مدیریت درد فانتوم

مدیریت درد فانتوم

درد فانتوم که به اختصار (PLP) نامیده میشود، به احساسات دردناک مداوم اشاره دارد که به نظر می رسد قسمتی از اندام که دیگر وجود ندارد هنوز درد میگیرد. در واقع اندام از بین رفته است ، اما درد واقعی است.

شروع درد فانتوم غالباً بلافاصله پس از جراحی اتفاق می افتد. این می تواند مانند موارد مختلفی مانند سوزش ، پیچ خوردن ، خارش یا فشار احساس شود. این درد، اغلب در انگشتان دست و پا احساس می شود.

اعتقاد بر این است که نزدیک به 80 درصد از جمعیت قطع عضو در سراسر جهان انواعی از این درد را تجربه کرده اند.

مدت زمان ادامه  درد فانتوم در افراد مختلف متفاوت است. این می تواند از ثانیه به دقیقه ، ساعتها و یا حتی روزها ادامه داشته باشد. برای اکثر افراد ، PLP در شش ماه اول هم از نظر فراوانی و هم از نظر مدت زمان کاهش می یابد ، اما بسیاری از آنها سالها همچنان برخی از این احساسات را تجربه می کنند.

مردم معمولاً از ترس اینکه “دیوانه” شناخته شوند ، تمایلی ندارند که به کسی بگویند که دچار درد فانتوم شده اند. با این حال ، مهم است که به محض شروع، درد را گزارش کنید تا درمان آغاز شود.

چه عواملی باعث درد فانتوم می شود؟چ

برخلاف دردی که به علت ضربه مستقیم به اندام ایجاد می شود ، تصور می شود که PLP به دلیل سیگنالهای مخلوط از مغز یا نخاع شما ایجاد می شود. این یک مفهوم مهم است که باید در نظر گرفته شود ، زیرا درمان این درد با درمانی که برای انواع دیگر درد دریافت می کنید تفاوت دارد. درمان های جدید برای PLP همه شامل تلاش برای تغییر سیگنال های مغز یا نخاع شما است.

مانند هر نوع درد دیگری ، ممکن است متوجه شوید که برخی فعالیت ها یا شرایط باعث PLP می شوند. برخی از این عوامل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لمس كردن

ادرار یا اجابت مزاج

مقاربت جنسی

آنژین

سیگار کشیدن

تغییرات فشار خون

قرار گرفتن در معرض سرما

اگر مورد خاصی را مشاهده کردید که یک قسمت از PLP را برای شما ایجاد می کند ، به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود اطلاع دهید.

می توان از برخی عوامل محرک جلوگیری کرد – به عنوان مثال می توانید از یبوست جلوگیری کرده و یا سیگار را ترک کنید.

برای سایر عوامل محرک ، شما فقط باید آن را درک کنید و بر اساس آن رفتار کنید. شما قادر به جلوگیری از تغییر فشار بارومتری نخواهید بود ، اما می توانید درک کنید که PLP شما ممکن است در روزهایی با تغییرات شدید آب و هوایی شدیدتر باشد.

مردم معمولاً از ترس اینکه “دیوانه” شناخته شوند ، تمایلی ندارند که به کسی بگویند که دچار PLP  درد فانتوم شده است. با این حال ، مهم است که به محض شروع به دردها ، این درد ها را گزارش کنید تا درمان آغاز شود.

درمان درد اندام فانتوم

درد فانتوم

درمان PLP به طور موثر یک رویکرد چند ساله را در پیش می گیرد. به نظر می رسد داروهای چند دسته مختلف در ترکیب با درمان های غیر دارویی موثرترین هستند. این ترکیب داروها / غیر داروها مشابه درمان سایر شرایط دردناک است.

به عنوان مثال ، اگر پای خود را بشکنید ، حداقل برای مدتی انتظار دارید داروی مسکن را استفاده کنید. همچنین می توانید پای خود را بلند کرده و روی آن یخ بگذارید.

برای مدیریت درد PLP ، شما داروهایی را مصرف خواهید کرد که به طور خاص به منظور قطع سیگنال های درد در مغز یا نخاع شما و همچنین استفاده از برخی از روش های درمانی غیر دارویی استفاده می شود ، که همچنین بر تفسیر مغز شما از این سیگنال ها موثر است.

داروهایی برای درد فانتوم

دسته های مختلفی از داروها وجود دارد که می تواند درد شما را کاهش دهد. تصور می شود که هر یک از آنها بر روی انواع مختلف احساسات درد کار می کنند.

برخی از داروهایی که ممکن است به شما داده شود عبارتند از:

استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)

مواد افیونی (داروهای مسکن)

داروهای ضد افسردگی

ضد تشنج

مسدود کننده های بتا

شل کننده های عضله

بعضی از این داروها اگر در ترکیب با سایر داروها مصرف شوند و در ساعات مشخصی از روز مصرف شوند ، بهترین عملکرد را دارند.

داروهای ضد افسردگی معمولاً در صورت استفاده در زمان خواب بهتر عمل می کنند و اغلب همزمان با داروهای ضدتشنج مصرف می شوند.

یافتن داروهای مناسب – با کمترین عوارض جانبی – شما و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را ملزم به همکاری نزدیک می کنید.

درمان های غیر دارویی برای درد اندام فانتوم

درمان های جایگزین / مکمل می توانند برای کاهش PLP مفید باشند:

ماساژ اندام باقیمانده

استفاده از کوچک کننده اندام

تغییر مکان اندام باقیمانده با قرار دادن روی بالش یا بالشتک

آینه درمانی

بازخورد زیستی

TENS (تحریک الکتریکی عصب )

واقعیت درمانی مجازی

تصویرسازی

موسیقی

آشنایی با سایر مطالب سایت

آشنایی با انواع پا مصنوعی برای بیماران قطع عضو زیر زانو⇒

کاشت پای مصنوعی به روش ایمپلنت⇒

آنچه باید به خاطر بسپارید

درد فانتوم برای اکثر افراد پس از جراحی قطع عضو معمول است. علائم به طور کلی با گذشت زمان بهبود می یابد.

درد فانتوم شما می تواند کنترل شود تا زندگی شما را تحت فشار قرار ندهد.

هدف از مدیریت درد کاهش سطح درد است تا به شما این امکان را بدهد که زندگی را دوباره از سر بگیرید و از زندگی لذت ببرید.

برای ایجاد و حفظ برنامه مدیریت درد که برای شما مفید است ، با تیم مراقبت های بهداشتی خود  همکاری کنید.

در صورت امکان از مواردی که باعث درد فانتوم می شوند خودداری کنید.