درمان زانوی پرانتزی در شیراز

seo manager

درمان زانوی پرانتزی
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • درمان زانوی پرانتزی در شیراز

    زانوی پرانتزی / ضربدری چیست؟
    تغییر شکل زانو ها که به صورت ظاهری قابل مشاهده است. این تغییر شکل ها میتواند به دلایل مختلف ایجاد شده باشد. که علاوه بر مشکلات زیبایی که به وجود می آورند زمینه بسیاری از عارضه های مختلف در آینده خواهند شد.
    به فاصله گرفتن زانو ها از یکدیگر به شکلی که بین زانو ها فاصله بیفتد، زانوی پرانتزی یا Bow leg و به نزدیک شدن زانو ها به همدیگر که گاها باعث برخورد آنها به هم در هنگام راه رفتن و فاصله گرفتن مچ ها از یکدیگر میشود زانوی ضربدری یا X leg گفته میشود. این دو عارضه میتوانند از سنین کودکی آغاز شوند اما با رشد سن، اغلب بر شدت عارضه نیز افزوده خواهد شد.
     

    پای پرانتزی در کودکان خردسال رایج بوده و در سن خاصی جزو تکامل رشد کودکان به حساب می آید. و معمولاً با رشد آنها اصلاح میشود. تقریبا 75 درصد کودکان 3 تا 5 ساله زانوی پرانتزی دارند. و در حدود 90 درصد این موارد ، تا زمانی که کودکان مبتلا به سن 7 یا 8 سالگی میرسند ، خود به خود اصلاح میگردند. به یاد داشته باشید که طبیعی یا غیر طبیعی بودن میزان پرانتزی بودن پا ها تنها توسط درمانگر ها قابل تشخیص است. پس اگر حتی به میزان کمی به فرزند خود مشکوک هستید، متخصصین ما در کلینیک ارتوپدی فرامرز با اسکن پوسچر بدن فرزند شما معاینه کامل او را آغاز خواهند کرد.

     درمان زانوی پرانتزی در کلینیک فرامرز

    ما در کلینیک ارتوپدی فنی فرا-مرز با استفاده از کادری مجرب و به روزترین دستگاه های تشخیصی پزشکی دنیا درمان قطعی غیر جراحی زانوی پرانتزی و ضربدری را به دست آوردیم. مهمترین و اولین مرحله در درمان زانوی پرانتزی و ضربدری تشخیص علت ایجاد این عارضه است. برای این منظور پس از معاینه توسط مسئول فنی کلینیک تمامی بدن شما اسکن سه بعدی و به صورت تخصصی آنالیز می شود .تا برنامه درمانی مناسب برای شما طرح ریزی شود.  پلان های غیر درجراحی ما به هیچ عنوان محدودیتی برای سن ندارد. بخش‌بندی طول مدت درمان و مراجعات بعدی به صورت ۶ ماهه می باشد و اسکن ها و آنالیز های بعدی به صورت کامل تغییرات را به شما نشان خواهد داد.

    مرز های تان را جابجا کنید… 

    ویدیو نحوه بستن صحیح زانوبند

    دلایل زانوی پرانتزی

    زانوی پرانتزی و ضربدری میتواند به دلایل مختلف بروز کند؛ مواردی که ممکن است باعث این عارضه شوند عبارت اند از:

    بلند بودن قوس کف پا ها، آسیب یا عفونت در زانو یا پا، کمبود شدید ویتامین دی و کلسیم، چاقی، آرتروز زانو، بد جوش خوردن شکستگی ها، تیبیا وارا و…

    به یاد داشته باشید که تشخیص این عارضه در زمان مناسب به راحتی میتواند آینده درمان آن را مشخص کند. پس برای مراجعه به پزشک تعلل نکرده و وقت خود را با درمان های خانگی تلف نکنید.

     

    علائم پای پرانتزی چیست؟

    پای پرانتزی که بعد از کودکی نیز ادامه دارد ممکن است علائم دیگری به غیر از زانوهای نامرتب داشته باشد که عبارتند از:

    سفتی مفاصل، زانو درد، لنگش، راه رفتن با انگشت شست رو به داخل و…

    رباط ها و عضلات تحت فشار همچنین می توانند باعث درد در باسن ، مچ یا پاها شوند. اگر فقط یک زانو زاویه دار شده باشد ممکن است تعادل شما را بر هم بزند.

     

    چگونه تشخیص داده می شود؟

    قدم اول در مواجهه با این عارضه کشف علت است. علت این عارضه پلن درمانی را مشخص خواهد کرد و درمان به موقع میتواند بیمار شما را از طبعات آزار دهنده بعدی حفظ کند.معمولا پزشک شما در مورد سابقه پزشکی خانوادگی و همچنین اینکه آیا دردی دارید ، سوالاتی را می پرسد.  آنها می خواهند بدانند که دردی که احساس می کنید در کجا واقع شده است. در طول معاینه فیزیکی ، پزشک نحوه ایستادن و راه رفتن را مشاهده می کند. آنها همچنین:

    نابرابری در طول پای شما، زاویه زانو ها، کف کفش شما، نحوه راه رفتن و قدرت عضلات ران و ساق پای شما را معاینه خواهند کرد.

    در برخی موارد ، پزشک ممکن است برای بررسی ساختار استخوان شما و تحلیل دقیق زاویه زانو ها، برای شما عکس برداری رادیولوژی و یا ان آر آی را تجویز کند.

     

    درمان زانوی پرانتزی

     

    عوارض زانوی پرانتزی / ضربدری

    زانوی پرانتزی/ ضربدری جدا از بحث زیبایی که اغلب برای بیماران در اولویت قرار دارد، با تغییر مرکز ثقل بدن باعث کاهش تعادل، مصرف انرژی زیاد هنگام راه رفتن و خستگی زودرس، درد در ناحیه مچ و زانو ها و در نهایت ساییدگی مفصل مچ و زانو شود.
    تغییر شکل در مفصل زانو باعث شیفت شدن فشار به ناحیه داخلی یا خارجی زانو و ساییدگی آن ناحیه میشود. میزان ساییدگی به میزان انحراف زانو، وزن و سن بیمار بستگی دارد.
     

     

    درمان پای پرانتزی

    پلن درمانی شما کاملا به علت بروز عارضه، شدت آن و سن شما وابسته است. به عنوان مثال اگر راشیتیسم باعث پرانتزی شدن زانوی شما باشد، پزشک احتمالاً مکمل های ویتامین D و کلسیم را برای کمک به ترمیم سطح استخوانی شما تجویز خواهد کرد.شدت عارضه نیز فاکتوری است که در انتخاب پلن درمانی شما دخیل است. اغلب زانوهای پرانتزی به درمان های غیر جراحی مثل پوشیدن بریس ها یا صندل و کفی های مخصوص ارتوپدی جواب مثبت میدهند. جراحی آخرین راه حل است و اغلب برای موارد بسیار شدید استفاده میشود.سن نیز فاکتور تایین کننده ایست. در کل مشکلات ارتوپدی که در سنین کودکی تشخیص داده شوند به درمان های غیر جراحی پاسخ بسیار بهتر و زودتری میدهند. کودکان و نوجوانان گاها با پوشیدن کفی و کفش مخصوص و در مدت محدود دو تا سه ساله به زندگی عادی برمیگردند. در موارد شدیدی که در کودکی تشخیص داده شوند نیز روش های جراحی بیشتری در دسترس خواهد بود که دارای عوارض کمتر و درصد موفقیت بالاتری هستند.

    بزرگسالان نیز اغلب با پوشیدن کفش و کفی های مخصوص ارتوپدی، زانوبند های اختصاصی سه بعدی این عارضه به خوبی به جواب دلخواه خود میرسند اما طول درمان ممکن است از زمان کودکی بسیار بیشتر باشد که خود دلیلی بر اهمیت چندباره غربالگری کودکان از تایم مدرسه و حتی قبل از آن است.

     

    ورزش درمانی و اصلاح زانوی پرانتزی:

     
     اگرچه درمانگر شما ممکن است انجام حرکات اصلاحی را برای شما تجویز کند اما برخلاف باور عموم انجام حرکات اصلاحی و ورزش درمانی نمیتواند باعث اصلاح زانوی پرانتزی شود.
    تقویت عضلات با کاهش فشار بر روی زانو میتواند به شکل محسوسی درد بیمار را کاهش دهد.
    درموارد زانوی پرانتزی و یا ضربدری با ساییدگی بالا نیز ورزش درمانی در کاهش التهاب و درد بسیار موثر است.

     

    عمل جراحی

    جراحی از دیگر راه های درمان عارضه زانو پرانتزی/ضربدری است. در مواردی که انحراف زانو و یا ساییدگی بسیار شدید باشد جراحی اجتناب ناپذیر خواهد بود. اگرچه با توجه به ریسک های جراحی و طولانی بودن دوره ریکاوری تا آنجا که مقدور باشد تیم درمان از جراحی دوری خواهد کرد.

    عمل جراحی آخرین راه حل برای درمان پای پرانتزی است. این جراحی که انواع مختلفی را شامل میشود، اغلب در افراد با پای پرانتزی بسیار شدید به همراه درد که راه رفتن آنها را تحت تاثیر قرار داده انجام میشود.

    تبعات عدم درمان زانوی پرانتزی

    ابتدایی ترین موردی که عدم درمان زانوی پرانتزی به همراه دارد، درد زانو پس از راه رفتن و ایستادن های طولانی است. اگرچه کودکان به دلیل درک کمی که از بدن خود دارند، از درد شکایتی نخواهند داشت. بد راه رفتن بیمار منجر به کج شدن کفش ها و فشار بر مفصل مچ و لگن میگردد. عدم درمان این عارضه به نامتقارن کردن نیروی وارده به سطح مفصل، موجب آرتروز زودترس مفاصل زانو و ساییدگی آنها میگردد.

     

    خدمات ما

    ما در کلینیک ارتوپدی فنی فرا_مرز به صورت تخصصی به درمان عارضه پای پرانتزی و درمان صافی کف پا میپردازیم. ما با استفاده از کادر متخصص و تکنولوژِی اسکن و پرینت سه بعدی پس از معاینه و اسکن کامل بدن شما و انتخاب روش درمانی مناسب، قادر به ساخت انواع زانوبند های مخصوص، صندل های درمانی، کفی های سه بعدی و… هستیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *