبرند. پس اگر از درمان ارتزی خود راضی نیستید حتماً پزشک دیگری را امتحان کنید.

تمرینات ورزشی صافی کف پا میتواند باعث ساخت قوس در کف پا شود:

اگرچه تمرینات ورزشی مخصوص عارضه صافی کف پا می‌توانند درد ناحیه کف پا و عوارض صافی را کمتر کنند به هیچ عنوان نمی‌توانند باعث ایجاد قوس کف پا و رفع صافی کف پا شوند این مهم حتی برای کودکان زیر ۱۲ سال نیز صادق است. در افراد با صافی کف پای ریجید تمرینات ورزشی حتی می‌توانند باعث التهاب ناحیه کف پا و درد در این ناحیه شوند. پس لطفاً قبل از شروع هرگونه درمان با پزشک خود مشورت کنید.

صبر کنیم کودکمان بزرگ شود و سپس او را جراحی کنیم:

گاها خانواده ها با این تفکر که عمل جراحی درمدت زمان کوتاهتری نسبت به درمان های غیر جراحی نتیجه بخش خواهد بود، از درمان فرزند خود در کودکی خودداری میکنند. باید بدانید که جدا از عوارض و ریسک های مشترک تمامی جراحی ها، تنها افراد با عارضه صافی کف پای شدید که قادر به فعالیت نباشند گزینه جراحی هستند. همین افراد هم پس از جراحی اغلب تا آخر عمر از کفی های ارتوپدی استفاده خواهند کرد.

ژیمناستیک ورزش مناسب برای افراد با صافی کف پا و نرمی مفصل است:

بیشتر خانواده ها که فرزند مبتلا به صافی کف پا دارند کم و بیش از طرف اطرافیان و معلمان ورزش به سمت ورزش ژیمناستیک با توجیه استعداد داشتن فرزندانشان سوق داده میشوند.
    اگرچه نرمی مفصل یک مزیت برای ژیمناستیک کار های حرفه ای است در بلند مدت تاثیرات مخربی روی مفاصل فرزندان شما خواهد داشت. درکل اگر فرزند شما به دنبال ورزش ((حرفه ای)) ژیمناستیک نیست هرگز ژیمناستیک جزو پیشنهادات پزشک شما نخواهد بود.

کلینیک ارتوپدی فنی فرا_مرز