هر آنچه باید درباره پروتز دست بدانید

clinic clinic

درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • از دست دادن جزئی دست حدود 90 درصد از کل قطع عضو اندام فوقانی را شامل می شود و ممکن است شامل از دست دادن یک یا چند قسمت باشد. طراحی های انواع پروتزهای دست مربوط به زمان گذشته است و با وجود تلاش های بسار برخلاف اندام تحتانی نتوانسته اند به خوبی کارایی اندام دست را شبیه سازی کنند. با این حال ، مجموعه ای از پیشرفت های اخیر فناوری منجر به توسعه قطعات کوچکتر و مقاوم تری شده است که به طور مداوم در حال بهبود طراحی های مجهز به بدن و انرژی الکتریکی هستند. دست های مایو الکتریک و هوشمند من جمله تکنولوژی های جدیدی هستند که بیماران را در مسیر توانبخشی قطع عضو اندام بالایی یاری میکنند.

    مانند هر قطع اندام فوقانی ، شش گزینه مصنوعی برای توان بخشی دست رفته وجود دارد:

    1.عدم اسفاده از پروتز
    2.پروتز غیرفعال
    3.پروتز کارا با نیروی بدن
    4.پروتز الکتریکی
    5.پروتز اختصاصی فعالیت خاص
    6.پروتز ترکیبی

    1.وقتی دست شما پروتز ندارد

    برخی افراد تصمیم می گیرند که پروتز نپوشند و ما به این تصمیم احترام می گذاریم. گرچه ممکن است یک گزینه مقرون به صرفه باشد ، اما مهم است که علاوه بر مشکلات زیبایی که باید با آن کنار بیایید، بایداحتمال استفاده بیش از حد از دست سالم را در نظر بگیرید ، که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مشکلات تقارن بدن ، تراز و وضعیت بدن را افزایش می دهد. قبل از انتخاب این گزینه ، مشورت با یک متخصص ارتز و پروتز (ارتوپدی فنی) بسیار مهم است.

    هر آنچه باید درباره پروتز دست بدانید

    2.پروتزغیر فعال

    پروتزهای غیرفعال به تأمین عملکرد زندگی روزمره کمک می کنند اما توانایی گرفتن و رها کردن خود به خودی را ندارند. گزینه های غیرفعال شامل انگشتان زیبایی سیلیکونی، مفاصل انگشتی چند موقعیتی و حتی انگشتان تیتانیوم ضربانی (کارایی با خم شدن مفصل انگشت کناری) برای تقویت عملکرد هستند. برای قطع انگشت شست ، انگشت شست با وظیفه متوسط و سنگین وجود دارد که می تواند در موقعیت های مختلف قفل شود. بسته به اولویت شخصی ، پروتز دست منفعل جزئی را می توان به روشهای مختلف از رنگهای منحصر به فرد و یا طرح های چاپی گرفته تا سیلیکون واقعی که با رنگ پوست بیمار مطابقت دارد ، ساخت.

    پروتزغیر فعال 

    3.پروتز جزئی دست با انرژی بدن

    پروتزهای بدن دارای سه نوع برای قطع عضو با دست جزئی هستند:

    1.مفصل متحرک
    2.کابل کنترولر
    3.مچ متحرک

    این نوع پروتزها میتوانند عللاوه بر دوام بسیار بالا ظاهری با تکنولوژی بالا نیز داشته باشند. یکی از بزرگترین مزایای عملکردی این نوع پروتز ها این است که نیرویی که توسط پروتز وارد می شود مستقیماً با استفاده از مچ دست یا قسمت باقیمانده دست آنها کنترل می شود که باعث می شود حرکت و کنترل بسیار طبیعی باشد.

    پروتز جزئی دست با انرژی بدن

    4.پروتز های الکتریکی

    انگشتان با انرژی الکتریکی دارای موتورهای ریزی برای ایجاد حرکت در داخل هر انگشت هستند. آنها با استفاده از الکترودهای سنجش یا مقاومت هایی که حرکت عضلات در قسمت باقی مانده دست یا مچ دست تشخیص می دهند، کنترل می شوند. میزان استحکام انگشتان برقی متغیر است و توسط کاربر کنترل می شود تا اطمینان حاصل شود که قدرت گرفتن مناسب برای هر شرایط خاص اعمال می شود. همانند پروتزهای غیرفعال ، دستکش های زیبایی در انواع مختلف گوشتی موجود هستند و می توان دستکش های سیلیکونی سفارشی تهیه کرد تا با دست طبیعی یکسان سازگار باشد.

    5.پروتز اختصاصی فعالیت خاص

    پروتزهای مخصوص فعالیت برای کار ، ورزش و سرگرمی ها با توجه به فعالیت های آن زمینه طراحی شده اند که نیاز های فرد در آن زمینه خاص را برطرف میکنند. برای مثال پروتز های مخصوص دوچرخه سواران به گونه ای ساخته میشود که بتوانند فرمان را به کنترل خود در بیاورند و از دوچرخه سواری لذت ببرند. پزشکان و تکنسین های ما بهترین افراد در ایران در ایجاد دستگاه های مخصوص فعالیت هستند و به صدها تن از افراد قطع عضو کمک کرده اند تا اهداف مختلفی را از همه چیز از وزنه برداری گرفته تا دوچرخه کوهستان یا حتی کارهای نجاری خوب انجام دهند.

    6.پروتز دست ترکیبی

    پروتزهای ترکیبی با هدف بهبود توانایی عملکردی فرد ، عناصر دو یا چند گزینه مصنوعی نامبرده را ترکیب می کنند. از آنجا که اهداف توان بخشی هر بیمار منحصر به فرد است ، ممکن است یک راه حل ترکیبی در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که آنها ابزار لازم برای بازیابی عملکرد خود را دارند.

    تکنولوژی ما

    کلینیک ارتوپدی فنی فرا مرز پا به پای تکنولوژی پزشکی روز دنیا تمامی خدمات ساخت انواع اندام های مصنوعی هوشمند را به هموطنان عزیز ارائه میدهد. ما با استفاده از اسکنر های سه بعدی اندام سالم بیمار را اسکن کرده و پس از طراحی های پزشکی مسئول فنی با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی پزشکی انواع اندام های مصنوعی زیبایی و کارا هوشمند و غیر هوشمند را با بیشترین شباهت و کارایی برای مدد جویان عزیز خواهیم ساخت. ما در ساخت انواع اندام مصنوعی به هیچ عنوان از روش قالبگیری دستی استفاده نمیکنیم. این تکنولوژی به ما این اجازه را میدهد که بار ها و بارها از اسکن روز اول استفاده کنیم و بیمار برای تجدید ساخت و یا تعمیرات نیاز به اسکن دوباره نخواهد داشت. اگرچه تمامی پروسه اسکن بیماران در کمتر از یک دقیقه انجام میگیرد. این مدل از اسکن علاوه بر قابلیت هایی متفاوتی که در ساخت اندام مصنوعی به ما میدهد، هیچ گونه عارضه و ضرری برای بدن نداشته و تکرار چندین باره آن نیز فاقد هرگونه منع پزشکی است.
    سوکت های ساخته شده با این تکنولوژِی دقتی در حدود یک دهم میلیمتر دارند و به بیمار اجازه میدهند حتی در روز اول تمرین به راحتی از اندام مصنوعی خود استفاده کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *