شاید به پوکی استخوان نزدیک هستید ؛ بدون این که خبر داشته باشید.

clinic clinic

پوکی استخوان چگونه ایجاد می شود؟
درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما
  • همه چیز درباره پوکی استخوان

    پوکی استخوان در لغت به معنای “استخوان متخلخل” است. این وضعیتی است که در آن استخوان ها نازک می شوند و استحکام خود را از دست می دهند، زیرا تراکم کمتری پیدا می کنند و کیفیت آنها کاهش می یابد. این می تواند منجر به شکستگی استخوان شود که باعث درد، ناتوانی و انجام فعالیت های روزمره به شدت دشوار می شود. در سرتاسر جهان از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد بالای پنجاه سال یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می شوند. اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند تا در مورد پوکی استخوان، کارهایی که می‌توانید برای کمک به پیشگیری از آن انجام دهید و نحوه تشخیص و درمان آن، بیشتر بدانید.

    استخوان‌های ما بافت زنده‌ای هستند که ساختار بدن ما را می‌دهند، به ما امکان حرکت و محافظت از اندام‌هایمان را می‌دهند. پوکی استخوان باعث می شود استخوان ها متخلخل تر و شکننده تر شوند و خطر شکستگی استخوان های دردناک و اغلب ناتوان کننده (معروف به شکستگی های شکنندگی) را به شدت افزایش می دهد. پوکی استخوان اغلب «بیماری خاموش» نامیده می‌شود، زیرا بیشتر افراد تا زمانی که دچار شکستگی استخوان در اثر افتادن یا برآمدگی جزئی نشوند، نمی‌دانند که به پوکی استخوان مبتلا هستند، چیزی که معمولاً باعث چنین آسیب شدیدی نمی‌شد. در واقع، حتی پس از شکستن استخوان، حدود 80 درصد از بیماران هنوز برای پوکی استخوان، بیماری زمینه‌ای که باعث شکستگی شده است، تشخیص داده نشده و تحت درمان قرار نمی‌گیرند.

    پوکی استخوان چگونه ایجاد می شود؟

    پوکی استخوان چگونه ایجاد می شود؟

    از بدو تولد تا بزرگسالی، استخوان‌های ما رشد می‌کنند و رشد می‌کنند تا زمانی که در اوایل دهه 20 زندگی‌مان به اوج توده استخوانی می‌رسند – زمانی که استخوان‌ها در قوی‌ترین، متراکم‌ترین و کمترین احتمال شکستگی هستند. در طول زندگی، استخوان دائماً در حال تجدید است و استخوان جدید جایگزین استخوان قدیمی می شود – و این به قوی نگه داشتن اسکلت ما کمک می کند.

    اما برای افراد مبتلا به پوکی استخوان، استخوان‌های بیشتری از بین می‌روند و جایگزین نمی‌شوند. این به این معنی است که استخوان ها به تدریج شکننده می شوند و احتمال شکستن آنها بیشتر می شود. با آگاهی از پوکی استخوان و اینکه چه عواملی می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند، می توانید مطمئن شوید که در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان می شوید.

    شکستگی هایی که اغلب با پوکی استخوان همراه هستند در لگن، ستون فقرات و مچ دست هستند. شکستگی‌های ستون فقرات شایع‌ترین شکستگی‌ها هستند، اما بسیاری از افراد کمردرد را تنها نشانه افزایش سن می‌دانند و تشخیص درستی نمی‌دهند. تشخیص زودهنگام مهم است زیرا یک استخوان شکسته خطر ابتلا به شکستگی استخوان های بیشتری را افزایش می دهد – که منجر به ناتوانی طولانی مدت و از دست دادن استقلال می شود.

    از هر چهار زنی که دچار شکستگی جدید ستون فقرات می شوند، یک نفر در عرض یک سال دوباره شکسته می شود. پس از شکستگی لگن، حدود یک چهارم افراد می میرند یا دیگر راه نمی روند. با تشخیص زودهنگام می توان به طور موثرتری درمان شد، به طوری که می توان از شکستگی های آینده جلوگیری کرد. و به یاد داشته باشید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این بیماری و قوی نگه داشتن استخوان های خود انجام دهید: از یک رژیم غذایی سالم برای استخوان پیروی کنید، به طور منظم ورزش کنید، از عوامل منفی سبک زندگی خودداری کنید و بفهمید که آیا شما عوامل خطر پوکی استخوان را دارید یا خیر.

    پوکی استخوان چگونه ایجاد می شود؟

    حقایق سریع پوکی استخوان

    پوکی استخوان وضعیتی است که در آن کیفیت، کمیت و استحکام استخوان‌های شما کاهش می‌یابد و احتمال شکستگی آن‌ها را افزایش می‌دهد.
    – از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می شود.
    – این یک بیماری جدی است، اما قابل درمان است. شما می توانید از طریق رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کنید.
    – تشخیص زودهنگام به این معنی است که درمان می تواند مؤثرتر باشد
    – کمردرد را نادیده نگیرید!
    – اگر بعد از یک سقوط جزئی از ارتفاع ایستاده استخوانی (مثلاً مچ دست) شکسته اید، این می تواند نشانه ای از پوکی استخوان باشد. حتماً از پزشک خود برای آزمایش و درمان سؤال کنید؛ زیرا یک استخوان شکسته هشداری برای آینده است!

    استخوان های شکسته چقدر جدی هستند؟

    نمی توان به اندازه کافی تاکید کرد که شکستگی استخوان های ناشی از پوکی استخوان نه تنها دردناک است، بلکه اغلب باعث ناتوانی های تغییر دهنده زندگی و از دست دادن استقلال می شود. به همین دلیل است که اطمینان از تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، قبل از وقوع شکستگی بسیار مهم است!

    در اینجا فقط چند واقعیت وجود دارد..

    – در زنان بالای 45 سال، شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان بیشتر از بسیاری از بیماری‌های دیگر، از جمله دیابت، حمله قلبی و سرطان سینه، باعث می‌شود که روزهای بیشتری در بیمارستان بمانند.
    – بیش از 20 تا 24 درصد بیماران در سال اول پس از شکستگی لگن جان خود را از دست می دهند.
    – بازماندگان شکستگی لگن استقلال خود را از دست می دهند، به طوری که 40٪ نمی توانند به طور مستقل راه بروند و 60٪ یک سال بعد نیاز به کمک دارند، 80٪ در فعالیت های دیگر مانند رانندگی و خرید مواد غذایی محدود می شوند.
    – 33 درصد از بیماران شکستگی لگن در سال بعد از شکستگی لگن کاملاً وابسته یا در خانه سالمندان هستند.
    – شکستگی نه تنها افراد را از نظر جسمی، بلکه از نظر احساسی نیز تحت تاثیر قرار می دهد. کیفیت کلی زندگی را کاهش می‌دهد و اغلب باعث افسردگی و انزوا می‌شود، زیرا افراد تعامل اجتماعی را کاهش می‌دهند یا دیگر قادر به انجام فعالیت‌هایی نیستند که قبلا انجام می‌دادند.
    – از دست دادن بلندمدت استقلال و تحرک می تواند فشار فیزیکی، عاطفی و مالی را بر خود بیماران و همچنین بستگان و دوستان وارد کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    درمان غیر جراحی انواع عارضه های ارتوپدی با تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی برای اولین بار در کلینیک ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *